You are in the archive Go to the current program
An ‘ouverture’ to the festival in a place linked to the life and work of Antonín Dvořák
Saturday, September 2, 2023, 4.30 pm
On the Trail of Dvořák

Ticket prices

150 Kč

Programme

Antonín Dvořák: Psalm 149, Op. 79, B 154, Stabat Mater, Op. 58, B 71, III: Eja Mater, Te Deum, Op. 103, B 76, Requiem, Op. 89, B 165, VIII, Lacrimosa, Saint Ludmila, Op. 71, B 144, end of Part II

On the Trail of Antonín Dvořák is the traditional prelude to our festival, and this year it takes us to Olomouc. The metropolis of the Haná region is known for its wealth of history and for its landmarks of artistic value, and it was visited by many composers over the years. The source of Dvořák’s relationship with the city was his friendship with Jindřich Geisler, canon of the Olomouc cathedral chapter. Geisler was also a devoted organiser of local musical life and for many years was the chairman of Žerotín, an active local music society. Thanks to Dvořák’s work with Žerotín, the concerts repeatedly organised in Olomouc were some of the city’s most important cultural events in those days. Between 1884 and 1898, Dvořák conducted his own compositions there eleven times, mostly performing major works for voices and orchestra, and the local inhabitants showed an extraordinary level of interest. Among other things, Dvořák’s Te Deum was first heard in this country in Olomouc, and the city was also the site of the European continental premiere of his Requiem. Dvořák’s relationship with Olomouc and its musical society Žerotín can also be seen from the dedication to Žerotín of the oratorio Saint Ludmila, his largest sacred work.

  • Dress code: casual

Artists

Doubravka Součková

Doubravka Součková se narodila v Hodoníně. Absolvovala brněnskou konzervatoř a poté Janáčkovu akademii múzických umění, kde se vzdělávala pod vedením sopranistky Heleny Kaupové a kde v roce 2020 získala titul MgA. Získala ocenění řady soutěží, například Soutěžní přehlídky konzervatoří v Pardubicích, Pěvecké soutěže Olomouc či Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, kde získala  i několik vedlejších ocenění.


První jevištní zkušenosti získala již během studií. Pro komorní operu JAMU nastudovala například Královnu noci v Mozartově Kouzelné flétně, Chytračku ve stejnojmenné opeře Carla Orffa či Zuzanku v Mozartově Figarově svatbě.

Její debut v profesionálním divadle se odehrál na prknech Národního divadla v Praze, kde se představila jako Jano v opeře Její pastorkyňa Leoše Janáčka. Dále zde ztvárnila Oscara ve Verdiho Maškarním plese, Číšníčka ve Výletech páně Broučkovy Leoše Janáčka, První žínku v Dvořákově Rusalce, Královnu noci v Kouzelné flétně, Zerlinu v Mozartově Donu Giovannim, Frasquitu v Bizetově Carmen a Mladou Mařenku ve Smetanově Prodané nevěstě.

V divadle J. K. Tyla v Plzni vystoupila v roli Ofélie v Thomasově opeře Hamlet, za kterou byla nominována na Cenu Thálie. S touto rolí hostovala také v německém Krefeldu. V Plzni dále zpívala Iliu v Mozartově Idomeneovi, Micaelu a Frasquitu v Bizetově Carmen. V Jihočeském divadle poprvé vystoupila coby Helena Trojská v opeře Mefistofeles Arriga Boita.

Je také pravidelným hostem Národního divadla Brno. Vystupuje zde v Pucciniho opeře Bohéma jako Musetta, v Händelově Alcině jako Morgana a jako Královna noci v Mozartově Kouzelné flétně.

V Národním divadle moravskoslezském se představila jako Juliette ve stejnojmenné opeře Bohuslava Martinů a Elinor v opeře Bílý pán Jaroslava Křičky. Obě tyto role jí vynesly nominaci na cenu Jantar.

