koncert k završení tříletého projektu provedení kompletního díla A. Dvořáka pro smyčcové kvarteto
Monday 23. September, 20.00

Ceny vstupenek

990 — 290 Kč

Programm

Petr Iljič Čajkovskij: „Souvenir de Florence“, smyčcový sextet d moll, op. 70Felix Mendelssohn-Bartholdy: Smyčcový oktet Es dur, op. 20Antonín Dvořák: Serenáda E dur pro smyčcové nástroje, op. 22, B. 52

Po náročné práci přichází zasloužený koncert pro radost publika i hudebníků. Unikátní orchestr, jaký se ještě nikdy nesešel a nejspíš už ani nesejde, završí tříletý projekt, v němž zaznělo kompletní kvartetní dílo Antonína Dvořáka. Zatímco špičkový Pavel Haas Quartet tento projekt dosud kurátorsky řídil a sám v něm hrál, nakonec se z jeho členů stanou koncertní mistři smyčcového orchestru složeného ze všech zúčastněných ansámblů. Soubory Dover, Cremona, Bennewitz, Zemlinsky či Sedláčkovo kvarteto představují každý zvlášť součást světové i české špičky. V závěrečném koncertu se nejen promíchají hráči jednotlivých ansámblů, ale zahrají si také svoje oblíbené skladby. Po Vzpomínce na Florencii od Dvořákova přítele Čajkovského bude následovat Mendelssohnův oktet, který rádi hrají snad všichni komorní hráči na světě. Serenáda pro smyčcový orchestr od Antonína Dvořáka završí Komorní řadu sérií prosluněných „písní beze slov“, které jsou ryzím spojením hudební geniality i bezprostřední radosti.

„Souvenir de Florence“ (P. I. Čajkovskij) – Janine Jansen & FriendsPřehrát
Smyčcový oktet Es dur (F. Mendelssohn-Bartholdy) – Janine JansenPřehrát
  • Dress code: dark suit
  • Saalschlieβung: 19.50
  • Konzertende: 22.10

Künstler

Gala koncert spojených smyčcových kvartet

Pavel Haas Quartet

Pavel Haas Quartet patří mezi jedno z předních světových komorních těles. Soubor vystupuje v nejvýznačnějších světových koncertních sálech a za své nahrávky získal již pět ocenění Gramophone Awards a řadu dalších významných cen. V roce 2022 jej časopis BBC Music Magazine zařadil mezi 10 největších smyčcových kvartet všech dob. 


Soubor pravidelně koncertuje v prestižních koncertních sálech, jako je Concertgebouw a Muziekgebouw v Amsterdamu, NCPA v Beijingu, Filharmonie a Konzerthaus v Berlíně, Queen's Hall v Edinburghu, Elbphilharmonie v Hamburgu, Wigmore Hall v Londýně, Philharmonie v Luxembourgu, Carnegie Hall v New Yorku, Théâtre de la Ville v Paříži, Accademia di Santa Cecilia v Římě, LG Arts Centre v Soulu, Musikverein ve Vídni, Tonhalle v Zürichu aj.

V koncertní sezoně 2024/2025 se Pavel Haas Quartet opět vrací do slavné Carnegie Hall či londýnské Wigmore Hall. Soubor absolvuje v první půlce sezony evropské turné, v jehož rámci navštíví Rakousko, Německo, Belgii a Velkou Británii. Rok 2024 zakončí turné po Spojených státech amerických. V České republice opět potěší publikum několika koncerty v rámci festivalu Dvořákova Praha, kde je soubor od září 2022 rezidenčním umělcem a kurátorem komorních koncertů včetně programování všech Dvořákových smyčcových kvartetů a komorní tvorby během tří sezon.

Pavel Haas Quartet nahrává exkluzivně pro Supraphon. Jejich nejnovější nahrávka Brahms Viola and Piano Quintets (2O22) s Borisem Giltburgem a jejich bývalým členem Pavlem Niklem sklidila velmi pozitivní kritiky. Za předchozí album Shostakovich String Quartets (2019) obdrželi cenu Classic Prague Awards za nahrávku roku a týdeník The Times ji označil za jednu ze 100 nejlepších nahrávek roku. 

