- Celkem položek:
- 0
- Celková cena:
- 0
Cena vstupenek
150 Kč
Tradiční festivalová ouvertura Po stopách Antonína Dvořáka nás v letošním roce zavede do Olomouce. Hanácká metropole, proslulá svou bohatou historií a cennými uměleckými památkami, byla v průběhu let svědkem řady skladatelových návštěv. U zrodu Dvořákova vztahu k městu stál jeho přátelský vztah s kanovníkem olomoucké kapituly Jindřichem Geislerem. Ten byl zároveň i oddaným organizátorem místního hudebního života a dlouholetým předsedou zdejšího čilého hudebního spolku Žerotín. A právě díky Dvořákově spolupráci s Žerotínem se v Olomouci podařilo opakovaně zorganizovat koncerty, které ve své době patřily k vrcholným kulturním událostem města. V letech 1884–1898 zde skladatel za neobyčejného zájmu místních obyvatel celkem jedenáctkrát dirigoval vlastní skladby, převážně velká vokálně-instrumentální díla. Mimo jiné zde poprvé v českých zemích zaznělo Te Deum a odehrála se zde rovněž evropská kontinentální premiéra Requiem. Dvořákův vztah k Olomouci a jeho hudebnímu spolku Žerotín je rovněž dokumentován skutečností, že své nejrozsáhlejší duchovní dílo, oratorium Svatá Ludmila, spolku věnoval.
Doubravka Součková se narodila v Hodoníně. Absolvovala brněnskou konzervatoř a poté Janáčkovu akademii múzických umění, kde se vzdělávala pod vedením sopranistky Heleny Kaupové a kde v roce 2020 získala titul MgA. Získala ocenění řady soutěží, například Soutěžní přehlídky konzervatoří v Pardubicích, Pěvecké soutěže Olomouc či Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, kde získala i několik vedlejších ocenění.
První jevištní zkušenosti získala již během studií. Pro komorní operu JAMU nastudovala například Královnu noci v Mozartově Kouzelné flétně, Chytračku ve stejnojmenné opeře Carla Orffa či Zuzanku v Mozartově Figarově svatbě.
Její debut v profesionálním divadle se odehrál na prknech Národního divadla v Praze, kde se představila jako Jano v opeře Její pastorkyňa Leoše Janáčka. Dále zde ztvárnila Oscara ve Verdiho Maškarním plese, Číšníčka ve Výletech páně Broučkovy Leoše Janáčka, První žínku v Dvořákově Rusalce, Královnu noci v Kouzelné flétně, Zerlinu v Mozartově Donu Giovannim, Frasquitu v Bizetově Carmen a Mladou Mařenku ve Smetanově Prodané nevěstě.
V divadle J. K. Tyla v Plzni vystoupila v roli Ofélie v Thomasově opeře Hamlet, za kterou byla nominována na Cenu Thálie. S touto rolí hostovala také v německém Krefeldu. V Plzni dále zpívala Iliu v Mozartově Idomeneovi, Micaelu a Frasquitu v Bizetově Carmen. V Jihočeském divadle poprvé vystoupila coby Helena Trojská v opeře Mefistofeles Arriga Boita.
Je také pravidelným hostem Národního divadla Brno. Vystupuje zde v Pucciniho opeře Bohéma jako Musetta, v Händelově Alcině jako Morgana a jako Královna noci v Mozartově Kouzelné flétně.
V Národním divadle moravskoslezském se představila jako Juliette ve stejnojmenné opeře Bohuslava Martinů a Elinor v opeře Bílý pán Jaroslava Křičky. Obě tyto role jí vynesly nominaci na cenu Jantar.
Věnuje se také staré hudbě. Se souborem Musica Florea vystoupila v roli Bärbchen v uvedení singspielu Vesnický trh Jiřího Antonína Bendy, se souborem Volantes orchestra scénicky uvedla oratorium Il Davide nella Valle di Terebintho Karla Ditterse von Dittersdorfa. Ve spolepráci Collegia 1704 a Národního divadla Brno vznikla inscenace opery Alcina Georga Friedricha Händela, ve které zazpívala Morganu. Za tuto roli byla nominována na cenu Thálie.
K významným počinům sezony 2021/2022 řadí spolupráci s Janáčkovou filharmonií Ostrava na Mahlerově 4. symfonii.