Věnuje se také staré hudbě. Se souborem Musica Florea vystoupila v roli Bärbchen v uvedení singspielu Vesnický trh Jiřího Antonína Bendy, se souborem Volantes orchestra scénicky uvedla oratorium Il Davide nella Valle di Terebintho Karla Ditterse von Dittersdorfa. Ve spolepráci Collegia 1704 a Národního divadla Brno vznikla inscenace opery Alcina Georga Friedricha Händela, ve které zazpívala Morganu. Za tuto roli byla nominována na cenu Thálie.

K významným počinům sezony 2021/2022 řadí spolupráci s Janáčkovou filharmonií Ostrava na Mahlerově 4. symfonii.

V sezoně 2022/2023 se představí v hlavní roli Madeleine v operetě Ples v Hotelu Savoy Paula Abrahama na prknech Státní opery v Praze, dále v Národním divadle Brno ztvární roli Nannetty ve Verdiho opeře Falstaff a také v roli Valencies ve Veselé vdově Franze Lehára. Ve spolupráci pokračuje také s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě, kde se v únoru roku 2023 představí v roli Eve a Bubikopf ve dvou jednoaktových operách Rozbitý Džbán a Císař Atlandity Viktora Ullmanna. Na prknech Národního divadla v Praze vystoupí ve Dvořákově Armidě coby Siréna. Sezonu zakončí v divadle J. K. Tyla v Plzni inscenací Bernsteinova Candida, jako Cunegonde.

Veronika Mráčková

A graduate of the Prague Conservatoire, where she studied under Prof. Jarmila Krásová, Veronika Mráčková has taken part in masterclasses led by Tom Krause, Peter Dvorský, Magdalena Blahušiaková, Jiří Kotouč, and Nikolaus Hillebrand, and she participated at the International Master Class under Joan Metelli.

Her operatic roles have included Orlofsky in Strauss’s Die Fledermaus, Cherubino in Mozart’s Marriage of Figaro, and the Second Lady and Second Child-Spirit in Mozart’s Magic Flute. At the 2006 festival Pounding on the Iron Curtain, held under the auspices of the National Theatre, she appeared at the Estates Theatre in the main role of the modern opera Beng! by Jiří Doubek. In 2003 she took part at the Antonín Dvořák International Singing Competition, where she won a prize for interpretation.


She devotes herself to giving concert performances, collaborating with Czech orchestras and chamber ensembles, and promoting contemporary works. Since 2001, she has been cooperating regularly with the Prague Chamber Choir.

She is a soloist with the Baroque ensemble Hof-Musici, with which she has sung roles in modern-era premieres of Baroque operas including Sesto in La Clemnenza di Tito, Linceo in Ipermestra, and Eneas in Enea in Caonia by J. A. Hasse, Marte in L’Unione della Pace, e di Marte by A. Vivaldi, the title role in Vivaldi’s opera Argippo, Armida in the anonymous Italian opera La Confusione Esperta, Abdone in the oratorio Il Sacrificio di Gefte by Giuseppe Porsile, and the title role in Siface by N. Porpora. She appears at festivals at home and abroad, including Venice’s Festival Galuppi, the Varaždin Baroque Evenings in Croatia, Vienna’s Sonntagskonzerte im Liechtensteinmuseum, and the Handel Festival Japan in Tok

Marek Žihla

Marek Žihla was born in Rakovník, and since 2018 he has been studying classical singing at the Prague Conservatoire. In 2019 he took part at the Bohuslav Martinů Song Competition, where he became the overall winner. He also won the Zora Jehličková Prize and the Artist’s Life Foundation Prize. That same year, he took part in the Antonín Dvořák International Singing Competition in Karlovy Vary, where he was the winner of the Opera Hopes category. In the 2020/21 theatrical season, he made his debut at the festival Smetana’s Litomyšl, where he appeared in Bohuslav Martinů’s opera Ariane in the role of an Athenian Warrior. That same month he also made his debut as Vašek in Bedřich Smetana’s opera The Bartered Bride.