Soubor obdržel svých pět ocenění Gramophone Awards za nahrávky Dvořáka, Smetany, Schuberta, Janáčka a Haase a také za Dvořákovy smyčcové kvartety č. 12 „Americký“ a č. 13, za které získali i ocenění Gramophone Recording, tj. nahrávky roku 2011. Mezi další ocenění souboru patří BBC Music Magazine Awards a Diapason d’Or de l’Année v roce 2010 za nahrávku Prokofjevových smyčcových kvartetů č. 1 a č. 2.

Od vítězství v soutěži Paola Borcianiho v Itálii v roce 2005 patří mezi další významné události začátku jejich kariéry nominace na ECHO Rising Stars v roce 2007, účast v programu BBC New Generation Artists v letech 2007–2009 a stipendium speciálního souboru Borletti-Buitoni Trust, které jim bylo uděleno v roce 2010. 

Pavel Haas Quartet založila v roce 2002 Veronika Jarůšková s violistou Pavlem Niklem, který byl jeho členem až do roku 2016 a je stálým hostem souboru při interpretaci smyčcových kvintetů. Členové uskupení Pavel Haas Quartet studovali u legendárního violisty Smetanova kvarteta Milana Škampy. Soubor nese jméno českého skladatele Pavla Haase (1899–1944), Janáčkova nejnadějnějšího žáka, který byl v roce 1941 nacisty vězněn v terezínském ghettu a o tři roky později umučen v koncentračním táboře v Osvětimi. Jeho hudební odkaz zahrnuje tři skvostné smyčcové kvartety.

zdroj: artevisio

Pavel Haas Quartet

Dover Quartet

Dover Quartet, který časopis BBC Music Magazine označil za jedno z nejlepších smyčcových kvartet posledních sta let, se po „prakticky raketovém startu“ (Strings) stal jedním z nejžádanějších komorních souborů na světě. Dover Quartet je rezidenčním souborem Penelope P. Watkins na Curtisově hudebním institutu a má další rezidenční pobyty na Bienen School of Music na Northwestern University a na festivalu Artosphere ve Walton Arts Center. Mezi ocenění, která soubor dosud získal, patří ohromující výhra všech cen na soutěži Banff International String Quartet Competition roku 2013, hlavní a první ceny na Fischoff Chamber Music Competition a ceny na Wigmore Hall International String Quartet Competition. Mezi jeho další ocenění patří prestižní grant Avery Fisher Career Grant, cena Chamber Music America Cleveland Quartet Award a cena Lincoln Center Hunt Family Award.


V sezoně 2023/2024 čeká Dover Quartet severoamerické turné s Leifem Ove Andsnesem, vystoupení s Haochen Zhangem a Davidem Shifrinem. Mezi vyhledávané sólisty a soubory, s nimiž v poslední době spolupracoval, patří Emanuel Ax, Inon Barnaton, Ray Chen, Escher String Quartet, Bridget Kibbey, Anthony McGill, Edgar Meyer, Pavel Haas Quartet, Roomful of Teeth a Davóne Tines. V roce 2022 kvarteto premiérovalo hudebně scénické dílo Stevena Mackeyho Memoir, a to spolu s duem Arx a herečkou Natalií Christou. Nedávno také premiérovali díla Masona Batese, Marca Neikruga a Chrise Rogersona.

Vysoce ceněný komplet tří CD s Beethovenovými kvartety (Cedille Records) byl označen za „pečlivě vyvážený, technicky čistý a intonačně bezchybný“ (The Strad). Diskografie kvarteta zahrnuje také album Encores (Brooklyn Classical), nahrávku deseti populárních vět kvartetního repertoáru, Schumannovy kvartety (Azica Records), které byly nominovány na cenu GRAMMY za nejlepší komorní nahrávku, album Voices of Defiance: 1943, 1944, 1945 (Cedille Records) a debutovou nahrávku s výhradně Mozartovou hudbou (Cedille Records), na níž se podílel zesnulý Michael Tree, dlouholetý violista souboru Guarneri Quartet. Nahrávka Voices of Defiance, která zahrnuje díla Viktora Ullmana, Dmitrije Šostakoviče a Simona Lakse napsaná během druhé světové války, byla oceněna jako „nepochybně jeden z nejpoutavějších disků vydaných v tomto roce“ (The Wall Street Journal).

