- Celkem položek:
- 0
- Celková cena:
- 0
Vstupné dobrovolné.
Výtěžek z dobrovolného vstupného bude věnován na podporu a rozvoj talentu mladých hudebníků prostřednictvím stipendijního fondu Karel Komárek Family Foundation.
Tento fond je součástí péče o tvůrčí a pedagogický odkaz Antonína Dvořáka.
SLOVO K PROGRAMU
Beethovenových 6 variací z roku 1795 je vybudováno z tématu duetu „Nel cor piu non mi sento“ z tehdy nově uvedené opery Giovanniho Paisiella La Molinara. Robert Schumann zkomponoval své Fantastické kusy roku 1837 pod dojmem spisů E. T. A. Hoffmanna a věnoval je skotské klavíristce Laidlawové. Tzv. Harfové preludium Sergeje Prokofjeva představuje sedmou část z jeho cyklu Deset kusů pro klavír z let 1906–13. Moritz Moszkowski se jako vynikající klavírista věnoval i komponování a vytvořil asi dvě stě drobných skladeb pro tento nástroj. Nejčastěji bývají uváděny Virtuózní etudy z roku 1903, z nichž uslyšíme etudu č. 6. Dvořákovy Slovanské tance byly prvním dílem, s nímž skladatel jednoznačně prorazil na mezinárodní scéně. Z první řady tanců z roku 1878 zazní č. 4 (sousedská). Mistr německého baroka Georg Philipp Telemann vytvořil své Kánonické sonáty roku 1738. Skladby určené pro dvojici houslí, viol či fléten využívají jako hlavní kompoziční princip kánon. Houslím a klavíru patří i dnes uváděné Arabesky č. 4 a 5. pro housle pocházející z cyklu 7 Arabesek s podtitulem Rytmické etudy pro housle a klavír, které zkomponoval Bohuslav Martinů v roce 1931. Zatímco Dvořákovy Poetické nálady z roku 1889 představují skladatelovo vrcholné dílo v oblasti klavírní tvorby, o čtyři roky mladší Sonatina G dur patří k jeho nejčastěji uváděným skladbám pro housle a klavír.
Klavírista Ivo Kahánek je zejména od roku 2015, kdy byl kurátorem Komorní řady festivalu, takřka bytostně spojený s Dvořákovou Prahou. V roce 2020 byl garantem a spolutvůrcem kompletního provedení Dvořákova díla pro sólový a čtyřruční klavír. Tento počin následně zúročil nahrávkou Dvořákova kompletního klavírního díla, která za zásadního přispění Karel Komárek Family Foundation a Akademie klasické hudby vyšla ve vydavatelství Supraphon. Tato unikátní nahrávka (poslední podobného rozsahu pořídil Radoslav Kvapil mezi lety 1966–1970) zaznamenala obrovský úspěch v tuzemsku i zahraničí. Pozitivní recenze v Německu, Velké Británii, Francii, a to včetně nominací na prestižní ceny, pak rozšířily české kritiky a nominace na Cenu Anděl.
Ivo Kahánek však není jen skvělý interpret, ale i velmi aktivní a úspěšný pedagog. Jeho stálé působení na Pražské konzervatoři a zejména docentura na HAMU v Praze přitahuje adepty klavírního umění všech věkových kategorií, aby nasbírali zkušenosti u osobnosti s obrovskou interpretační praxí včetně sólových vystoupení s Berlínskou nebo Českou filharmonií.
Pro dnešní soirée si Ivo Kahánek za svého interpretačního i pedagogického partnera přizval houslistu Jana Fišera, který vedle letitého působení v roli koncertního mistra PKF – Prague Philharmonia a aktuálního koncertního mistra České filharmonie vystupuje s Ivo Kahánkem v komorních formacích, zejména v duu nebo v klavírním triu společně s violoncellistou Tomášem Jamníkem. Jan Fišer pochází z geniální houslistické rodiny. Otec Jiří je vynikajícím pedagogem na Pražské konzervatoři, jehož třídou prošli Jan Mráček, Olga Šroubková, z těch nejmladších třeba David Hernych, Matteo Hager nebo Marie Hasoňová, bratr Jakub je stejně skvělý houslista i violista a pamatujeme si jej z koncertů Dvořákovy Prahy 2020 ve spojení právě s Tomášem Jamníkem, Lukášem Vondráčkem a Josefem Špačkem.
A tak Ivo Kahánek a Jan Fišer spolu na Bořislavce v rámci řady, která je určena zejména mladým muzikantům, zahrají nejen jako vynikající instrumentalisté, ale přivedou s sebou na pódium i nejmladší kandidáty interpretačního umění, kteří hledají ty nejlepší rady pro svou hudebnickou dráhu právě u těchto dvou osobností.
Výběr žákyň proběhl na základě jejich veřejných vystoupení a na doporučení obou pánů, tedy Kahánka a Fišera, kteří pracují s oběma studentkami také v rámci programu MenArt.