Since the 2021/22 season, he has been making regular guest appearances in opera productions at the J. K. Tyl Theatre, where he introduced himself as Evandro in the opera Alceste by Christoph Willibald Gluck. In the 2022/23 season, he is appearing as the Governor, Prince Ragotski, and Vanderdendur in Leonard Bernstein’s opera Candide.


In the 2021/22 season, he made his debut on the stage of the South Bohemian Theatre. He has appeared as the tenor soloist in G. F. Handel’s oratorio Messiah. For that part, he was nominated for a South Bohemian Thalia Award. He also appeared there as the First Armoured Man and the First Priest in Mozart’s Magic Flute, the First Philistine and the Messenger in Samson et Dalila by Camille Saint-Saëns, and the tenor soloist in a staged version of Ryba’s Czech Christmas Mass. At the Moravian Theatre in Olomouc, he has appeared in the role of Emperor Tito in the opera La Clemenza di Tito. He appears regularly at the festival Zlatá pecka, presented by the opera singer Dagmar Pecková. 

Radek Martinec

Radek Martinec je studentem posledního ročníku pražské Akademie múzických umění ve třídě doc. Heleny Kaupové. Během studia se stal laureátem několika pěveckých soutěží jako Mezinárodní soutěž Antonína Dvořáka, Duškova pěvecká soutěž, Stonavská Barborka nebo Pražský pěvec. Absolvoval uměleckou stáž na Hudební univerzitě Fryderyka Chopina ve Varšavě. Aktivně se účastnil masterclass s českými i zahraničními umělci, k nimž patří např. K. Kněžíková, Z. Klauda, M. Cukrová, J. Rappe. Získává uměleckou praxi v operních projektech, v poslední době například jako Marco z Pucciniho opery Gianni Schicchi v režii E. Rucinské (Teatr Wielki ‒ Opera Narodowa ve Varšavě), nebo Lovec a Hajný v Dvořákově Rusalce (Památník A. Dvořáka ve Vysoké u Příbramě). Na koncertních pódiích získává praxi také v tvorbě kantátové (E. Grieg ‒ Peer Gynt, A. Dvořák ‒ Te Deum) a soudobé hudbě (A. Závodný ‒ Šerosvit).

Prague Chamber Choir

Pražský komorní sbor vznikl v roce 1990 jako výběrové komorní těleso v rámci Pražského filharmonického sboru. Za vznikem a existencí souboru stojí manažer, bývalý dramaturg České filharmonie a také umělecký ředitel Stuttgartského komorního orchestru PhDr. Antonín Pešek. V roce 1992 došlo k osamostatnění tělesa a již po velmi krátké době se PKS začal prosazovat na mezinárodní scéně. Za tři roky intenzivní koncertní a zájezdové činnosti se sbor propracoval do nejužší evropské sborové špičky, jeho deficitem je poměrně nevelká známost v českém prostředí. Činnost sboru byla z ekonomických důvodů orientována na zahraničí, jeho vystupování na domácí půdě bylo vzácné. Pro profesionální těleso, které za celou dobu své existence nezatížilo veřejné zdroje jedinou dotací, nebyla jiná cesta. Avšak i tato skutečnost přispěla k tomu, že soubor za 16 let práce získal umělecký životopis, který je na české scéně dosti ojedinělý. Má za sebou účinkování na desítkách festivalů – Schleswig-Holstein Musikfestival, Wiener Festwochen, Ludvigsburger Schlossfestspiele, Hamburger Musikfeste, Stuttgarter Musikfest, Wiener Frühlingfestival, Festival van Vlaanderen, Strasbourg Festival, Perth International Arts Festival, Wratislavia Cantans, Festival de Música de Canarias ad.