Dover Quartet čerpá z odkazu vynikajících souborů Guarneri, Cleveland a Vermeer. Jeho členové studovali na Curtisově hudebním ústavu, na Rice University’s Shepherd School of Music, na New England Conservatory a na pařížské Conservatoire Supérieur de Musique et de Danse. Jejich pedagogy byli Shmuel Ashkenasi, James Dunham, Norman Fischer, Kenneth Goldsmith, Joseph Silverstein, Arnold Steinhardt, Michael Tree a Peter Wiley. Dover Quartet vznikl na Curtisově ústavu v roce 2008; jeho název je poctou skladbě Dover Beach, kterou zkomponoval absolvent této školy Samuel Barber.

Rezidenční pobyt Dover Quartetu na Curtisově ústavu představuje spojení výuky a mentorství, silné mezinárodní interpretační kariéry a špičkové digitální prezentace. Toto inovativní pojetí rezidenčního pobytu umožňuje škole oživit tradici angažování špičkového profesionálního smyčcového kvarteta v rámci instituce a zároveň poskytuje souboru prostředky pro experimentování s novými technologiemi a zapojení publika pomocí digitálních technologií. Dover Quartet úzce spolupracuje se studenty v rámci programu Nina von Maltzahn String Quartet Program, pedagogicky dohlíží na nejslibnější studentská smyčcová kvarteta, a vychovává tak novou generaci předních profesionálních komorních hráčů.

Dover Quartet hraje na tyto nástroje a s využitím strun značky Thomastik-Infeld:

• Joel Link: vysoce kvalitní nástroj Peter Guarneri z Mantovy, 1710–15, velkorysá zápůjčka od Irene R. Miller prostřednictvím společnosti Beare's International Violin Society

• Bryan Lee: Riccardo Antoniazzi, Milán, 1904; Samuel Zygmuntowicz, Brooklyn, 2020

• Julianne Lee: Robert Brode, 2005

• Camden Shaw: Joseph Hill, Londýn, 1770

zdroj: Konzertdirektion Andrea Hampl

Dover Quartet

Quartetto di Cremona

Od svého založení roku 2000 se Quartetto di Cremona těší pověsti jednoho z nejvýraznějších komorních souborů na mezinárodní scéně. Pravidelně dostává pozvání na významné hudební festivaly a do koncertních sálů v Evropě, Severní a Jižní Americe i na Dálném východě a sklízí všeobecné uznání za vysokou úroveň svého interpretačního umění.


K vrcholům právě uplynulých i nadcházejících sezon patří vystoupení ve Wigmore Hall (Londýn), v Concertgebouw (Amsterdam), v Elbphilharmonie (Hamburk), v berlínském Konzerthausu, lineckém Brucknerhausu a pražském Rudolfinu, stejně jako v Ženevě, Stockholmu, Schwarzenbergu, Kuhmo, Bombaji, Taipei a Pekingu či koncerty pro nadaci Fundación Juan March v Madridu a pro Spolek komorní hudby v newyorském Lincolnově centru. Severoamerická turné kvarteto plánuje pravidelně dvakrát ročně, debut v Carnegie Hall se uskuteční v říjnu 2023, opětovné vystoupení v Lincolnově centru v březnu 2024.

Kvarteto rovněž spolupracuje s řadou dalších umělců, jakými jsou Eckart Runge, Till Fellner, Pablo Barragan, Kit Armstrong, Miguel da Silva, David Orlowsky či soubory Emerson String Quartet a Pavel Haas Quartet.

Těleso v současné době připravuje nové CD s vlastní verzí Umění fugy, provedené na sedmi nástrojích tak, aby se nezměnil původní zápis Bachovy partitury. Mezi dříve realizovaná alba patří: Italian Postcards (2020, Avie Records), dvojalbum věnované Schubertovi (2019, Audite) či souborná nahrávka Beethovenových smyčcových kvartetů (2018, Audite). Všechny tyto snímky byly s velkým zájmem přijaty mezinárodní kritikou a získaly významná ocenění.