Jako interpret nevšední emocionální síly a hloubky si Ivo Kahánek získal pověst jednoho z nejpůsobivějších umělců své generace. Svůj dar okamžitě navázat citovou vazbu s publikem dokáže náležitě zužitkovat ve skladbách od baroka po modernu, s těžištěm v romantickém repertoáru. V cizině je rovněž pokládán za specialistu na interpretaci české hudby.
V roce 2004 se stal absolutním vítězem mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro a již předtím získal ocenění v mnoha významných kláních u nás i v cizině (Maria Canals Piano Competition v Barceloně, Vendome Prize ve Vídni, Stiftung Tomassoni Wettbewerb v Kolíně nad Rýnem, Mezinárodní soutěž Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních, Concertino Praga aj.).
Po úspěšných debutech na festivalu Beethovenfest v Bonnu a na Pražském jaru obdržel pozvání od Symfonického orchestru BBC k vystoupení na festivalu BBC Proms v londýnské Royal Albert Hall. Tam v srpnu 2007 pod taktovkou Jiřího Bělohlávka provedl Klavírní koncert č.4 Inkantace Bohuslava Martinů, živě přenášený televizí a rádiem BBC i českou stanicí Vltava. Tento kritikou oceněný debut nabízí německé vydavatelství Deutsche Grammophon jako digitální download. Není divu, že si Ivo Kahánka vybral Sir Simon Rattle ke dvěma vystoupením s Berlínskou filharmonií v listopadu 2014. Následoval nadšený ohlas odborné kritiky i široké veřejnosti. Mladý klavírista se stal po Rudolfu Firkušném teprve druhým českým pianistou v historii, jenž vystoupil s tímto světoznámým tělesem. Kromě toho spolupracuje Ivo Kahánek pravidelně s Českou filharmonií a má za sebou úspěšná vystoupení s Mahler Chamber Orchestra, Wiener Symphoniker, BBC Scottish Symphony Orchestra Glasgow, Essener Philharmoniker, Orchestrem WDR Kolín nad Rýnem, Curyšským komorním orchestrem, Symfonickým orchestrem Hlavního města Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Brno a mnoha jinými. Z dalších významných umělců, s nimiž spolupracoval, jmenujme alespoň dirigenty Semyona Bychkova, Johna Eliota Gardinera, Jakuba Hrůšu, Andrése Orozco-Estradu, Rafaela Payareho, Pinchase Steinberga, Vladimira Ashkenazyho, Tomáše Netopila, Andreje Borejka, Libora Peška či Zdeňka Mácala, houslistu Daniela Hopea, violoncellistku Alissu Weilerstein, violistu Paula Neubauera, Pavel Haas Quartet, Tetzlaff Quartet, sopranistku Martinu Jankovou či tenoristu Pavla Černocha. V roce 2018 se stal držitelem ceny Classic Prague Award za sólistický výkon roku.
Ivo Kahánek podepsal v roce 2007 exkluzivní smlouvu s vydavatelstvím Supraphon Music a od té doby nahrál celkem patnáct CD s díly Fryderyka Chopina, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Gideona Kleina, Miloslava Kabeláče, Jeana Francaixe, Jacquesa Iberta aj. Za nahrávku Klavírních koncertů Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů za doprovodu Bamberger Symphoniker pod taktovkou Jakuba Hrůši získal prestižní ocenění BBC Music Magazine Award a toto CD obdrželo i další významná ocenění ‒ nahrávku měsíce BBC Music Magazine, Choix de Classique HD, nahrávku týdne BBC Radio 3, Cenu Anděl v kategorii Klasika a bylo také nominováno na mezinárodní cenu ICMA. Za album Písní Bohuslava Martinů s Martinou Jankovou a Tomášem Králem je Ivo rovněž držitelem ceněné Zlaté ladičky (Diapason d’Or francouzského odborného časopisu Diapason) a výběrů měsíce v časopisech Opernwelt a Opera News. Jeho zatím posledním výrazným nahrávacím počinem je nahrávka kompletního klavírního díla Antonína Dvořáka na 4 CD, která byla na sklonku roku 2021 rovněž nominována na ICMA, obdržela nejvyšší hodnocení v časopisech Gramophone a Diapason a stejně jako předchozí deska získala Cenu Anděl v kategorii Klasika. Kromě toho natáčí pro Český rozhlas, Českou televizi a stanici Mezzo.
Ivo Kahánek je absolventem Janáčkovy konzervatoře v Ostravě a Akademie múzických umění v Praze. Má za sebou také studijní stáž na londýnské Guildhall School of Music and Drama a mistrovské kurzy pod vedením Karl-Heinze Kämmerlinga, Christiana Zachariase, Alicie de Larrocha, Imogen Cooper, Petera Frankla a dalších osobností. V současnosti působí jako docent na Hudební a taneční fakultě AMU v Praze a vede mistrovské kurzy klavíru v rámci Letní hudební akademie v Kroměříži a Klavírních kurzů Pražské konzervatoře.