Je stálým rezidenčním sborem Rossini Opera Festival v italském Pesaru (od 1992 dodnes) a Wexfordského operního festivalu v Irsku (od 1995 dodnes). Podobné postavení má i na Festival Mozart de La Coruňa (od 2004) a na Al Bustan Festival v libanonském Bejrútu (od 2002). Pražský komorní sbor podnikl přes 300 zahraničních koncertních zájezdů a turné téměř do všech zemí Evropy (nejčastěji Německo, Rakousko, Španělsko, Itálie, Francie, Švýcarsko, Belgie, Nizozemí), první mimoevropskou destinací byla roku 1995 Austrálie (sbor se tam ještě vrátil v letech 1997 a 1999), v témže roce proběhlo první turné po Japonsku s Helmutem Rillingem, následovaly cesty do Izraele (1996, dir. Mehta; 1997, dir. Conde; 1998, a capella; 1999, dir. Schirmer; 2000, dir. Bertini, 2002) a do Libanonu (2002, 2006, 2007). Pražský komorní sbor vystoupil i v hudebně exotičtějších destinacích, jako je Jižní Korea (Daegu, 2006), a operní festival v čínském Macau (2007). S „a capella“ programem PKS v roce 2005 zavítal na turné po Brazílii. Z dalších významných vystoupení PKS je třeba uvést provedení Bachovy h-moll mše na Wiener Festwochen v roce 2000 pod taktovkou Petera Schreiera, koncert pro papeže Jana Pavla II. ve Vatikánu (listopad 1997), vystoupení v inscenaci Saint-Saënsova Samsona a Dalily na jevišti Hamburské opery s Plácidem Domingem (1996). PKS byl hostem světové výstavy v Seville a operních domů v Ženevě, Florencii, Seville, Antverpách, Hamburku, Monte Carlu, Lutychu, La Coruni, Národního divadla v Praze a Státní opery Praha. Pražský komorní sbor spolu s ČNSO také doprovázel Andreu Bocelliho na jeho evropském turné v letech 2006 a 2007. Vystoupení sboru byla snímána mnoha rozhlasovými a televizními společnostmi, jako je BBC, RTE, ORF, ARD, NDR, WDR, SWR, RAI, Bayerische Rundfunk, Südfunk, Česká televize, Český rozhlas. Pražský komorní sbor spolupracoval s předními světovými orchestry, především s Izrael Philharmonic Orchestra, Izrael Chamber Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra, Českou filharmonií, NDR Orchester Hamburg, Bamberskými symfoniky, WDR Köln, Radio Sinfoniie Stuttgart, Stuttgart Kammerorchester, Tonhalleorchester Zuerich, SDR Orchester, Radiophilharmonie Hannover, Orquesta Sinfonica de Galicia, Orchestre National De Lyon, Orquesta Sinfónica de Madrid, Orchestra della Toscana di Firenze, Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Sinfonie Orchester St.Gallen, Orchestra Haydn di Bolzano e Trento a desítky dalších. Z domácích těles PKS spolupracoval nejčastěji kromě zmíněné České filharmonie s Virtuosi di Praga, Pražským komorním orchestrem, Českým komorním orchestrem, PKF, Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK, SOČR, ČNSO, souborem Musica Florea a Pražským barokním souborem. Z dirigentů, se kterými se sbor setkal na pódiu, lze jmenovat takové osobnosti jako G. Sinopoli, Z. Mehta, K. Nagano, M. Honeck, L. Slatkin, H. Blomstedt, P. Schreier, H. Rilling, G. Albrecht, R. Palumbo, V. Neumann, R. Norrington, J. Bělohlávek, D. Gatti, G. Bertini, Ch. Eschenbach, J. Nelson, G. Prétre, Y. Abel, S. Bychkov, sir N. Marriner, J. Kout, G. Deloghu, Z Peskó, T. Strugala, C. Rizzi, A. Parrot, G. N. Rožděstvenskij, M. H. Chung, U. Schirmer, M. Zanetti, V. Ashkenazy, Lü Jia, G. Gelmetti, G. Kuhn, G. Ferro, V. Jurowski, D. Jurowski, A. Zedda, D. Renzetti, P. Olmi, R. Frizza, L. Vordoni, E. Oue, T. Netopil, W. Gonnenwein, A. Rasilainen a mnoho dalších. Z dirigentů komorních těles a ze sbormistrů je nutné jmenovat F. Berniuse, E. Ericsona a R. Gandolfiho. Diskografie PKS je na 16 let existence poměrně úctyhodná, zahrnuje více než sto CD, která vznikla za účasti PKS, pro mezinárodní nahrávací společnosti ECM, Orfeo, Discover, Decca, Chandos, Naxos, Ricordi, Pony Canon, Hänssler Classic, ROF, Supraphon, Popron a Panton. Čistě profilových CD natočil sbor 24. Desítky dalších PKS natočil jako živé nahrávky operních představení, podobné množství snímků připadá na spolupráci se sbory a orchestry WDR, NDR a SWR, z nejvýznamnějších například dlouhodobá dvořákovská edice společnosti Orfeo (WDR, dir. G. Albrecht). Poslední přírůstek této edice ‒ nahrávka opery Král a uhlíř ‒ byl v roce 2008 oceněn prestižní mezinárodní cenou MIDEM. Sbor účinkoval a natáčel se sólisty, jako je Plácido Domingo, Juan Diego Floreź, Bernarda Fink, Joyce di Donato, Gregory Kunde, Katia Ricciarelli, Patrizia Ciofi, Vesselina Kasarova, Daniela Barcellona, Andrea Bocelli, Michele Pertusi a další.

