Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
doprovodný program
Sobota 10. září 2022, 17.00
Rodinný den Dvořákovy Prahy

Vstupenky na tento koncert lze zakoupit on-line nebo ve vstupenkovém centru v Rudolfinu. Vstupenky nelze zakoupit v Betlémské kapli.

Cena vstupenek

390 — 290 Kč

Program

Dvořák cestovatel - hudebně dramatický pořad pro diváky od 8 let

V roce 2022 uplyne 130 let od legendárního odjezdu Antonína Dvořáka za oceán. Jedna z nejproslulejších cest v dějinách hudby přinesla řadu skladeb, jejichž věhlas se dá právem označit za světový. Při této příležitosti je vhodné připomenout si, že Antonín Dvořák byl na svou dobu vlastně velkým cestovatelem. Sice již nemusel jako Mozart cestovat kočárem po hrbolatých císařských cestách, ale i tak byly dny strávené ve vlaku i lodi daleko náročnější než cestování dnes. A to i přesto, že Dvořák železnici miloval.

Málokdo ví, že Dvořák byl devětkrát v Anglii. Jak se tam cítil, co prožíval a co dirigoval v Americe i jinde, kam se při svých cestách za větší slávou své, a tedy české hudby podíval, dozví se ctihodné publikum Dvořákovy Prahy v zábavně naučném pořadu DVOŘÁK CESTOVATEL. Kromě USA a Anglie se ocitneme v Německu, Belgii, Rakousku, Rusku a v Maďarsku. 

Autoři: Martin Pášma, Tomáš Ille

Herci: Svatopluk Schuller, Zbyněk Fric 

  • Dress code: casual
  • Uzavření sálu: 16.55
  • Konec koncertu: 18.00

Interpreti

Svatopluk Schuller

Herec Svatopluk Schuller (1964) je absolventem pražské DAMU (1986), obor činoherní herectví.

Mimo stálé angažmá v divadlech v Mostě (1986‒1995) a pražském ABC (1995‒2008) účinkoval i na pódiu Hudebního divadla Karlín, Národního divadla, Rubínu, Divadla A. Dvořáka v Příbrami nebo divadla Montmartre. V neposlední řadě je také zakladatelem pražského Divadla Litera (2008), které navázalo, po jejím zániku, na odkaz Lyry Pragensis, v níž předtím řadu let působil.


Dodnes účinkoval v mnoha českých filmech a seriálech. V současné době se věnuje především hlasovému projevu a práci s mikrofonem. Ztvárnil řadu dabingových rolí a jeho hlas patří velkému množství postav ze zahraničních filmů a seriálů. Komentářem provází řadu různorodých dokumentárních filmů. Pravidelně také účinkuje v Českém rozhlase.

Od r. 2015 pravidelně spolupracuje s Plzeňskou filharmonií v dětských pořadech, jako slovní doprovod koncertů atd.

Stále více se zabývá propojením slova a hudby, např. melodram T. Illeho „Přísloví Šalamounova“ s Triem Českého rozhlasu.

Zbyněk Fric

Herec a zpěvák, začínal v Horáckém divadle v Jihlavě, poté dva roky studoval na DAMU a začal hrát v muzikálech. Má na svém kontě celou řadu velkých muzikálových rolí v pražských i mimopražských divadlech (Jesus Christ Superstar, Dracula, Rent, Hello, Dolly!, Pomáda, Kleopatra, Tři mušketýři, Angelika, Lucrezia Borgia, Edith Piaf ‒ vrabčák z předměstí, Golem, Kudykam, Dobře placená procházka (režije Miloš Forman), Kat Mydlář, Romeo a Julie, Monty Python´s Spamalot (Městské divadlo Kladno), Ne/normální muzikál (Next to normal) Divadlo Na Prádle aj. Věnuje se také činohernímu herectví (Divadlo Litera, Lyra Pragensis, Národní divadlo, Divadlo ABC – Rváč, Drž mě pevně, miluj mě zlehka, Divadlo Kalich ‒ Splašené nůžky, Činoherní klub ‒ Macbeth). Pro film a TV natočil např. tituly Poslední přesun, Zdivočelá země, Rodinná pouta, Velmi křehké vztahy, Poslední sezóna, Expozitura, Královský slib…


V Divadle Kalich účinkoval v muzikálech Touha, Bílý dalmatin, Láska naruby, v Osmém světadílu, Tajemství, Atlantidě, Srdcovém králi a stále hraje v Mauglím, Pomádě, Horečce sobotní noci, Voda a krev nad vodou či v komedii Splašené nůžky.