V sezoně 2022/2023 se představí v hlavní roli Madeleine v operetě Ples v Hotelu Savoy Paula Abrahama na prknech Státní opery v Praze, dále v Národním divadle Brno ztvární roli Nannetty ve Verdiho opeře Falstaff a také v roli Valencies ve Veselé vdově Franze Lehára. Ve spolupráci pokračuje také s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě, kde se v únoru roku 2023 představí v roli Eve a Bubikopf ve dvou jednoaktových operách Rozbitý Džbán a Císař Atlandity Viktora Ullmanna. Na prknech Národního divadla v Praze vystoupí ve Dvořákově Armidě coby Siréna. Sezonu zakončí v divadle J. K. Tyla v Plzni inscenací Bernsteinova Candida, jako Cunegonde.
Absolvovala Pražskou konzervatoř u prof. Jarmily Krásové. Účastnila se mistrovských kurzů pod vedením Toma Krauseho, Petera Dvorského, Magdaleny Blahušiakové, Jiřího Kotouče a Nikolause Hillebranda, absolvovala International Master Class u Joan Metelli.
Mezi ztvárněné operní role patří Orlofsky ve Straussově Netopýru, Cherubino v Mozartově Figarově svatbě, Druhá dáma a Druhý génius v Kouzelné flétně W. A. Mozarta. V rámci festivalu „Bušení do železné opony 2006“ pod záštitou Národního divadla vystoupila v hlavní roli moderní opery Beng! Jiřího Doubka ve Stavovském divadle. V roce 2003 se zúčastnila Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka, kde získala interpretační cenu.
Věnuje se koncertní činnosti, spolupracuje s českými symfonickými a komorními tělesy, propaguje soudobou hudební tvorbu. Od roku 2001 pravidelně spolupracuje s Pražským komorním sborem.
Je sólistkou barokního souboru Hof-Musici, s nímž nastudovala řadu rolí v novodobých světových premiérách barokních oper (Sesto v La Clemnenza di Tito, Linceo v Ipermestře a Eneas v Enea in Caonia od J. A. Hasseho, Marte v L’Unione della Pace, e di Marte od A. Vivaldiho, titulní role ve Vivaldiho opeře Argippo, Armida v italském anonymu La Confusione Esperta, Abdone v oratoriu Il Sacrificio di Gefte Giuseppe Porsileho, titulní role v op. Siface N. Porpory aj.). Vystupuje na festivalech v České republice i v zahraničí, mezi které patří Festival Galuppi v Benátkách (Itálie), Varaždínské barokní večery (Chorvatsko), Sonntagskonzerte im Liechtensteinmuseum Wien, Händel Festival Japan (Tokio) aj.
Marek Žihla se narodil v Rakovníku a od roku 2018 studuje klasický zpěv na Pražské konzervatoři. V roce 2019 se zúčastnil Písňové soutěže Bohuslava Martinů, kde se stal absolutním vítězem. Kromě toho získal cenu Zory Jehličkové a cenu nadace Život Umělce. V témže roce se zúčastnil Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, kde vyhrál kategorii Operní naděje. V divadelní sezoně 2020/21 debutoval na festivalu Smetanova Litomyšl, kde účinkoval v opeře Ariadna od Bohuslava Martinů v roli Bojovníka z Athén. V témže měsíci stihl také debutovat jako Vašek v Prodané nevěstě Bedřicha Smetany.
Od divadelní sezony 2021/22 pravidelně hostuje na jevišti plzeňské opery J. K. Tyla, kde se představil jako Evandro v opeře Alceste od Christopha Willibalda Glucka, v sezoně 2022/23 jako Guvernér, Princ Ragotsky a Vardendendur v opeře Candide od Leonarda Bernsteina.
Ve stejné sezoně 2021/22 debutoval na jevišti Jihočeského divadla. Představil se zde jako Tenor v oratoriu Mesiáš od G. F. Händela. Za tuto roli byl nominován na Jihočeskou Thálii. Nadále se zde představil jako První ozbrojenec a Kněz v Mozartově Kouzelné flétně, První Filištín a Posel v Samsonovi a Dalile od Camilla Saint-Saëna a Tenor v inscenované verzi Rabovy České mše vánoční. V Moravském divadle Olomouc se představil v roli císaře Tita v opeře La Clemenza di Tito. Pravidelně vystupuje na festivalu Zlatá pecka, který pořádá operní pěvkyně Dagmar Pecková.&nb
Radek Martinec je studentem posledního ročníku pražské Akademie múzických umění ve třídě doc. Heleny Kaupové. Během studia se stal laureátem několika pěveckých soutěží jako Mezinárodní soutěž Antonína Dvořáka, Duškova pěvecká soutěž, Stonavská Barborka nebo Pražský pěvec. Absolvoval uměleckou stáž na Hudební univerzitě Fryderyka Chopina ve Varšavě. Aktivně se účastnil masterclass s českými i zahraničními umělci, k nimž patří např. K. Kněžíková, Z. Klauda, M. Cukrová, J. Rappe. Získává uměleckou praxi v operních projektech, v poslední době například jako Marco z Pucciniho opery Gianni Schicchi v režii E. Rucinské (Teatr Wielki ‒ Opera Narodowa ve Varšavě), nebo Lovec a Hajný v Dvořákově Rusalce (Památník A. Dvořáka ve Vysoké u Příbramě). Na koncertních pódiích získává praxi také v tvorbě kantátové (E. Grieg ‒ Peer Gynt, A. Dvořák ‒ Te Deum) a soudobé hudbě (A. Závodný ‒ Šerosvit).