Hlavním sbormistrem Pražského komorního sboru byl od jeho začátků až do roku 2006 Josef Pančík, který působí jako šéf sboru Janáčkovy opery v Brně, od roku 2006 je hlavním spolupracujícím sbormistrem PKS Jaroslav Brych. Mezi stálé spolupracující sbormistry patřil do své smrti v roce 2003 Pavel Kühn, dále Lubomír Mátl, Adolf Melichar a Pavel Vaněk.

Lenka Navrátilová

Vystudovala obory hra na klavír u prof. Jaroslava Čermáka, hra na cembalo u prof. Rudolfa Zelenky na konzervatoři v Teplicích a sbormistrovství chrámové hudby pod vedením profesorů Jiřího Koláře a Marka Štryncla na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Je profesorkou operní korepetice na Pražské konzervatoři a korepetitorkou Pražského filharmonického sboru.


Lenka Navrátilová dlouhodobě spolupracuje s Pražským komorním sborem (PKS), Smíšeným pěveckým sborem ČNSO a je sbormistryní Kühnova smíšeného sboru.Dirigovala koncerty se sborem na festivalech Dvořákova Praha, Musica Holešov, Svatováclavské slavnosti. Sbormistrovsky se podílela na koncertech pro Českou filharmonii, Symfonický orchestr FOK, orchestr Berg, pro Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram, Film music Prague, Prague Proms a koncertech pořádaných v produkci Radia Classic. Připravila také sbor pro operní inscenaci v Národním divadle. V rámci řady samostatných koncertů KSS uvedla několik světových premiér sborových skladeb (M. O. Štědroň, J. R. Dřízal, J. Dvořáček, J. Trtík). Jako zástupce sbormistra Pražského filharmonického sboru působila při koncertních zájezdech v Dohá, Berlíně a na operním festivalu v Sankt Gallen.