Členové kvarteta jsou často zváni na mistrovské kurzy v Evropě, Asii a Severní a Jižní Americe. Od roku 2011 jsou profesory na Akademii Waltera Stauffera v Cremoně. V roce 2019 získali ocenění Franco Buitoni Award, udělované za trvalý přínos propagaci komorní hudby v Itálii i ve světě. Jsou ambasadory mezistátního projektu Friends of Stradivary a čestnými občany Cremony. Podporují soubory Le Dimore del Quartetto a Thomastik Infield Strings.

zdroj: Quartetto di Cremona

Quartetto di Cremona

Bennewitzovo kvarteto

Bennewitzovo kvarteto je v mezinárodním měřítku špičkovým komorním souborem, což dokládají nejen vítězství ve dvou prestižních soutěžích – v Ósace v roce 2005 a Prémio Paolo Borciani v Itálii v roce 2008 –, ale i pochvalné hlasy kritiky. Již v roce 2006 německý Frankfurter Allgemeine Zeitung napsal: „... obdivuhodná byla vedle zřetelné strukturace hudby zvukově krásná tónomalba a intonační čistota provedení. Jen velmi zřídka člověk zažije takto umně a efektně znějící harmonie...Veliké umění.“ Také na domácí scéně získal soubor mnohá ocenění. V roce 2004 bylo Bennewitzovo kvarteto vyhlášeno laureátem Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii a v roce 2019 soubor převzal cenu Classic Prague Awards za nejlepší komorní výkon roku.


Kvarteto pravidelně koncertuje na významných českých i zahraničních podiích (Wigmore Hall Londýn, Musikverein Vídeň, Konzerthaus Berlín, Théâtre des Champs-Elysées Paříž, The Frick Collection New York, Seoul Art Center, Rudolfinum a dalších) a vystupuje také na festivalech Salzburger Festspiele, Luzerne Festival, Rheingau Musik Festival, Kammermusikfest Lockenhaus, Dvořákova Praha a Pražské jaro. Soubor navázal uměleckou spolupráci s vynikajícími umělci jako Alexander Melnikov, Vadim Gluzman, Jean-Yves Thibaudet, Krzysztof Chorzelski, Danjulo Ishizaka, Pietro de Maria a dalšími.

Zvláštní potěšení přináší Bennewitzovu kvartetu působení na domácí hudební scéně. Velmi si cení spolupráce s Českou filharmonií a jejím bývalým šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem při provedení Koncertu pro smyčcové kvarteto a orchestr Bohuslava Martinů, jakož i setkání se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK a dirigentem Michaelem Sanderlingem, s nímž kvarteto provedlo skladbu Absolute Jest Johna Adamse. Pro Českou televizi natočilo kvarteto v ojedinělém prostoru Vily Tugendhat oba smyčcové kvartety Leoše Janáčka a Český rozhlas pravidelně zaznamenává významné koncerty souboru.

Bennewitzovo kvarteto se zaměřuje na ojedinělý výběr repertoáru. V roce 2012 a 2015 provedlo v jediném večeru kompletní šestici Bartókových kvartetů na festivalu Maggio Musicale Fiorentino a ve švédské Uppsale. V lednu roku 2014 v berlínském Konzerthausu uvedlo ve světové premiéře skladbu Slavomíra Hořínky Songs of Immigrants. U společnosti Supraphon vydalo v roce 2019 nahrávku se skladbami židovských perzekvovaných autorů (V. Ullmann, H. Krása, E. Schulhoff a P. Haas).

V sezoně 2023/24 se Bennewitzovo kvarteto vrátí na řadu evropských pódií (Stuttgart, Mannheim, Heidelberg, Linec, Bilbao) a bude debutovat v Klagenfurtu, Darmstadtu a Duisburgu. Kvarteto bude opět koncertovat ve Spojených státech a Kanadě a bude pokračovat v různých koncertních projektech v České republice včetně spolupráce na souborném provedení Dvořákových smyčcových kvartetů v rámci festivalu Dvořákova Praha, koncertu v komorní řadě FOK a v Českém spolku pro komorní hudbu. Soubor v současné době připravuje vydání nového CD, na kterém zazní smyčcové kvartety „těch, kteří spolu hrávali“ – Haydna, Mozarta, Vaňhala a Dittersdorfa.

