Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
Neděle 17. září 2017, 20.00
Komorní řada

Program

Wolfgang Amadeus Mozart: Kvintet Es dur pro klavír, hoboj, klarinet, fagot a lesní roh, K. 452Krzysztof Penderecki: Sextet pro klavír, housle, violu, violoncello, klarinet a lesní rohYork Bowen: Kvintet pro lesní roh a smyčcové kvartetoAntonín Dvořák: Serenáda d moll pro dechové nástroje, violoncello a kontrabas, op. 44, B. 77

Druhý koncert komorní řady festivalu představí průřez komorní hudbou od skladeb klasických přes díla moderních směrů 20. století až po kompozice novodobé. Lehkost Mozartovy hudby, mahlerovské inspirace skladeb Pendereckého i anglický tonální styl Yorka Bowena kontrastují s hudebními myšlenkami Dvořákovými, vykreslenými v jedinečné serenádě pro dechy, violoncello a kontrabas.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 22.00

Interpreti

Dalibor Karvay

Slovenský houslista Dalibor Karvay bývá často označován za zázračné dítě: na housle začal hrát ve třech a půl letech, o čtyři roky později se již představil publiku na veřejném koncertu a v době studií na základní umělecké škole již pořídil několik nahrávek pro Slovenský rozhlas. Jako osmiletý získal Zlatou cenu na mezinárodní Kocianově houslové soutěži, v jedenácti letech vydal své první CD. Vystudoval Žilinskou a později Vídeňskou konzervatoř, kde také roku 2002 získal první cenu v houslové soutěži. Zúčastnil se prestižních kulturních akcí, jako např. koncertu ve Vatikánu na počest papeže Jana Pavla II., benefičního koncertu pro Spojené národy či Týdnu slovenské kultury ve Španělsku. Pravidelně koncertuje v Evropě, Severní i Jižní Americe a asijských zemích. Intenzivně se věnuje také komorní hře, nejčastěji spolupracuje se sólisty Radkem Baborákem, Julianem Rachlinem, Borisem Kuschnirem a dalšími.

Dalibor Karvay - housle

Michaela Fukačová

Michaela Fukačová, jedna z nejvýznamnějších violoncellistek současnosti, debutovala v řadě metropolí jako Londýn, Paříž, Kodaň, Berlín, New York, Tokio. Rychlý start brněnské rodačky umožnily rychle za sebou jdoucí úspěchy v prestižních soutěžích. Je laureátkou Pražského jara, soutěží Čajkovského v Moskvě a v holandském Scheveningenu a řady dalších cen a uznání. Absolventka brněnské Konzervatoře, pražské AMU, sólistické třídy Královské konzervatoře v Kodani rozvíjela dále svůj talent u legendárních violoncellistů. Za nejpřínosnější považuje svá soukromá studia u M. Rostropoviče. Jako sólistka spolupracuje s mnoha předními orchestry českými, slovenskými a skandinávskými, ale i s dalšími vynikajícími tělesy jako Berliner Symphoniker, The NHK Orchestra Tokyo, BBC Symphony Orchestra a renomovanými dirigenty. Česká filharmonie ji pozvala jako sólistku na japonské turné, pořádané při příležitosti 100. výročí trvání souboru. Její nahrávka violoncellového koncertu skladatele Petera Liebersona „Six realms“ získala v USA roce 2006 cenu „Gramophon award“ a o rok později se rovněž v USA dostala do nominace pěti nejúspěšnějších nahrávek „Nejlepší klasické album roku“. Michaela hraje na italský nástroj Carla Tononiho z roku 1726.

Michaela Fukačová - violoncello

Jana Brožková

Hobojistka Jana Brožková patří mezi přední české interprety vážné hudby. Předcházely tomu přesvědčivé výkony již během studií na pražské konzervatoři a hudební fakultě AMU. Upozornila na sebe v roce 1983 vítězstvím na mezinárodní soutěži Concertino Praga a v roce 1989 získala absolutní vítězství a zvláštní cenu na Europäischen Musikpreis Zürich. Na soutěži Pražské jaro v roce 1991 získala 3. cenu a soutěžní dráhu uzavírá 1. cena na IDRS Gilllet Competition 1997 v Evastonu, Ill., USA. Patnáct let působila jako sólohobojistka Symfonického orchestru českého rozhlasu a od roku 2002 je první hobojistkou České filharmonie. Na českých koncertních pódiích vystupuje pravidelně jako sólistka nebo členka komorních souborů. S dechovým kvintetem Afflatus Quinted vyhrála prestižní 1. cenu v soutěži ARD München 1997. Od roku 1999 působí též jako pedagog na hudební fakultě AMU v Praze. Je pravidelným hostem v porotách domácích a mezinárodních interpretačních soutěží.