Stanislav Gallin

Stanislav Gallin vystudoval Hudební gymnázium v Petrohradě, AMU v Praze a VŠMU v Bratislavě. Vzdělání si doplnil během studijního pobytu v salcburském Mozarteu a na řadě mistrovských kurzů, mj. u Lazara Bermana. Vystupuje na koncertních pódiích nejen v České republice a v Rusku, ale i v dalších evropských zemích, USA, Asii a Africe. Jako sólista se představil mj. s orchestrem Petrohradské filharmonie, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, PKF – Prague Philharmonia či Bruno Walter Symphony Orchestra. Spolupracuje s dirigenty Tomášem Braunerem, Jackem Martinem Händlerem, Jakubem Hrůšou, Vahanem Mardirossianem, Ondřejem Vrabcem, Peterem Vrábelem aj. Je zakládajícím členem Orbis Tria, které se během roku 2009 zařadilo mezi nejúspěšnější evropské soubory své generace, když se stalo laureátem čtyř mezinárodních soutěží, včetně jedné z nejprestižnějších – International Chamber Music Competition v německém Hamburku. Od roku 2009 působí Gallin na pražské AMU jako odborný asistent na katedře klavírní spolupráce.

Žerotín Academic Choir

The Žerotín Academic Choir, established in Olomouc in 1880, soon became one of the most important organisers of Czech cultural events in Moravia. It gave concerts and opera performances and worked with leading Czech artists (J. B. Foerster, Emmy Destinn). Of the greatest importance was its cooperation with A. Dvořák, who conducted the Žerotín Academic Choir several times, entrusted it with the first Czech performances of some of his cantatas, and dedicated to it his oratorio Saint Ludmila. It was also thanks to Žerotín’s activities that a music school was founded in Olomouc as well as a symphony orchestra—the present-day Moravian Philharmonic.


The choir’s repertoire encompasses all stylistic periods as well as arrangements of spirituals, folk music, and popular songs. Since 1999, the Žerotín Academic Choir has been working with the Moravian Philharmonic in Olomouc, regularly performing on the orchestra’s subscription series and at special concerts in works for choir and orchestra (e.g. Mozart: Requiem, Salieri: Requiem, Rossini: Stabat Mater, Britten: St. Nicolas, Gershwin: Porgy and Bess, Orff: Carmina Burana, Dvořák: Stabat Mater, Stravinsky: Symphony of Psalms, Poulenc: Gloria etc.). Besides many concerts in the Czech Republic, the choir has also appeared in countries including Belgium, the Netherlands, Germany, Spain, Slovakia, Greece, Italy, and Croatia.

Pavel Koňárek

Pavel Koňárek is a graduate of the Janáček Academy of Performing Arts in Brno, and he studied choral conducting under Josef Pančík and orchestral conducting under Jan Zbavitel. He has been employed at the National Theatre in Brno since 1997, first as an assistant choirmaster, then since 2000 as choirmaster. In 2016 he took over as chief choirmaster of the opera chorus at the Janáček Opera, a position held for many years by Josef Pančík. So far, he has prepared nearly 50 productions with the chorus of the Janáček Opera, and he has taken part in preparing dozens of others. With the National Theatre of Brno, he has appeared not only in many European cities, but also in Japan, Oman, Hong Kong, and Shanghai.


Since 1995 he has been the artistic director and choirmaster of the Žerotín Academic Choir in association with the Moravian Philharmonic in Olomouc. Under his leadership, the choir has given about 300 concerts at home and around Europe, and it performs regularly at renowned Czech music festivals. It has recorded for SW Rundfunk in Baden-Baden, on the Vienna Modern Masters label, and for Czech Radio, and it has become a laureate of several choir competitions.

Pavel Koňárek is also engaged at the Janáček Academy of Performing Arts in Brno, where he teaches choral conducting, and at the Conservatoire of the Evangelical Academy in Olomouc. He regularly receives invitations to teach choral singing courses, and as a choirmaster he works with the Moravian Philharmonic in Olomouc on the realisation of recordings for foreign partners.

Ceremonial Hall of the Archiepiscopal Palace, Olomouc