Martin Pášma

Scenárista, dramaturg, moderátor

V letech 2003–2015 byl hlavním autorem a uměleckým šéfem zlínského experimentálního autorského divadla H&P.

Od roku 2000 dosud působí jako autor i protagonista řady koncertů pro mládež i dospělé spolu s F-dur Jazzbandem.

Počínaje rokem 2017 je stálým spolupracovníkem Plzeňské filharmonie v oblasti tvorby hudebně dramatických pořadů pro děti, mládež a rodiny. Na nich pracuje v autorské dvojici se skladatelem Tomášem Ille.


Další jeho pořady s tematikou klasické hudby a symfonického orchestru uvedla Severočeská filharmonie Teplice, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, v pokročilém jednání je spolupráce s Moravským divadlem Olomouc.

Za třicet let působení v kultuře, umění a mediích vytvořil i zrealizoval desítky jednorázových či dlouhodobých projektů. Pracuje v oblasti scénického živého umění, zejména hudby, literatury a divadla. Je autorem či spoluautorem několika publikací, divadelních her, televizních pořadů i filmových scénářů.

V roli moderátora vystupoval na řadě pódií v celé ČR. 

Martin Pášma - autor

Tomáš Ille

Hudební skladatel a aranžér. Studoval konzervatoř v Kroměříži a Akademii múzických umění v Praze (HAMU). Jeho činnost má široké zaměření, skládá hudbu určenou pro koncertní pódia, hudbu filmovou, jevištní i didaktickou. Mimo to se také věnuje aranžím a instrumentacím. Jeho kompozice a úpravy jsou součástí repertoáru mnoha českých i zahraničních orchestrů a interpretů (Česká filharmonie; Berlínská filharmonie; Vídeňští symfonikové; Filharmonie New York; Pittsburský symfonický orchestr; Symfonický orchestr Českého rozhlasu; Plzeňská filharmonie; Jihočeská filharmonie; Virtuosi di basso České filharmonie; České filharmonické kvarteto ad.). Jeho práce jsou publikovány řadou nakladatelství (Bärenreiter; Schott Music; Universal Edition). Nahrávka Symfonické suity z opery Jenůfa, kterou z původní opery Leoše Janáčka vytvořil společně s dirigentem Manfredem Honeckem a natočil ji Pittsburský symfonický orchestr, byla nominována na cenu GRAMMY pro rok 2015.

Tomáš Ille - autor

Chuhei Iwasaki

Chuhei Iwasaki je český dirigent pocházející z Japonska. Narodil se roku 1987 u rybího trhu v Tsukiji v Tokiu. Od dětství se věnoval hře na housle, v letech 2003‒2006 studoval na konzervatoři Toho Gakuen v Tokiu, poté na Pražské konzervatoři a na HAMU v Praze.

Chuhei Iwasaki spolupracuje s předními orchestry v České republice i na Slovensku: Symfonický orchestr Českého rozhlasu, PKF ‒ Prague Philharmonia, Plzeňská filharmonie, Filharmonie Brno, Filharmonie Hradec Králové, Janáčkova filharmonie Ostrava, Štátna filharmónia Košice, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Jihočeská filharmonie, Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně atd.


Od roku 2014 je pedagogem na Pražské konzervatoři, kde působí jako dirigent smyčcového orchestru, a mezi lety 2014 a 2018 byl šéfdirigentem Filmové filharmonie. V roce 2018 se stal šéfdirigentem Moravia Brass Band a mezi lety 2019 a 2021 byl stálým hostujícím dirigentem Plzeňské filharmonie.

V letech 2016‒2019 Chuhei Iwasaki působil v Divadle J. K. Tyla v Plzni a od roku 2019 diriguje ve Slezském divadle v Opavě. V současné době také působí v Hudebním divadle Karlín v Praze.

V květnu 2018 Chuhei Iwasaki debutoval na MHF Pražské jaro s Filharmonií Hradec Králové a svůj debut již měl i na MHF Špilberk v Brně. Od roku 2020 spolupracuje s festivalem MHF Dvořákova Praha, NF Smetanova Litomyšl, Svatováclavským hudebním festivalem a plzeňskými Smetanovskými dny. Od září 2021 je Chuhei Iwasaki šéfdirigentem Plzeňské filharmonie.

