- Celkem položek:
- 0
- Celková cena:
- 0
Tradiční festivalová ouvertura Po stopách Antonína Dvořáka nás letos přivádí do skladatelova rodiště Nelahozevsi, kde mladý Dvořák prožil prvních dvanáct let svého života a čerpal zde první hudební podněty pro svou budoucí závratnou uměleckou dráhu. Vracel se sem však i v dospělém věku. Právě jeho návštěvou v roce 1889 je inspirován náš festivalový koncert na nelahozeveském zámku. Zazní na něm – stejně jako tehdy – několik Dvořákových děl pro čtyřruční klavír v podání renomovaných klavíristů Ivo Kahánka a Davida Marečka. A jako obvykle nebude chybět ani zasvěcený výklad festivalového muzikologa, dr. Davida Beveridge.
Klavírista Ivo Kahánek patří k nejúspěšnějším českým interpretům současnosti. Po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a pražské AMU si vzdělání doplnil na proslulé londýnské Guildhall School a na řadě mistrovských kurzů. Ve svých pětadvaceti letech se stal absolutním vítězem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro. Kromě sólových recitálů vystupuje s renomovanými orchestry (Česká filharmonie, BBC Symphony Orchestra, Orchestr WDR Kolín nad Rýnem) a dirigenty (Vladimir Ashkenazy, Pinchas Steinberg, Jiří Bělohlávek). V roce 2007 provedl na proslulém londýnském festivalu BBC Proms Klavírní koncert č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů. V listopadu 2014 vystoupil jako teprve druhý český klavírista v historii (po Rudolfu Firkušném) s Berlínskou filharmonií, a to pod taktovkou Sira Simona Rattla. Na svém kontě má řadu ceněných nahrávek s díly Fryderyka Chopina, Leoše Janáčka aj. Jeho loňské CD s klavírními koncerty Dvořáka a Martinů letos prestižní britský hudební časopis BBC Music Magazine ocenil jako nahrávku roku v kategorii Koncert.
Vystudoval klavír a dirigování na Konzervatoři Brno, později pokračoval ve studiích na Janáčkově akademii múzických umění v oboru klavír a v doktorandském studiu v oboru interpretace a teorie interpretace. Během studia se zároveň věnoval pedagogické činnosti na ZUŠ a Gymnáziu P. Křížkovského s uměleckou profilací. Na brněnské konzervatoři působil jako zástupce ředitele a profesor řádného klavíru. Od roku 2005 byl dramaturgem Filharmonie Brno a o dva roky později se stal jejím ředitelem. Již během svého působení u brněnského orchestru usiloval o získání nových, hlavně mladých posluchačů klasické hudby a její „zviditelnění“ širší veřejnosti. Se stejným záměrem pokračuje od roku 2011 na svém současném postu generálního ředitele České filharmonie, kde soustavně dosahuje skvělých výsledků v získávání prestižních příležitostí prezentovat umění našeho prvního orchestru na mezinárodní scéně.
Název obce Nelahozeves, nevelké vísky nedaleko Kralup nad Vltavou, by zcela jistě nikdy nepronikl za hranice českých zemí nebýt skutečnosti, že se právě zde 8. září 1841 narodil jeden z nejvýznamnějších světových skladatelů Antonín Dvořák. Nelahozeves byla rovněž dějištěm prvního velkého dramatu ve Dvořákově životě – dům, v němž rodina bydlela, zachvátil v červenci 1842 požár a podle tradovaného podání zachránil život budoucího génia jeho otec, který vynesl nemluvně i s kolébkou do bezpečí. Pro skladatelovu pozdější závratnou uměleckou dráhu však byly klíčové zejména první hudební podněty, které získával právě v Nelahozevsi. Produkce venkovských „muzik“ v hostinci jeho rodičů, hra jeho otce na citeru, zpěv dělníků z Itálie, kteří se tehdy podíleli na stavbě železnice, hudba při mších v kostele sv. Ondřeje a inspirativní osobnost místního kantora-hudebníka Josefa Spitze, to vše tvořilo podhoubí, z nějž později vzklíčil Dvořákův bohatý umělecký odkaz.