Soubor nese již od roku 1998 jméno houslisty a ředitele Pražské konzervatoře Antonína Bennewitze (1833–1926), který se zasloužil o vytvoření české houslové školy. Mezi jeho žáky patřil Otakar Ševčík, František Ondříček, ale také Karel Hoffmann, Josef Suk a Oskar Nedbal, jimž dal podnět k založení slavného Českého kvarteta.

zdroj: Bennewitzovo kvarteto

Bennewitzovo kvarteto

Zemlinského kvarteto

Zemlinského kvarteto již od svého založení v roce 1994 navazuje na bohatou tradici české kvartetní školy. V roce 2010 se stalo vítězem mezinárodní soutěže smyčcových kvartet ve francouzském Bordeaux, je také laureátem mezinárodních soutěží smyčcových kvartet v kanadském Banffu (2007), v Praze (Pražské jaro 2005) a v Londýně (2006), kde zároveň získalo Cenu publika. Soubor též zvítězil na dalších soutěžích v Čechách i na Slovensku (1999 – Beethovenův Hradec, 2003 – New Talent Bratislava, 2004 – Cena hudobnej kritiky Žilina a Mezinárodní soutěž Nadace B. Martinů Praha). V roce 2005 byla kvartetu udělena Cena Českého spolku pro komorní hudbu a v roce 2009 cena Nadace Alexandra Zemlinského ve Vídni. V sezoně 2016/17 bylo Zemlinského kvarteto rezidenčním souborem Českého spolku pro komorní hudbu.


Zemlinského kvarteto pravidelně koncertuje v České republice i v zahraničí (Německo, Rakousko, Francie, Itálie, Švýcarsko, Belgie, Španělsko, Velká Británie, Irsko, Bulharsko, Maďarsko, Slovensko, Kanada, USA, Brazílie, Jižní Korea); vystoupilo např. ve Wigmore Hall v Londýně, v Cité de la Musique v Paříži, v Library of Congress ve Washingtonu, v Seoul Arts Center v Jižní Koreji nebo opakovaně na Pražském jaru. Jeho repertoár tvoří více než 350 děl předních českých i světových skladatelů a zahrnuje také nové kompozice současných autorů. Zemlinského kvarteto též opakovaně spolupracuje s vynikajícími českými a světovými umělci či soubory (N. Mndoyants, F. Klieser, J. Brown, M. Collins, K. Zehnder, M. Kasík, I. Kahánek, M. Kaňka, K. Untermüller, Pražákovo kvarteto, Pražský komorní balet a další). Soubor vytvořil množství nahrávek pro Český rozhlas včetně kompletního kvartetního díla F. X. Richtera. Jednotliví členové Zemlinského kvarteta jsou také držiteli cen z prestižních sólových mezinárodních soutěží (soutěž L. Spohra Weimar, Concertino Praga, soutěž Rotary Clubu Norimberk, Beethovenův Hradec, Kocianova houslová soutěž aj.).

V letech 2007–2018 natáčelo Zemlinského kvarteto exkluzivně pro francouzskou firmu Praga Digitals, připravilo pro ni celkem devatenáct titulů. Hned první společný projekt – soubor čtyř CD s ranou kvartetní tvorbou A. Dvořáka – získal prestižní francouzské ocenění „Diapason d´Or“ za březen 2007. Následoval komplet raných kvartetů F. Schuberta a dále pak postupně spatřily světlo světa mnohé další nahrávky, které byly často oceňovány v mnoha hudebních médiích (The Strad, Diapason, Gramophone, Fanfare atd.) – zmiňme alespoň CD s díly všech tří hlavních představitelů první vídeňské školy, pět kvartetů Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, unikátní CD se španělskou hudbou nebo klavírní kvintet M. Weinberga. Na několika CD kvarteto spolupracovalo s Pražákovým kvartetem (F. Mendelssohn-Bartholdy, B. Martinů, J. Brahms, R. Strauss), kompletní dílo V. Kalabise bylo natočeno společně s Kocianovým kvartetem. Soubor též natočil kompletní komorní dílo A. Zemlinského. V letech 2012–2014 Zemlinského kvarteto představilo čtyři CD se smyčcovými kvartety Antonína Dvořáka, čímž jako čtvrtý soubor v historii dokončilo kompletní nahrávku Dvořákovy kvartetní tvorby. V roce 2019 pak Zemlinského kvarteto natočilo CD věnované tvorbě L. Janáčka.

