Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
Neděle 22. září 2024, 20.00
Komorní řada Dvořák Collection

Vstupenky na tento koncert lze zakoupit on-line nebo od 30. srpna 2024 ve vstupenkovém centru v Rudolfinu. Vstupenky nelze zakoupit v Betlémské kapli.

Ceny vstupenek

690 – 590 Kč

Program

Franz Schubert: Smyčcový kvartet č. 14 d moll, D. 810, „Smrt a dívka“Antonín Dvořák: Smyčcový kvintet č. 3 Es dur, op. 97, B. 180

Kdyby se měla celá komorní hudba postavit na jediný sloup, možná by ho tvořil právě smyčcový kvartet Smrt a dívka. Franz Schubert si do něj vypůjčil téma ze své vlastní písně, celou skladbu však ideově propojuje dávný námět tance smrti známý ze středověkých obrazů i z filmů Sedmá pečeť od Ingmara Bergmanna nebo Smrt a dívka režiséra romana Polanského s fenomenálními herci Benem Kingsleyem a Sigourney Weaver, kde právě Schubertovo dílo slouží jako hudební základ velmi intimního dramatu. U Schuberta ale bere smrt za ruku pouze krásnou dívku – romantické propojení s erotikou jako by se dotýkalo Tristana a Isoldy, nebo dokonce Sigmunda Freuda. Už první romantici – včetně Schuberta – se skrze důraz na individualitu a vnitřní prožívání dívali daleko do budoucnosti. Stejně jasnozřivá je i hudba Smyčcového kvintetu č. 3, v němž se ke Cremona Quartetu připojí violista Pavel Nikl. Antonín Dvořák v jedné ze svých amerických skladeb zdůrazňuje rytmus – snad odposlouchaný od Irokézů, s jejichž hudbou a tancem měl možnost se přímo setkat. Zároveň jako by si zakázal ve své době stále rozmlženější chromatiku a vycházel při kompozici jen z několika málo tónů – to jsou principy, na nichž staví své uvažování i řada současných skladatelů. 

Quartetto di Cremona – Smyčcový kvartet č. 14 d moll (F. Schubert)Přehrát
  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19:55
  • Konec koncertu: 21:45

Interpreti

Quartetto di Cremona

Od svého založení roku 2000 se Quartetto di Cremona těší pověsti jednoho z nejvýraznějších komorních souborů na mezinárodní scéně. Pravidelně dostává pozvání na významné hudební festivaly a do koncertních sálů v Evropě, Severní a Jižní Americe i na Dálném východě a sklízí všeobecné uznání za vysokou úroveň svého interpretačního umění.


K vrcholům právě uplynulých i nadcházejících sezon patří vystoupení ve Wigmore Hall (Londýn), v Concertgebouw (Amsterdam), v Elbphilharmonie (Hamburk), v berlínském Konzerthausu, lineckém Brucknerhausu a pražském Rudolfinu, stejně jako v Ženevě, Stockholmu, Schwarzenbergu, Kuhmo, Bombaji, Taipei a Pekingu či koncerty pro nadaci Fundación Juan March v Madridu a pro Spolek komorní hudby v newyorském Lincolnově centru. Severoamerická turné kvarteto plánuje pravidelně dvakrát ročně, debut v Carnegie Hall se uskuteční v říjnu 2023, opětovné vystoupení v Lincolnově centru v březnu 2024.

Kvarteto rovněž spolupracuje s řadou dalších umělců, jakými jsou Eckart Runge, Till Fellner, Pablo Barragan, Kit Armstrong, Miguel da Silva, David Orlowsky či soubory Emerson String Quartet a Pavel Haas Quartet.

Těleso v současné době připravuje nové CD s vlastní verzí Umění fugy, provedené na sedmi nástrojích tak, aby se nezměnil původní zápis Bachovy partitury. Mezi dříve realizovaná alba patří: Italian Postcards (2020, Avie Records), dvojalbum věnované Schubertovi (2019, Audite) či souborná nahrávka Beethovenových smyčcových kvartetů (2018, Audite). Všechny tyto snímky byly s velkým zájmem přijaty mezinárodní kritikou a získaly významná ocenění.