Zdroj: Kateřina Motlová
Upozorňoval na sebe již od dětství a vítězně prošel mnoha soutěžemi – Kocianova houslová soutěž, Concertino Praga, Tribuna mladých hudebníků UNESCO, Soutěž Bohuslava Martinů či Beethovenův Hradec. Od roku 2004 působí jako koncertní mistr PKF – Prague Philharmonia. Jako hostující koncertní mistr se představil také v BBC Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker – Bayerische Staatsphilharmonie a Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern. Spolupracuje rovněž s řadou orchestrů jako sólista. Vystoupil s PKF – Prague Philharmonia, Českým národním symfonickým orchestrem, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, Severočeskou filharmonií Teplice a Státní filharmonií Košice. Jako sólista se také představil na zahraničních festivalech ve Švýcarsku (Murten Classics), ve Španělsku (Pau Casals International Music Festival) či USA (Brevard Music Festival). Intenzivně se věnuje i komorní hře. Spolu s klavíristou Ivo Kahánkem a violoncellistou Tomášem Jamníkem tvoří Dvořákovo trio, které se řadí mezi nejlepší české komorní soubory. Dvořákovo trio slavilo úspěchy jak na soutěžích (Beethovenův Hradec, soutěž Bohuslava Martinů), tak především na koncertních pódiích, a to jak doma v České republice, tak i v zahraničí. Soubor se představil na festivalu Styriarte Graz, Dresdner Musikfestspiele, Mainzer Musiksommer či v renomovaných sálech Berlínské filharmonie nebo hamburské Elbphilharmonie.
Kromě České republiky koncertoval také v Německu, Rakousku, na Slovensku, ve Slovinsku, Itálii, Francii, Polsku, Japonsku a Spojených státech. Nahrává pro televizi i rozhlas a jako jeden z pěti laureátů se podílel na CD „Pocta Jaroslavu Kocianovi“ k výročnímu 40. ročníku Kocianovy mezinárodní houslové soutěže. Jako jeden z mentorů stipendijní akademie MenArt působí i jako pedagog. Vedle toho pravidelně vyučuje i na hudebních kurzech, např. Ševčíkova akademie v Horažďovicích, Hudební akademie Telč, Setkání s hudbou v Soběslavi. První houslové kroky dělal pod vedením Hany Metelkové a později studoval na pražské konzervatoři u profesora Jaroslava Foltýna. V roce 2003 absolvoval ve třídě koncertního mistra Pittsburgh Symphony Orchestra Andrése J. Cárdenese na Carnegie Mellon University – School of Music, USA. Hudební vzdělání si rozšiřoval i na mnoha mistrovských kurzech v Semmeringu, Bonnu či na Meadowmount School of Music (založené v roce 1944 profesorem Ivanem Galamianem), kde studoval u Stephena B. Shippse. Účinkoval též na mistrovských kurzech pod vedením Pinchase Zukermana, Gila Shahama a Josepha Silversteina. Hraje na francouzské housle ze začátku 19. století připisované houslaři Francoisovi Louisi Piqueovi, které má velkoryse zapůjčené od Fidula Foundation.
K hudbě ji přivedly starší sestry, které hrály na příčnou flétnu a klarinet. Klárka v necelých třech letech začala hrát dětské písničky a koledy. V červnu 2014 se jí ujala paní profesorka Taťána Vejvodová. K jedné hodině týdně postupně přidávala další a další soukromé lekce a výuku směřovala k prvním koncertům a soutěžím.
Od září 2015 je žákyní ZUŠ Ilji Hurníka, s intenzivní péčí paní profesorky Vejvodové. Ve volném čase se věnuje také dabingu, ráda čte.
Dosažené úspěchy:
Koncerty:
Klavírní semináře:
Magdalence je 11 let a na housle hraje od svých 3,5 let. Po celou dobu ji soustavně připravuje pan učitel Bohumil Novotný v českokrumlovské základní umělecké škole.
Magdalenka dostala příležitost účastnit se stipendijní akademie MenArt (ročník 2021/2022) v houslové sekci vedené panem Janem Fišerem. V rámci prezentace akademie MenArt vystoupí na řadě koncertů, zejména pak v Senátu České republiky a na festivalu Smetanova Litomyšl.
Na začátku května 2022 se Magdalenka zúčastnila 64. ročníku mezinárodní Kociánovy houslové soutěže v Ústí nad Orlicí, kde se představilo 40 soutěžících ze 13 zemí světa. Zde získala ve své kategorii 3. cenu a byla zároveň nejlepší českou interpretkou ve své kategorii - získala tak cenu Františka Kinského, čímž je pozvání k účinkování na slavnostním koncertu v Zrcadlovém sále zámku Kinských.
Artium by KKCG je veřejnosti volně přístupný prostor pro umění všech žánrů, který vdechuje umělecký život Bořislavce a obohacuje kulturní život Prahy 6 i celé metropole. Pravidelně se zde konají výstavy, koncerty a další kulturní akce. Prostor, který je pro umění a kulturu netradiční, umožňuje návštěvníkům zažít a zkoumat umění mnoha žánrů, často propojeným v jedinečný zážitek. V době konání festivalu Dvořákova Praha si diváci například mohou projít i rozsáhlou výstavu fotografických instalací Jarmily Štukové s názvem My a ti druzí.
Koncerty uváděné v rámci Dvořákovy Prahy jsou benefiční a jejich výtěžek přispěje k podpoře mladých talentovaných hudebníků.