Zdroj: Plzeňská filharmonie

Chuhei Iwasaki - dirigent

Plzeňská filharmonie

Plzeňská filharmonie, dříve Plzeňský rozhlasový orchestr, je těleso s pevnou tradicí a renomé a je orchestrem žádaným na jevištích v České republice i v zahraničí. Podniká četná zahraniční turné a vystupuje na prestižních pódiích Evropy a USA, jakými jsou například Gasteig v Mnichově, Liederhalle ve Stuttgartu, Alte Oper ve Frankfurtu, Brucknerhaus v Linci, Stadthalle ve Vídni, Mercedes-Benz Arena v Berlíně, Tonhalle v Zürichu nebo Rudolfinum a O2 aréna v Praze. Už v srpnu 2017 se představila v novém sále Elbphilharmonie v Hamburku.

V posledních sezónách s Plzeňskou filharmonií vystoupili mimo jiné Tai Murray, Pascal Roge, Lilya Zilberstein, Juliane Banse, Sergej Nakarjakov, Anne Queffélec, Jeremy Menuhin, Gautier Capuçon, Ivan Ženatý a Igor Ardašev, v předchozích Michaela Fukačová, Julian Pflugmann, Nikita Boriso-Glebsky nebo Gabriela Demeterová, v minulosti byli významnými hosty i Ramon Vargas, Montserrat Caballé a také řada vynikajících dirigentů, např. sir Charles Mackerras, Václav Talich, Jiří Bělohlávek nebo Libor Pešek.


Orchestr svými pravidelnými nahrávkami pro Český rozhlas pokračuje v tradici Plzeňského rozhlasového orchestru z let 1946–1993. Natočil např. operu Bohuslava Martinů Den dobročinnosti, jež získala několik prestižních ocenění, nebo komplet s Rapsodiemi Antonína Dvořáka. Souborné dílo pro viloncello Bohuslava Martinů (Petr Nouzovsky & Tomáš Brauner), které vyšlo u hudebního vydavatelství Dabringhaus und Grimm, získalo oceněni Classic Prague Awards 2017 v kategorii Nahrávka roku.

Samotná Plzeňská filharmonie je držitelkou Umělecké ceny města Plzně za rok 2014 a 2015 v kategorii výjimečná kulturní událost roku, konkrétně za koncert k Roku české hudby 2014 v plzeňské katedrále sv. Bartoloměje, na němž uvedla Requiem Antonina Dvořáka, a za projekt Umělec a totalita. V roce 2017 získal Uměleckou cenu města Plzně za mimořádný umělecký počin pro umělce nad 30 let tehdejší šéfdirigent Plzeňské filharmonie Tomáš Brauner za nastudování Dvořákova oratoria Stabat Mater s Plzeňskou filharmonií a Českým filharmonickým sborem Brno. Na postu šéfdirigenta vystřídal Tomáše Braunera v září 2018 Ronald Zollman a od září 2021 stojí v čele orchestru Chuhei Iwasaki.

Plzeňská filharmonie se významně podílela na realizaci projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015. Od roku 2013 je pořadatelem mezinárodního mezioborového festivalu Smetanovské dny a od roku 2020 také pořadatelem komorního cyklu Kruh přátel hudby. Na talentované mládí je zacílen od sezóny 2019/2020 projekt Muzikantská naděje a pro nejmenší byl zároveň otevřen dětský klub Filharmoníček.

Zdroj: Plzeňská filharmoni

Plzeňská filharmonie

Betlémská kaple – aula ČVUT

Betlémská kaple byla založena roku 1391 pro česká kázání. Založení kaple byl významný čin, o čemž svědčí účast pražského arcibiskupa Jana z Jenštejna i zájem krále Václava IV. V letech 1402–1413, kdy zde kázal mistr Jan Hus, získalo místo značnou oblibu. V roce 1786 byla stavba z větší části zbourána, v 50. letech 20. století však byla postavena replika původní podoby s použitím zachovaných fragmentů zdiva. Od roku 1962 je Betlémská kaple národní kulturní památkou, její prostory dnes slouží jako slavnostní aula ČVUT a místo pro konání kulturních a jiných akcí.

Zdroj informací z oficiálního turistického portálu města Praha.