Clara Dent

Německá hobojistka Clara Dent pochází z Berlína. Vystudovala Mozarteum v Salcburku a Hudební akademii v Mnichově, kde získala mistrovský diplom. Je laureátkou mnoha mezinárodních soutěží, mj. soutěže ARD v Mnichově. Jako sólistka spolupracuje s řadou významných evropských orchestrů, k nimž patří Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Bach Collegium München, Camerata Academica Salzburg, Stuttgarter Kammerorchester, Rozhlasový symfonický orchestr Berlín, Polská komorní filharmonie a mnoho dalších. Pravidelně vystupuje na mezinárodních hudebních festivalech v mnoha zemí Evropy včetně Berliner Festwochen, Bach-Festwochen v Thunu a Komorního hudebního festivalu v Mariboru. Od roku 1999 je sólohobojistkou Rozhlasového symfonického orchestru Berlín. Podílela se na nahrávce vydavatelství Tacet s instrumentálními koncerty Johanna Sebastiana Bacha.

Clara Dent - hoboj

Bence Bogányi

Bence Bogányi vystudoval hru na fagot v rodném Maďarsku a ve studiích dále pokračoval na Sibeliově akademii v Helsinkách a Vysoké hudební škole v Berlíně. Je držitelem řady ocenění, mj. první ceny na Mezinárodní hudební soutěži Bernharda Crusella ve Finsku. Roku 2005 uvedl ve světové premiéře Koncert pro fagot, který mu dedikoval významný finský skladatel Kalevi Aho. Během své umělecké dráhy vystřídal post sólofagotisty u několika evropských orchestrů (Státní opera v Helsinkách, Helsinský filharmonický orchestr, Rozhlasový symfonický orchestr Berlín), od roku 2007 je sólofagotistou Mnichovské filharmonie. Jako sólista i jako komorní hráč již vystoupil v mnoha zemích Evropy a v Japonsku. Se souborem Chantilly Quintet se zúčastnil koncertů, workshopů a mistrovských kurzů mimo jiné v Řecku, České republice a Africe. Od roku 2009 učí hru na fagot v rámci profesury na Vysoké škole hudby v Norimberku.

Bence Bogányi - fagot

Štěpán Kratochvíl

Štěpán Kratochvíl patří mezi nejúspěšnější české hráče na kontrabas. Narodil se v Praze, kde také v letech 1989–1995 vystudoval na konzervatoři hru na kontrabas pod vedením vynikajícího pedagoga a hudebního skladatele Václava Fuky. Po absolutoriu pokračoval až do roku 1997 v dalším vzdělání na Vysoké umělecké škole v Berlíně u sólokontrabasisty Berlínských filharmoniků Reinera Zepperitze. V následujících dvou letech působil jako stipendista u Mládežnického orchestru Gustava Mahlera a v letech 2000–2002 byl stipendistou Nadace Herberta von Karajana při orchestru Berlínských filharmoniků pod vedením koncertního mistra tohoto tělesa Esko Leineho. Od roku 2003 je členem kontrabasové sekce Mnichovských filharmoniků a od roku 2006 Festivalového orchestru v Lucernu.

další:

Vedle výše uvedených se představí další vynikající sólisté: Martina Bačová - housle, Daishin Kashimoto - housle, Joaquín Riquelme García - viola, Karel Untermüller - viola, Hana Baboráková - violoncello, Shirley Brill - klarinet, Radek Baborák - lesní roh, Kateřina Javůrková - lesní roh, Mikuláš Koska - lesní roh, Jan Vobořil - lesní roh, Tomáš Františ - fagot, Ondřej Roskovec - fagot, Jan Brabec - klarinet, Denis Kozhukhin - klavír

Anežský klášter

Anežský klášter na Františku je považován za první gotickou stavbu nejen v Praze, ale v Čechách obecně. Byl založen králem Václavem I. v letech 1233–34 z podnětu jeho sestry, přemyslovské princezny Anežky pro řád klarisek, který Anežka uvedla do Čech a jehož byla první představenou. Předchůdcem kláštera byl špitál. Klarisky vznikly původně jako odnož řádu sv. Františka z Assisi, klášteru se kdysi také říkalo Pražské Assisi. Anežka byla mimořádnou duchovní osobností 13. století. Kromě tohoto kláštera klarisek, kde se stala abatyší, založila i jediný český církevní řád - špitální řád křižovníků s červenou hvězdou. Anežka Česká byla svatořečena v r. 1989.