Pražský komorní sbor vznikl v roce 1990 jako výběrové komorní těleso v rámci Pražského filharmonického sboru. Za vznikem a existencí souboru stojí manažer, bývalý dramaturg České filharmonie a také umělecký ředitel Stuttgartského komorního orchestru PhDr. Antonín Pešek. V roce 1992 došlo k osamostatnění tělesa a již po velmi krátké době se PKS začal prosazovat na mezinárodní scéně. Za tři roky intenzivní koncertní a zájezdové činnosti se sbor propracoval do nejužší evropské sborové špičky, jeho deficitem je poměrně nevelká známost v českém prostředí. Činnost sboru byla z ekonomických důvodů orientována na zahraničí, jeho vystupování na domácí půdě bylo vzácné. Pro profesionální těleso, které za celou dobu své existence nezatížilo veřejné zdroje jedinou dotací, nebyla jiná cesta. Avšak i tato skutečnost přispěla k tomu, že soubor za 16 let práce získal umělecký životopis, který je na české scéně dosti ojedinělý. Má za sebou účinkování na desítkách festivalů – Schleswig-Holstein Musikfestival, Wiener Festwochen, Ludvigsburger Schlossfestspiele, Hamburger Musikfeste, Stuttgarter Musikfest, Wiener Frühlingfestival, Festival van Vlaanderen, Strasbourg Festival, Perth International Arts Festival, Wratislavia Cantans, Festival de Música de Canarias ad.
Je stálým rezidenčním sborem Rossini Opera Festival v italském Pesaru (od 1992 dodnes) a Wexfordského operního festivalu v Irsku (od 1995 dodnes). Podobné postavení má i na Festival Mozart de La Coruňa (od 2004) a na Al Bustan Festival v libanonském Bejrútu (od 2002). Pražský komorní sbor podnikl přes 300 zahraničních koncertních zájezdů a turné téměř do všech zemí Evropy (nejčastěji Německo, Rakousko, Španělsko, Itálie, Francie, Švýcarsko, Belgie, Nizozemí), první mimoevropskou destinací byla roku 1995 Austrálie (sbor se tam ještě vrátil v letech 1997 a 1999), v témže roce proběhlo první turné po Japonsku s Helmutem Rillingem, následovaly cesty do Izraele (1996, dir. Mehta; 1997, dir. Conde; 1998, a capella; 1999, dir. Schirmer; 2000, dir. Bertini, 2002) a do Libanonu (2002, 2006, 2007). Pražský komorní sbor vystoupil i v hudebně exotičtějších destinacích, jako je Jižní Korea (Daegu, 2006), a operní festival v čínském Macau (2007). S „a capella“ programem PKS v roce 2005 zavítal na turné po Brazílii. Z dalších významných vystoupení PKS je třeba uvést provedení Bachovy h-moll mše na Wiener Festwochen v roce 2000 pod taktovkou Petera Schreiera, koncert pro papeže Jana Pavla II. ve Vatikánu (listopad 1997), vystoupení v inscenaci Saint-Saënsova Samsona a Dalily na jevišti Hamburské opery s Plácidem Domingem (1996). PKS byl hostem světové výstavy v Seville a operních domů v Ženevě, Florencii, Seville, Antverpách, Hamburku, Monte Carlu, Lutychu, La Coruni, Národního divadla v Praze a Státní opery Praha. Pražský komorní sbor spolu s ČNSO také doprovázel Andreu Bocelliho na jeho evropském turné v letech 2006 a 2007. Vystoupení sboru byla snímána mnoha rozhlasovými a televizními společnostmi, jako je BBC, RTE, ORF, ARD, NDR, WDR, SWR, RAI, Bayerische Rundfunk, Südfunk, Česká televize, Český rozhlas. Pražský komorní sbor spolupracoval s předními světovými orchestry, především s Izrael Philharmonic Orchestra, Izrael Chamber Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra, Českou filharmonií, NDR Orchester Hamburg, Bamberskými symfoniky, WDR Köln, Radio Sinfoniie Stuttgart, Stuttgart Kammerorchester, Tonhalleorchester Zuerich, SDR Orchester, Radiophilharmonie Hannover, Orquesta Sinfonica de Galicia, Orchestre National De Lyon, Orquesta Sinfónica de Madrid, Orchestra della Toscana di Firenze, Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Sinfonie