Během studií na pražské konzervatoři a později i na Akademii múzických umění v Praze soubor vedli členové renomovaných českých komorních těles – Kvarteta hl. m. Prahy, Talichova, Kocianova a Pražákova kvarteta. Kvarteto se rovněž účastnilo mistrovských kursů u nás i v zahraničí, mj. také ProQuartet (Francie) nebo Sommerakademie Reichenau (Rakousko – 1. cena za nejlepší interpretaci díla L. Janáčka). V letech 2005–2008 soubor studoval kvartetní hru u legendárního pedagoga a primária LaSalle Quartet Waltera Levina.

V letech 2006–2011 vyučovali členové Zemlinského kvarteta jako asistenti na Musikakademie Basel (Švýcarsko). Pedagogicky i organizačně se také podíleli na Mezinárodní hudební akademii v Plzni (2005–2010) a v rámci svých turné vedou mistrovské kursy pro studenty všech věkových kategorií. František Souček a Petr Holman též působí jako profesoři Pražské konzervatoře.

Zemlinského kvarteto nese jméno rakouského skladatele, dirigenta a pedagoga Alexandera Zemlinského (1871–1942), jehož významný přínos české, německé a židovské kultuře během jeho šestnáctiletého pobytu v Praze byl po dlouhá desetiletí podceňován. Jeho čtyři smyčcové kvartety (druhý z nich je věnován jeho studentovi a pozdějšímu švagrovi Arnoldu Schönbergovi) patří samozřejmě do základního repertoáru souboru. Od roku 2005 kvarteto úzce spolupracuje s Nadací A. Zemlinského ve Vídni.

zdroj: Zemlinského kvarteto

Zemlinského kvarteto

Sedláčkovo kvarteto

Sedláčkovo kvarteto vzniklo při Akademii múzických umění v Praze v roce 2007 a navazuje na tradici Sedláčkova kvarteta působícího v Plzni v letech 1974–1994. Tradice je spojena rodinnou vazbou obou primáriů. Soubor se vyvíjel u významných českých i zahraničních pedagogů; u Jiřího Panochy během studia komorní hry na AMU v Praze a dále pod vedením členů renomovaných kvartet během četných kurzů (Keller Quartett, Artis Quartett Wien, Tel Aviv Quartet či Alban Berg Quartett).


Soubor vystupoval na mnoha významných akcích v České republice i v zahraničí, mj. na festivalu v rámci ISA, na festivalu Mladá Praha, Sukovy Křečovice v rámci Pražského jara, Nekonvenční žižkovský podzim, na Beethovenově festivalu v Teplicích, na festivalu Nitrianská hudobná jeseň, na festivalu Pablo Casalse v Prades a dalších.

Sedláčkovo kvarteto je nositelem Ceny Českého spolku pro komorní hudbu za rok 2016, je vítězem mezinárodní soutěže Karola Szymanowského v Katowicích (Polsko, 2014), vítězem Soutěže Bohuslava Martinů v Praze (2014), kde zároveň obdrželo Cenu za nejlepší interpretaci skladby B. Martinů. Dále je nositelem 3. ceny z Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka 2015 v Brně a 3. ceny z Mezinárodní soutěže Johannese Brahmse (Rakousko, 2013). Od sezony 2015/16 byl soubor zařazen na stipendijní Listinu Českého hudebního fondu. Kvarteto podporuje vznik nových děl mladé generace českých autorů, a stojí tak u četných premiér skladeb. Sedláčkovo kvarteto se zaměřuje především na tvorbu českých autorů, zvláště pak těch méně známých, ale tím spíš jedinečných a neoposlouchaných. Vydalo ve spolupráci s Nadací Bohuslava Martinů CD s kvartety českých autorů (K. Slavický, S. Hořínka, B. Martinů, J. Teml). Dále natočilo s hobojistou Lukášem Pavlíčkem CD s kvartety F. A. Míči, W. A. Mozarta a A. Dvořáka. Během roku 2017 natočilo pro Český rozhlas komplet smyčcových kvartetů V. J. Veita (1806–1864). V březnu 2019 vydalo vlastním nákladem, a jako první na světě, CD se třemi kvartety Rafaela Kubelíka (1914–1996). V letošní sezoně 2019/2020 se věnuje nastudování kompletu kvartetů Karla Boleslava Jiráka (1891–1972) a jejich natočení pro Český rozhlas.

