- Celkem položek:
- 0
- Celková cena:
- 0
Po stopách A. Dvořáka v místech spjatých s jeho životem a dílem
Tradiční festivalová ouvertura Po stopách Antonína Dvořáka nás letos zavede na zámek Maleč nedaleko Chotěboře. Půvabná renesančně-empírová stavba sloužila v 19. století po dobu čtyřiceti let jako letní sídlo „vůdce národa“ Františka Ladislava Riegera a v posledním životním období také jeho tchána Františka Palackého. Na zámku pobývala Riegerova dcera Marie, provdaná Červinková, jedna z nejvzdělanějších Češek své doby. Důležitou část její literární činnosti tvořila operní libreta, z nichž dvě – Jakobína a Dimitrije – nezhudebnil nikdo menší než Antonín Dvořák. Skladatel byl v souvislosti se vznikem těchto oper s Marií Červinkovou v častém písemném kontaktu a na Malči i několikrát pobýval. V denících libretistky i v dobové korespondenci se na tyto návštěvy zachovaly krásné vzpomínky. Festivaloví návštěvníci budou mít možnost v prostorách zámku a přilehlé zahrady nasát atmosféru autentického prostředí, v němž se pohybovala řada významných osobností českého veřejného a kulturního života druhé poloviny 19. století, a vychutnat si Dvořákovu hudbu přímo v místech, která významně přispěla k jejímu vzniku. Program tradičně doplní odborným výkladem festivalový muzikolog dr. David Beveridge. Po skončení programu mohou zájemci navštívit expozici „Památník F. L. Riegra a F. Palackého“.
Pražský komorní sbor původně vznikl z iniciativy Antonína Peška (dříve byl též dramaturgem ČF) jako výběrové komorní těleso složené z bývalých členů Pražského filharmonického sboru. V roce 1991 se stal samostatným sborem známým především na mezinárodní scéně. Má za sebou účinkování na desítkách festivalů, mj. Schleswig-Holstein Musikfestival, Wiener Festwochen, Hamburger Musikfeste a Stuttgarter Musikfest. Řadu let byl stálým rezidenčním sborem na Rossiniho operním festivalu v italském Pesaru a na operním festivalu v irském Wexfordu. Podnikl přes 300 zájezdů a turné v Evropě, Austrálii, Japonsku, Jižní Koreji, Brazílii či Izraeli. Hlavním sbormistrem byl Josef Pančík a Jaroslav Brych, se sborem spolupracovala i řada dalších významných sbormistrů, Pavel Kühn, Lubomír Mátl, Robert Hugo či Miriam Němcová. Sbor natočil desítky snímků pro renomované domácí i zahraniční labely (Orfeo, Decca, Deutsche Grammophon, Supraphon ad.) a spolupracuje s předními dirigenty a pěvci (Zubin Mehta, Manfred Honeck, Helmut Rilling, Plácido Domingo, Andrea Bocelli ad.).
Lenka Navrátilová vystudovala obory hra na klavír u prof. Jaroslava Čermáka, hru na cembalo u prof. Rudolfa Zelenky na konzervatoři v Teplicích a sbormistrovství chrámové hudby pod vedením profesorů Jiřího Koláře a Marka Štryncla na Karlově univerzitě. Je profesorkou operní korepetice na Pražské konzervatoři a korepetitorkou Pražského filharmonického sboru. Dlouhodobě spolupracuje s Pražským komorním sborem, Smíšeným pěveckým sborem ČNSO a je sbormistryní Kühnova smíšeného sboru. Dirigovala koncerty se sborem na festivalech Dvořákova Praha, Musica Holešov, Svatováclavské slavnosti. Sbormistrovsky se podílela na koncertech pro Českou filharmonii, Symfonický orchestr FOK, orchetr Berg, pro Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram, Film music Prague, Prague Proms a koncertech pořádaných v produkci Radia Classic. Připravila také sbor pro operní inscenaci v Národním divadle. V rámci řady samostatných koncertů KSS uvedla několik světových premiér sborových skladeb. Jako zástupkyně sbormistra Pražského filharmonického sboru působila při koncertních zájezdech v Dohá, Berlíně a na operním festivalu v Sankt Gallen.