Členové kvarteta jsou často zváni na mistrovské kurzy v Evropě, Asii a Severní a Jižní Americe. Od roku 2011 jsou profesory na Akademii Waltera Stauffera v Cremoně. V roce 2019 získali ocenění Franco Buitoni Award, udělované za trvalý přínos propagaci komorní hudby v Itálii i ve světě. Jsou ambasadory mezistátního projektu Friends of Stradivary a čestnými občany Cremony. Podporují soubory Le Dimore del Quartetto a Thomastik Infield Strings.

zdroj: Quartetto di Cremona

Quartetto di Cremona

Pavel Nikl

PAVEL NIKL (nar. 6. srpna 1980 v Kyjově) svá studia zahájil v roce 1995 ve violové třídě prof. Zdeňka Nováka na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži, kterou absolvoval v roce 2001. Následovala studia na HAMU v Praze (2001–2006) u prof. Jana Pěrušky a prof. Milana Škampy. Během studia se zúčastnil několika mistrovských kurzů, kde si prohluboval své hudební vzdělání, a mezinárodních soutěží, kde získal některá ocenění, např. soutěž konzervatoří ČR Teplice – 1. cena (1995), mezinárodní soutěž Beethovenův Hradec – 3. cena, čestné uznání a cena za nejlepší provedení skladby 20. století (1997, 2000), mezinárodní mistrovské kurzy Semmering – cena za nejlepší provedení děl B.  Bartóka a B. Martinů (2001), mezinárodní soutěž J. Brahmse Pörtschach – 2. cena (2002) atd. Jako sólista spolupracoval s Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií B. Martinů Zlín, Moravskou filharmonií Olomouc, Severočeskou filharmonií Teplice, Jihočeskou filharmonii České Budějovice a dalšími.


V roce 2002 se těžiště jeho činnosti přeneslo ke komorní hře. Je jedním ze zakládajících členů smyčcového kvarteta Pavel Haas Quartet, které si za dobu své existence získalo velké mezinárodní uznání za koncertní i nahrávací činnost. Soubor od svého vzniku úzce spolupracoval s prof. Milanem Škampou, violistou legendárního Smetanova kvarteta, a studoval také u významných osobností světové kvartetní hry jako Walter Levin (LaSalle Q.), Piero Farulli (Q. Italiano), Norbert Brainin (Amadeus Q.), Hatto Bayerle (Alban Berg Q.), Valentin Berlinski (Borodin Q.), Christophe Coin (Q. Mosaiques) atd.

Ihned po vítězství na mezinárodních soutěžích Pražské jaro a Premio Paolo Borciani v italském Reggio Emilia v roce 2005 se Pavel Haas Quartet etabloval mezi nejvýznamnější komorními soubory současnosti. Vystoupil v nejvěhlasnějších koncertních síních světa, jakými jsou Konzerthaus Vídeň, Mozarteum Salzburg, Concertgebouw Amsterdam, Palais des Beaux-Arts Brusel, Tonhalle-Orchester Zürich, Herkulessaal Mnichov, Filharmonie Berlín, Filharmonie Kolín nad Rýnem, Symphony Hall Birmingham, Wigmore Hall Londýn, Carnegie Hall New York a celé řadě dalších. Vystoupil mimo jiné na festivalech v Aldeburghu, Edinburghu, Zeistu, Verbier a podnikl turné po zemích Evropy, Asie, USA i Austrálii. Soubor spolupracuje i s celou řadou dalších vynikajících hráčů jako Boris Giltburg, Denis Kozhukhin, Khatia Buniatishvili, Sharon Kam atd.

Pavel Haas Quartet exkluzivně nahrává pro Supraphon. Za své nahrávky obdržel několikrát nejprestižnější evropskou cenu Gramophone Award včetně nahrávky roku, Diapason d’Or de l’Année a BBC Music Magazine Award.

Pavel Nikl se věnuje i pedagogické činnosti a v rámci aktivit kvarteta se podílel na masterclass na univerzitách v Evropě, USA i Austrálii. Od roku 2016, po ukončení dráhy violisty v Pavel Haas Quartet, působí jako profesor violy a komorní hry na konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži. Se souborem však nadále velmi úzce spolupracuje a mimo nahrávku Dvořákových kvintetů, která obdržela Gramophone Award 2018, s ním příležitostně koncertuje. Jakožto zkušený komorní hráč je zván ke spolupráci s dalšími špičkovými hudebníky (Gil Shaham, Tabea Zimmermann, Antoine Tamestit, Kian Soltani, Michaela Fukačová, Fedor Rudin, Dalibor Karvay, Josef Špaček aj.). Zasedá také v národních i mezinárodních soutěžních porotách. Byl členem mezinárodní poroty první violové soutěže Pražského jara 2023. 

zdroj: Pavel Nikl

Pavel Nikl - viola

Betlémská kaple – aula ČVUT

Betlémská kaple byla založena roku 1391 pro česká kázání. Založení kaple byl významný čin, o čemž svědčí účast pražského arcibiskupa Jana z Jenštejna i zájem krále Václava IV. V letech 1402–1413, kdy zde kázal mistr Jan Hus, získalo místo značnou oblibu. V roce 1786 byla stavba z větší části zbourána, v 50. letech 20. století však byla postavena replika původní podoby s použitím zachovaných fragmentů zdiva. Od roku 1962 je Betlémská kaple národní kulturní památkou, její prostory dnes slouží jako slavnostní aula ČVUT a místo pro konání kulturních a jiných akcí.

Zdroj informací z oficiálního turistického portálu města Praha.