Orchester St.Gallen, Orchestra Haydn di Bolzano e Trento a desítky dalších. Z domácích těles PKS spolupracoval nejčastěji kromě zmíněné České filharmonie s Virtuosi di Praga, Pražským komorním orchestrem, Českým komorním orchestrem, PKF, Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK, SOČR, ČNSO, souborem Musica Florea a Pražským barokním souborem. Z dirigentů, se kterými se sbor setkal na pódiu, lze jmenovat takové osobnosti jako G. Sinopoli, Z. Mehta, K. Nagano, M. Honeck, L. Slatkin, H. Blomstedt, P. Schreier, H. Rilling, G. Albrecht, R. Palumbo, V. Neumann, R. Norrington, J. Bělohlávek, D. Gatti, G. Bertini, Ch. Eschenbach, J. Nelson, G. Prétre, Y. Abel, S. Bychkov, sir N. Marriner, J. Kout, G. Deloghu, Z Peskó, T. Strugala, C. Rizzi, A. Parrot, G. N. Rožděstvenskij, M. H. Chung, U. Schirmer, M. Zanetti, V. Ashkenazy, Lü Jia, G. Gelmetti, G. Kuhn, G. Ferro, V. Jurowski, D. Jurowski, A. Zedda, D. Renzetti, P. Olmi, R. Frizza, L. Vordoni, E. Oue, T. Netopil, W. Gonnenwein, A. Rasilainen a mnoho dalších. Z dirigentů komorních těles a ze sbormistrů je nutné jmenovat F. Berniuse, E. Ericsona a R. Gandolfiho. Diskografie PKS je na 16 let existence poměrně úctyhodná, zahrnuje více než sto CD, která vznikla za účasti PKS, pro mezinárodní nahrávací společnosti ECM, Orfeo, Discover, Decca, Chandos, Naxos, Ricordi, Pony Canon, Hänssler Classic, ROF, Supraphon, Popron a Panton. Čistě profilových CD natočil sbor 24. Desítky dalších PKS natočil jako živé nahrávky operních představení, podobné množství snímků připadá na spolupráci se sbory a orchestry WDR, NDR a SWR, z nejvýznamnějších například dlouhodobá dvořákovská edice společnosti Orfeo (WDR, dir. G. Albrecht). Poslední přírůstek této edice ‒ nahrávka opery Král a uhlíř ‒ byl v roce 2008 oceněn prestižní mezinárodní cenou MIDEM. Sbor účinkoval a natáčel se sólisty, jako je Plácido Domingo, Juan Diego Floreź, Bernarda Fink, Joyce di Donato, Gregory Kunde, Katia Ricciarelli, Patrizia Ciofi, Vesselina Kasarova, Daniela Barcellona, Andrea Bocelli, Michele Pertusi a další.
Hlavním sbormistrem Pražského komorního sboru byl od jeho začátků až do roku 2006 Josef Pančík, který působí jako šéf sboru Janáčkovy opery v Brně, od roku 2006 je hlavním spolupracujícím sbormistrem PKS Jaroslav Brych. Mezi stálé spolupracující sbormistry patřil do své smrti v roce 2003 Pavel Kühn, dále Lubomír Mátl, Adolf Melichar a Pavel Vaněk.
Vystudovala obory hra na klavír u prof. Jaroslava Čermáka, hra na cembalo u prof. Rudolfa Zelenky na konzervatoři v Teplicích a sbormistrovství chrámové hudby pod vedením profesorů Jiřího Koláře a Marka Štryncla na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Je profesorkou operní korepetice na Pražské konzervatoři a korepetitorkou Pražského filharmonického sboru.
Lenka Navrátilová dlouhodobě spolupracuje s Pražským komorním sborem (PKS), Smíšeným pěveckým sborem ČNSO a je sbormistryní Kühnova smíšeného sboru.Dirigovala koncerty se sborem na festivalech Dvořákova Praha, Musica Holešov, Svatováclavské slavnosti. Sbormistrovsky se podílela na koncertech pro Českou filharmonii, Symfonický orchestr FOK, orchestr Berg, pro Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram, Film music Prague, Prague Proms a koncertech pořádaných v produkci Radia Classic. Připravila také sbor pro operní inscenaci v Národním divadle. V rámci řady samostatných koncertů KSS uvedla několik světových premiér sborových skladeb (M. O. Štědroň, J. R. Dřízal, J. Dvořáček, J. Trtík). Jako zástupce sbormistra Pražského filharmonického sboru působila při koncertních zájezdech v Dohá, Berlíně a na operním festivalu v Sankt Gallen.
