- Celkem položek:
- 0
- Celková cena:
- 0
Vídeňští filharmonikové, Izraelská filharmonie, London Symphony Orchestra, Cleveland Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Tonhalle-Orchester Zürich, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Academy of St Martin in the Fields a mnohé další orchestry reprezentují výběr toho nejlepšího z orchestrálního umění, co Dvořákova Praha přinesla svému publiku v uplynulých letech. Mnohá z těchto těles náleží k absolutní světové špičce. Ostatně v žebříčcích odborných periodik, které my pořadatelé pro jejich objektivně těžko uchopitelná hodnotící kritéria nemáme příliš rádi, zastávají přední pozice. Ani letošní ročník nechce zůstat nic této linii dlužen.
V rámci Vánočního předprodeje vám nabízíme koncert tělesa, které pochází ze specifické skupiny orchestrů bytostně svázaných s rozhlasovými domy. Symfonický orchestr frankfurtského rozhlasu (hr- Sinfonieorchester Frankfurt) je jedním z nejstarších německých rozhlasových těles (založen 1929) a vedle Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu jedním z nejceněnějších svého druhu. Konec konců výčet šéfdirigentů posledních dekád mluví sám za sebe: Eliahu Inbal, Dmitri Kitajenko, Paavo Järvi, Andrés Orozco-Estrada. Na Dvořákovu Prahu zavítá orchestr se svým aktuálním šéfdirigentem – je jím Alain Altinoglu, pravidelný host Berlínských i Vídeňských filharmoniků, Bostonského a Clevelandského orchestru, Concertgebouw Amsterdam, ale i České filharmonie. Sólistickým partnerem mu bude fenomenální houslista a vyhledávaný dirigent Julian Rachlin.
Je stejně krásné jako logické, že pravidelným rezidenčním tělesem festivalu je orchestr, který svůj první koncert odehrál v roce 1896 pod taktovkou Antonína Dvořáka. Česká filharmonie patří k zásadním položkám dějin, současnosti a bezesporu i budoucnosti české hudby i Dvořákovy Prahy.
Tento „domácí světový“ orchestr jsme na Dvořákově Praze zažili v nejrůznějších podobách. Ať už při kompletním provedení Dvořákových symfonií za časů Jiřího Bělohlávka, nebo jako dominující element v projektu uvedení posledních tří symfonií a instrumentálních koncertů P. I. Čajkovského pod taktovkou Semjona Byčkova. Tento orchestr se ujal i památného provedení Dvořákovy Rusalky s Asmik Grigorian v hlavní roli, a v uplynulém ročníku se Česká filharmonie vedle svých dalších „rezidenčních“ festivalových vystoupení představila společně s Bamberskými symfoniky v rámci ojedinělého projektu „spojeni Mahlerem“ při rekonstrukci světové premiéry 7. Symfonie pod taktovkou Jakuba Hrůši na pražském Výstavišti. Filharmonici přijali také několikrát roli orchestru spolupracujícího s jedinou osobností v dvojroli dirigenta sólisty. Bylo tomu tak v případě Juliana Rachlina nebo sira Andráse Schiffa. A v nadcházejícím ročníku se publiku v tomto formátu představí Leonidas Kavakos. Co je symptomatické pro koncerty České filharmonie, a to nejen v rámci Dvořákovy Prahy? Orchestr spolupracuje s globální interpretační elitou.
Koncertní řada Recitál, která prochází po mnoho let napříč festivalovými ročníky, je letos reprezentována dvěma koncerty. Tím prvním, skutečně klasickým recitálovým večerem, který nabízíme v rámci Vánočního předprodeje, je vystoupení klavíristy Paula Lewise, který s obrovským úspěchem provedením 1. koncertu d moll J. Brahmse uzavřel festivalový ročník 2023. Paul patří k absolutní světové klavíristické špičce a je tím typem klavírního virtuosa, který bezmezně slouží dílům skladatelů, jejichž kompozice uvádí. Jeho neokázalost a pokora k hudbě je obdivuhodná a z jeho koncertů odcházíte s vjemem typu „to byl úžasný Beethoven“. Je protikladem takových interpretů, z jejichž koncertů odcházíte s obrazem jedinečné osobnosti bez ohledu na to, jaký repertoár jste právě vyslechli. Nutno podotknout, že svět potřebuje obě interpretační typologie, protože každá z nich budí silné emoce v publiku. A to je hlavní poslání sdílení umění.