V letech 2022–2024 se soubor podílí na kompletním provedení smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka na festivalu Dvořákova Praha.

Zdroj: Sedláčkovo kvarteto

Sedláčkovo kvarteto

Petr Ries

Kontrabasista Petr Ries je absolventem Konzervatoře P. J. Vejvanovského v Kroměříži. Během studií na konzervatoři se věnoval také oboru dirigování a skladbě. V letech 2003/2004 absolvoval studijní pobyt na Conservatoire National Supérieur de Musique et de Dance v Paříži ve třídě prof. Jean-Paula Celea. Svá studia dokončil v roce 2005 na Hudební fakultě AMU v Praze u prof. J. Hudce.


Je laureátem Soutěžní přehlídky konzervatoří (1996 – 1. cena), Mezinárodní kontrabasové soutěže F. Gregory v Kroměříži (1997 – 1. cena), Mezinárodní interpretační soutěže „Moravský podzim“ v Brně (1998 – 2. cena), International Musikwettbewerb Markneukirchen (1999 – 7. cena), Mezinárodní kontrabasové soutěže J. M. Spergera v Michaelsteinu (2002 – 2. cena) a Mezinárodní interpretační soutěže „Moravský podzim“ v Brně (2003 – 2. cena). V roce 2002 se stal laureátem prestižní soutěže „Talent roku 2002“ v Praze, kdy v přímém přenosu ČRo 3 Vltava provedl Koncert fis moll S. Kusevického za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

V roce 2003 vyhrál konkurz do SOČR a o rok později do České filharmonie na pozici zástupce vedoucího kontrabasové skupiny, kde působí dodnes.

Vystupuje na samostatných recitálech doma i v zahraničí. Jako sólista spolupracoval s mnoha českými i zahraničními orchestry. Je vyhledávaným komorním hráčem (Kvarteto Pavla Haase, Bennewitzovo kvarteto, Zemlinského kvarteto, Škampovo kvarteto, Kvarteto Martinů, Kociánovo kvarteto, Baborák Ensemble, Belfiato Quintet, PhilHarmonia Octet aj.).

V současnosti je členem Pražských komorních sólistů a Haydn Ensemble Prague. Od roku 2010 se jako člen souboru „Czech Philharmonic Jazz Band“ věnuje také jazzové hudbě.

Pedagogicky působí na Interpretačních kurzech v Litomyšli (od roku 2003) a na Letní hudební akademii v Kroměříži. V letech 2009–2015 byl profesorem na Mezinárodní konzervatoři v Praze. Je lektorem Orchestrální akademie České filharmonie. Pravidelně je zván do porot nejrůznějších soutěží.

Zdroj: www.petrries.cz

Petr Ries - kontrabas

Šimon Truszka

člen Pavel Haas Quartet

Šimon Truszka - viola

Peter Jarůšek

člen Pavel Haas Quartet

Peter Jarůšek - violoncello

Adam Honzírek

Adam Honzírek působí od roku 2019 jako vedoucí skupiny kontrabasů České filharmonie, se kterou vystupoval v mnoha významných světových sálech, jako například Royal Albert Hall v Londýně, Elbphilharmonie v Hamburku nebo Suntory Hall v Tokiu, po boku předních českých i světových umělců, z nichž lze vybrat jména jako Semyon Bychkov, Sir Simon Rattle, Alain Altinoglu, Jakub Hrůša, Yuja Wang, Gautier Capuçon, Josef Špaček a Jan Martiník.


Mimo to se také věnuje komorní i sólové hře na nejhlubší smyčcový nástroj a nevyhýbá se ani soudobým kompozicím (viz spolupráce s Orchestrem Berg, Českým rozhlasem a skladatelem Ondřejem Štochlem na jednom z projektů Hudby k siréně). Je absolventem Konzervatoře Jana Deyla v Praze, kde studoval v kontrabasové třídě Mgr. Pavla Klečky. Nyní studuje na Akademii múzických umění pod vedením doc. Radomíra Žaluda.

Zdroj: Adam Honzírek

Adam Honzírek - kontrabas

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.