- Celkem položek:
- 0
- Celková cena:
- 0
Ceny vstupenek
590 — 190 Kč
Americký Juilliard String Quartet přispěje do propojené Komorní řady s Dvořák Collection provedením Smyčcového kvartetu č. 14 As dur, který jeho autor načrtl ještě v době svého pobytu ve Spojených státech. K jeho kompozici se ale Dvořák naplno vrátil až po svém návratu domů: newyorské kvarteto tak pomyslně zopakuje cestu, kterou dílo vykonalo hned v době svého vzniku. Skladatel ve svém posledním kvartetu nefilozofuje jako Beethoven: s kompoziční zkušeností zralého autora jde ruku v ruce pozitivně naladěná a vyrovnaná osobnost se sklony k nostalgii. Druhá věta kvartetu vyrůstající z jednoho tématu v programu zazní i jako ozvěna opakujících se patternů ze Smyčcového kvartetu č. 2 od současné britské skladatelky Eleanor Albergy. Prostředním číslem programu bude Smyčcový kvartet č. 3 nejvýznamnějšího britského skladatele 20. století Benjamina Brittena. Autor, od nějž zazní o den dříve orchestrální interludia z opery Peter Grimes, se tentokrát představí v intimní skladatelské podobě, s níž uměl zacházet stejně působivě jako s velkým orchestrem a školenými hlasy.
Juilliard Quartet nepřestává inspirovat posluchače po celém světě svým jedinečným uměním a neutuchajícím elánem. Těleso založené roku 1946, které list Boston Globe označil za „nejvýznamnější americké kvarteto v dějinách“, vychází z hlubokého, intenzivního zaujetí klasickým repertoárem, ale zároveň se hlásí k poslání prosazovat soudobou tvorbu – jeho umělecká činnost tak představuje pestrou směs tradice a neotřelosti. Každé vystoupení souboru je jedinečným zážitkem, v němž se pojí hluboké porozumění interpretovanému dílu s maximálním nasazením a neustálou zvídavostí všech čtyř členů ansámblu při společném prožívání krás kvartetní literatury.
Juilliard Quartet v sezoně 2018/19 vystoupil mimo jiné v Hongkongu, Singapuru, Šanghaji, Londýně, Oslu, Aténách, Vancouveru, Torontu a New Yorku a absolvoval množství koncertů po celých Spojených státech. Kromě jiného na nich představil nové smyčcové kvartety, které z podnětu tělesa vytvořili skladatelé Lembit Beecher, Jesse Jones a Richard Wernick. Soubor se navíc těšil ze spolupráce s proslulým klavíristou Marcem-André Hamelinem.
Po koncertech na Amsterdamském bienále i ve vídeňském Musikvereinu v lednu 2020 soubor vystoupil opět v Evropě, mimo jiné ve Verbieru, v Kultursommer Nordhessen a na hradě Wartburg. V roce 2022 uvede kvarteto v premiéře dva nové smyčcové kvartety renomovaného skladatele Jörga Widmanna, zkomponované na objednávku souboru.
Juilliard Quartet, který nedávno oslavil 70. výročí svého založení, si koncerty uplynulých sezon připomněl návraty do Seattlu, Santa Barbary, Pasadeny, Memphisu, Raleighu, Houstonu, Amsterdamu, Berlína a Kodaně. Pokračoval ve svých uznávaných každoročních vystoupeních v Detroitu a Filadelfii a realizoval četné koncerty v domovském New Yorku, včetně vystoupení v Lincolnově centru a Town Hall.
Juilliard Quartet svoji vysoce ceněnou diskografii roku 2017 rozšířil o nové album, vydané u společnosti SONY, se světovou premiérou nahrávky Fragmentů Maria Davidovského (2016) spolu s Beethovenovým smyčcovým kvartetem č. 11, op. 95, a Bartókovým Smyčcovým kvartetem č. 1. U téhož vydavatelství soubor vydal rovněž reedici přelomových nahrávek prvních čtyř smyčcových kvartetů Elliotta Cartera spolu s nahrávkou skladatelova Smyčcového kvartetu č. 5, pořízenou roku 2013. Toto album lze považovat za oslavu jednoho z nejlepších příkladů hudební spolupráce na americké půdě, které zároveň zachycuje pozoruhodné období v uměleckém vývoji skladatele i souboru. Nahrávky Bartókových a Schönbergových kvartetů, stejně jako nahrávky děl Debussyho, Ravela a Beethovena, získaly ocenění Grammy. V roce 2011 se Juilliard Quartet stal prvním souborem klasické hudby, který obdržel cenu za celoživotní dílo od americké národní organizace National Academy of Recording Arts and Sciences. V roce 2021 soubor vydal svou zatím poslední nahrávku zachycující díla Beethovena, Bartóka a Dvořáka.
Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.