- Celkem položek:
- 0
- Celková cena:
- 0
Závěrečný koncert festivalu přináší mimořádně atraktivní program ve hvězdné interpretaci. Spojení Čajkovského efektní hudby s italským temperamentem proslulého tělesa Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia a jeho šéfdirigenta Antonia Pappana bude skvělou tečkou letošního ročníku Dvořákovy Prahy.
Americký houslista Gil Shaham představuje ve svém oboru absolutní světovou špičku. Své vynikající renomé si získal především díky kombinaci technicky bezchybné hry a vřelého oduševnělého přednesu. Houslovou hru studoval od sedmi let a již o tři roky později debutoval jako sólista pod taktovkou Zubina Mehty s Izraelskou filharmonií. Postupně studoval na několika hudebních školách včetně proslulé Juilliard School v New Yorku. Během své dosavadní kariéry vystoupil prakticky se všemi nejvýznamnějšími světovými orchestry a získal množství prestižních mezinárodních ocenění včetně Grammy Award. Intenzivně se věnuje nahrávací činnosti: dosud realizoval více než třicet alb, mezi něž patří zejména významné houslové koncerty světového repertoáru včetně Vivaldiho Čtvera ročních dob či Bachovy sonáty a partity pro sólové housle. Shaham se publiku Dvořákovy Prahy představil s velkým úspěchem již v roce 2016, kdy interpretoval Čajkovského Houslový koncert. Hraje na jeden z nejvzácnějších nástrojů z dílny Antonia Stradivariho, Comtesse de Polignac z roku 1699.
Orchestr je tělesem s dlouhou tradicí. Byl založen v Římě roku 1908 jako první italský soubor určený výlučně k provozování symfonického repertoáru. Jeho prvním šéfdirigentem byl proslulý Bernardino Molinari, který stál v čele tělesa až do roku 1944. Orchestr uvedl ve světové premiéře řadu významných hudebních děl 20. století, mj. Respighiho Římské fontány a Římské pínie. Za více než sto let své existence spolupracoval s nejvýznamnějšími světovými dirigenty včetně Artura Toscaniniho, Wilhelma Furtwänglera, Herberta von Karajana, George Soltiho, Carlose Kleibera, Claudia Abbada či Riccarda Mutiho. V letech 1983–1990 byl jeho čestným prezidentem Leonard Bernstein. Orchestr vystupuje na prestižních světových pódiích, jakými jsou např. vídeňský Musikverein, Concertgebouw v Amsterdamu, Royal Albert Hall v Londýně, Pleyelův sál v Paříži nebo Suntory Hall v Tokiu. Rozsáhlá diskografie orchestru zahrnuje řadu vysoce oceňovaných nahrávek, z nichž jmenujme alespoň Verdiho Requiem, Pucciniho Madam Butterfly, Rossiniho Stabat mater nebo Brittenovo Válečné requiem.
Britský dirigent italského původu Antonio Pappano patří k nejžádanějším dirigentům současnosti. Narodil se v Londýně, ale ve třinácti letech se s rodiči přestěhoval do New Yorku, kde pokračoval v studiích dirigování, hry na klavír a kompozice. Práce korepetitora mu brzy dopomohla k angažmá na mnoha významných operních scénách, mj. v New York City Opera, Gran Teatro del Liceu v Barceloně, Frankfurtské opeře a Lyric Opera v Chicagu. Na Bayreuthských hudebních slavnostech se stal asistentem Daniela Barenboima. Velkou pozornost na sebe upoutal roku 1993, když ve vídeňské Státní opeře na poslední chvíli nahradil Christopha von Dohnányiho v nové inscenaci Wagnerova Siegfrieda. Pappano pravidelně diriguje nejvýznamnější světové orchestry, mj. Londýnský symfonický orchestr, Vídeňské filharmoniky nebo amsterdamský Royal Concertgebouw Orchestra. Od roku 2002 je hudebním ředitelem londýnské Královské opery a od roku 2005 stojí v čele Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia. Na svém kontě má rovněž množství nahrávek ověnčených mnoha prestižními cenami.
Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.