Klavírista, zpěvák a pedagog Ahmad Hedar od dětství zpíval ve sboru Pueri Gaudentes. Studium hry na klavír završil na pražské AMU ve třídě Martina Kasíka a Františka Malého. Zúčastnil se mnoha mistrovských kurzů mj. pod vedením Paula Badury Skody. Jako korepetitor operního zpěvu pracoval s předními pěvci mladé generace Petrem Nekorancem, Kateřinou Kněžíkovou a Romanem Hozou, ale i s operními legendami Gabrielou Beňačkovou či Evou Randovou. V roce 2016 získal cenu za nejlepší klavírní doprovod na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Je členem spolku RunOperun, který se snaží přiblížit operu mladému publiku a široké veřejnosti na neobvyklých místech. S tímto spolkem nastudoval opery Kouzelná flétna, Figarova svatba, Rusalka a Lidský hlas. Roku 2019 se stal stipendistou prestižních Bayreuther Festspiele. Kromě klavíru se věnuje i zpěvu, a to opernímu i neklasickému. Od roku 2019 pedagogicky působí na Konzervatoři Jana Deyla.
Kateřina Ochmanová je držitelkou několik ocenění v národních soutěžích základních uměleckých škol v různých oborech. Na pražské AMU absolvovala obor klavír pod vedením Ivo Kahánka. Zúčastnila se mnoha mistrovských kurzů a byla vybrána mezi účastníky masterclass se světoznámou specialistkou na interpretaci skladeb J. S. Bacha Angelou Hewitt v Lipsku. Jeden akademický rok strávila na univerzitě v Drážďanech ve třídě Arkadi Zenzipéra v rámci programu Erasmus. V zahraničí (Paříž, Vídeň) stejně jako na pražské HAMU se rovněž věnovala studiu komorní hry. Je držitelkou několika cen za klavírní spolupráci, spolu s Martinem Smutným získala druhé místo a zvláštní cenu za nejlepší provedení díla Antonína Dvořáka na Schubertově mezinárodní soutěži pro klavírní dua. Jako sólistka vystoupila mj. s Komorní filharmonií Pardubice a Janáčkovým komorním orchestrem. Je zakládající členkou souboru Quasi Trio, které se pravidelně objevuje na českých koncertních pódiích.
Sopranistka Tereza Hořejšová absolvovala Konzervatoř Pardubice a pražskou HAMU. Je laureátkou několika mezinárodních soutěží, především dvojnásobnou vítězkou soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech v kategorii Junior a Píseň. S úspěchem se zúčastnila i Mezinárodní soutěže Evy Marton v Budapešti nebo Ferruccia Tagliaviniho v Deutschlandsbergu. Rok studovala v Miláně na Konzervatoři Giuseppe Verdiho, kde se představila v soudobé opeře Valentina, v Mozartově Figarově svatbě a Verdiho La Traviatě. V posledních dvou letech se pravidelně účastní turné po Německu a Švýcarsku v roli První dámy (Kouzelná flétna) a Anny (Nabucco). Hostuje v libereckém divadle v roli Ciboletty (Noc v Benátkách) a Druhé žínky (Rusalka). Pravidelně externě spolupracuje s Pražským filharmonickým sborem a kromě zpěvu se věnuje také hře na klavír a korepeticím. Její velkou vášní jsou recitály s klavírním doprovodem, především pak česká a zahraniční písňová literatura.
Raman Hasymau v letech 2006–2010 studoval sbormistrovství na Minské konzervatoři, poté čtyři roky klasický zpěv na Pražské konzervatoři a od roku 2018 pokračuje ve vzdělání na Hudební akademii múzických umění v Praze, kde studuje operní zpěv. Působil nejprve jako sborista a později jako sólista Běloruské filharmonie. Během studií na Pražské konzervatoři ztvárnil roli Vulcana v opeře Jeana-Baptista Lullyho Psýché a postavu Miloše v opeře Černé jezero Josefa Richarda Rozkošného, v rámci studia na HAMU se představil jako Jeník ve Smetanově Prodané nevěstě a jako Don Ottavio v Mozartově Donu Giovannim. Na festivalu Barokní slavnosti v Olomouci zpíval roli generála Parmenia v opeře Tomáše Hanzlíka Lacrimae Alexandri Magni a v letošním roce se zúčastnil turné po Německu, kde vystoupil jako Tamino v Mozartově Kouzelné flétně.
Zámek Maleč se nachází nedaleko Chotěboře severovýchodně od Havlíčkova Brodu. Byl vystavěný v roce 1602 Janem Benedou z Nečtin a na Vilímově jako pozdně renesanční zámek na místě původně středověké tvrze. Do dnešní klasicistní podoby byl přestaven po roce 1827. Zámek obklopuje anglický park s řadou vzácných dřevin a rybníčkem. Od roku 2018 je zpřístupněný veřejnosti a stálou expozicí představuje život a dílo dvou významných osobnosti české historie 19. st. F. L. Riegra a F. Palackého. Více na webu www.zamekmalec.cz.