- Celkem položek:
- 0
- Celková cena:
- 0
Tento koncert spojí skladby z konce 19. a první třetiny 20. století od autorů židovského původu, z nichž většina měla silnou vazbu k Praze a vykazuje i české a německé prvky tohoto multikulturního prostředí. Melancholie a osudovost, osobitý vtip a přesah skladeb, radost chasidských melodií i písňová forma Mahlerovy sbírky zazní v podání komorního souboru schönbergovského typu, jehož snahou je ukázat skladby nejen v novém světle, ale i v neotřelém instrumentálním obsazení. Mahlerova hudba zazní v úpravě Tomáš Illeho a Radka Baboráka.
Setkání po potlesku moderované Jiřím Vejvodou s Kateřinou Kněžíkovou a Tomášem Ille proběhne po skončení koncertu přímo v sále.
Sopranistka Kateřina Kněžíková je jednou z nejvýraznějších osobností mladé generace českých interpretů na poli operního i koncertního repertoáru. Vystudovala Akademii múzických umění v Praze a je laureátkou řady soutěží a přehlídek, například Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Od roku 2006 je členkou souboru Opery Národního divadla, na jehož jevištích ztvárnila mj. Mozartovu Zuzanku (Figarova svatba), Myslivečkovu Aristeu (L´Olimpiade) nebo Dvořákovu Terinku (Jakobín). Hostuje i na dalších českých a zahraničních operních scénách (Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, Opéra Royal de Versailles či Theatre Royal de La Monnaie). Spolupracuje s významnými dirigenty (Serge Baudo, Manfred Honeck, Tomáš Netopil aj.) a hudebními tělesy (mj. BBC Symphony Orchestra, Collegium 1704, Česká filharmonie). Spolu s Jiřím Bělohlávkem natočila novou oficiální verzi české státní hymny.
Martina Bačová patří k nejvýraznějším představitelům nastupující umělecké generace. Studovala na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a na Pražské konzervatoři. V roce 2008–2010 byla studentkou Ivana Ženatého na Hochschule für Musik Carla Marii von Webera v Drážďanech, kde také získala Sächsisches Landesstipendium. Úspěšně se účastnila řady soutěží, v roce 2002 získala 1. cenu v Mezinárodní houslové soutěži Beethovenův Hradec a cenu za nejlepší provedení díla Ludwiga van Beethovena. Na základě nahrávky získala stipendium na Cleveland Encore-School for Strings. Často je zvána ke spolupráci mimo jiné s Janáčkovou filharmonií Ostrava, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a s komorními orchestry Camerata Janáček, St. Gellert Academy a dalšími. Do svého projektu JA RA LAJ z oblasti world music ji v roce 2009 pozval k účinkování Štefan Margita. Jejím debutem je sólové CD Elegantní provokace s nahrávkami skladeb Máchy, Janáčka, Enesca a Bartóka. V září 2009 získala nahrávka prestižní ocenění International Record Review – Outstanding Recording v časopisu International Record Review.
Violoncellistka Hana Baborákova Shabuová je vyhledávaná komorní hráčka, spolupracuje se členy Berlínských, Mnichovských, Petrohradských filharmoniků. Během své kariéry vystoupila v nejprestižnějších sálech, mezi jinými v Carnegie Hall, Paris Opera, Teatro La Scalla, Berlínská filharmonie. Působila ve Státní opeře Mnichov pod vedením Zubina Mehty a Wolfganga Sawalische a jako členka West – Eastern Divan Orchestra spolupracovala s Danielem Barenboimem. Od roku 2010 je vedoucí skupiny Česká sinfonietta a Pražských komorních sólistů.
Violoncellista Claudio Bohórquez vystudoval Vysokou hudební školu v Lübecku u proslulého pedagoga Davida Geringase. O tři roky později se stal žákem Borise Pergamenščikova, a to nejprve v Kolíně nad Rýnem, odkud pedagoga následoval i do jeho dalšího působiště na Vysoké škole Hannse Eislera v Berlíně. Již v době studií se stal laureátem několika prestižních mezinárodních soutěží, mj. Čajkovského soutěže mladých v Moskvě a Rostropovičovy violoncellové soutěže v Paříži. Pravidelně vystupuje s nejvýznamnějšími světovými orchestry, mj. s Gewandhausorchester Leipzig, Tonhalle Orchestra Zurich a Cleveland Orchestra, a jeho dirigentskými partnery jsou osobnosti jako Daniel Barenboim, Christoph Eschenbach, Manfred Honeck či David Zinman. Pravidelně vystupuje i jako komorní hráč, a to zejména na mezinárodních festivalech komorní hudby v Londýně, Varšavě, Bilbau a Berlíně.
Hře na klavír se věnuje Miroslav Sekera od tří let, kdy jeho nevšední talent objevila pedagožka profesorka Zdena Janžurová. Díky umění hry na klavír a současně na housle byl vybrán do role malého Mozarta v oscarovém filmu „Amadeus“ režiséra Miloše Formana. V roce 2002 se stal vítězem mezinárodní soutěže J. Brahmse v rakouském Portschachu. První sólové CD mu bylo vydáno firmou Multisonic v roce 2006 za podpory Nadace Českého hudebního fondu s díly Brahmse, Scarlattiho a Moszkovského. Pro soudobého bostonského hudebního skladatele Josepha Summera nahrál v USA tři CD. V roce 2013 nahrál s houslistou Josefem Špačkem CD pro firmu Supraphon. Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem a často vystupuje s mezzosopranistkou Dagmar Peckovou či hornistou Radkem Baborákem.
Vedle výše uvedených se představí další vynikající sólisté: Dalibor Karvay - housle, Ondřej Martinovský - viola, Karel Untermüller - viola, Clara Dent - hoboj, Petr Valášek - klarinet, Radek Baborák - lesní roh, Mikuláš Koska - lesní roh, Jan Musil - lesní roh, Bence Bogányi - fagot, Svatopluk Čech - perkuse, Štěpán Kratochvíl - kontrabas.
Anežský klášter na Františku je považován za první gotickou stavbu nejen v Praze, ale v Čechách obecně. Byl založen králem Václavem I. v letech 1233–34 z podnětu jeho sestry, přemyslovské princezny Anežky pro řád klarisek, který Anežka uvedla do Čech a jehož byla první představenou. Předchůdcem kláštera byl špitál. Klarisky vznikly původně jako odnož řádu sv. Františka z Assisi, klášteru se kdysi také říkalo Pražské Assisi. Anežka byla mimořádnou duchovní osobností 13. století. Kromě tohoto kláštera klarisek, kde se stala abatyší, založila i jediný český církevní řád - špitální řád křižovníků s červenou hvězdou. Anežka Česká byla svatořečena v r. 1989.