Stanislav Gallin vystudoval Hudební gymnázium v Petrohradě, AMU v Praze a VŠMU v Bratislavě. Vzdělání si doplnil během studijního pobytu v salcburském Mozarteu a na řadě mistrovských kurzů, mj. u Lazara Bermana. Vystupuje na koncertních pódiích nejen v České republice a v Rusku, ale i v dalších evropských zemích, USA, Asii a Africe. Jako sólista se představil mj. s orchestrem Petrohradské filharmonie, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, PKF – Prague Philharmonia či Bruno Walter Symphony Orchestra. Spolupracuje s dirigenty Tomášem Braunerem, Jackem Martinem Händlerem, Jakubem Hrůšou, Vahanem Mardirossianem, Ondřejem Vrabcem, Peterem Vrábelem aj. Je zakládajícím členem Orbis Tria, které se během roku 2009 zařadilo mezi nejúspěšnější evropské soubory své generace, když se stalo laureátem čtyř mezinárodních soutěží, včetně jedné z nejprestižnějších – International Chamber Music Competition v německém Hamburku. Od roku 2009 působí Gallin na pražské AMU jako odborný asistent na katedře klavírní spolupráce.
Akademický sbor Žerotín vznikl v roce 1880 v Olomouci a záhy po svém vzniku se stal jedním z nejdůležitějších organizátorů národního kulturního života na území Moravy. Pořádal koncerty, operní představení a spolupracoval s předními českými umělci (J. B. Foerster, E. Destinnová aj.), nejvýznamnější však byla spolupráce s A. Dvořákem, který několikrát osobně Žerotín řídil, svěřil mu první české provedení některých svých kantát a dedikoval mu kantátu Svatá Ludmila. Zásluhou činnosti Žerotína vznikla v Olomouci také hudební škola a symfonický orchestr ‒ dnešní Moravská filharmonie.
Repertoár zahrnuje tvorbu všech slohových období, stejně jako úpravy spirituálů, lidových i populárních písní. Od roku 1999 pracuje AS Žerotín při Moravské filharmonii Olomouc, na jejíž abonentních i mimořádných koncertech pravidelně účinkuje při provádění vokálně-instrumentálních děl (např. Mozart: Requiem, Salieri: Requiem, Rossini: Stabat Mater, Britten: St. Nicolas, Gershwin: Porgy and Bess, Orff: Carmina Burana, Dvořák: Stabat Mater, Stravinskij: Žalmová symfonie, Poulenc: Gloria ad.). Kromě mnoha koncertů v České republice vystupoval sbor např. v Belgii, Nizozemí, Německu, Španělsku, Slovensku, Řecku, Itálii nebo Chorvatsku.
Pavel Koňárek je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně v oboru dirigování sboru u Josefa Pančíka a v oboru dirigování orchestru u Jana Zbavitele. V Národním divadle Brno pracuje od roku 1997, nejprve jako asistent sbormistra, od roku 2000 jako sbormistr a v roce 2016 převzal po dlouholetém sbormistrovi Janáčkovy opery Josefu Pančíkovi funkci hlavního sbormistra opery. Se sborem Janáčkovy opery do současnosti nastudoval téměř padesát inscenací a podílel se na přípravě desítek dalších. S Národním divadlem Brno vystupoval nejen v mnoha evropských městech, ale i na turné po Japonsku, v Ománu, v Hongkongu nebo v Šanghaji.
Od roku 1995 je uměleckým vedoucím a sbormistrem Akademického sboru Žerotín při Moravské filharmonii Olomouc. Pod jeho vedením sbor absolvoval okolo tří set koncertů doma i v Evropě, pravidelně účinkuje na renomovaných tuzemských hudebních festivalech, natáčel pro S-W Rundfunk Baden-Baden, firmu Vienna Modern Masters nebo pro Český rozhlas a stal se laureátem několika sborových soutěží.
Pavel Koňárek také působí jako pedagog na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde vyučuje obor dirigování sboru a na Konzervatoři Evangelické akademie v Olomouci. Je pravidelně zván jako lektor kurzů sborového zpěvu a jako sbormistr spolupracuje s Moravskou filharmonií Olomouc na realizaci nahrávek pro zahraniční partnery.