Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
Neděle 13. září 2015, 20.00
Světové orchestry

Program

Antonín Dvořák: Smyčcová serenáda E dur, op. 22Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro klarinet KV 622Edward Elgar: Introdukce a Allegro, op. 47Joseph Haydn: Symphonie č. 45, Hob. I:45, „Na odchodnou“

Magnetem vystoupení londýnské Akademie sv. Martina je vedle samotného orchestru, známého třeba i ze soundtracku k filmu Amadeus, především světově proslulá klarinetistka Sabine Meyer. Jejich společné vystoupení obsahuje skutečné hity klasické hudby: jednak Mozartův Klarinetový koncert s nádherně zpěvnou pomalou střední větou a jednak Haydnovu hříčku – Symfonii na odchodnou, v níž v poslední větě skutečně hráči orchestru postupně odcházejí z pódia. Z české hudby pak nemohlo těleso vybrat lépe:  Dvořákova Serenáda pro smyčcový orchestr je plná chytlavých melodií, komorní pohody a líbeznosti. Naváže na ni písňové téma Introdukce a Allegra Dvořákova obdivovatele Edwarda Elgara.

  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19.55
  • Konec koncertu: 22.00

Interpreti

Academy of St Martin in the Fields

Orchestr Academy of St Martin in the Fields nese jméno známého londýnského kostela, kde má kořeny a kde měl první koncert, ale v současnosti je mezinárodně působícím tělesem bez stálého působiště. V roce 1958 založil Akademii sv. Martina dirigent Neville Marriner, její dlouholetý umělecký šéf, a výrazně tím přispěl k oživení zájmu o starou hudbu v Anglii. Po pianistovi Murray Perrahiovi je v několika posledních letech třetím uměleckým vedoucím známý americký houslista Joshua Bell. Soubor proměnlivé komorní velikosti staví svůj profil zejména na muzikalitě – na brilantní zasvěcené intepretaci starší hudby, skladeb, které patří ve světě k těm nejoblíbenějším. Nevyhýbá se však ani premiérám soudobých děl. Z hlediska gramofonových firem patří po léta k nejnahrávanějším orchestrům. Koncertuje v Londýně, po Británii i ve světových metropolích, ale hraje často také pro žáky škol nebo pro handicapované.  

Sabine Meyer

Německá klarinetistka Sabine Meyer byla na počátku 80. let jednou z prvních žen v orchestru Berlínských filharmoniků. Šéfdirigent Herbert von Karajan musel tehdy svést o její výsadní místo s ostatními hráči boj, třebaže bylo jasné, že jde o skvělou hudebnici. Sabine Meyer se však velmi brzy začala plně věnovat sólové dráze a především díky ní se klarinet definitivně stal respektovaným sólovým koncertním nástrojem. Jako žádaná prominentní sólistka s mimořádně proslulým krásným tónem a se širokým uměleckým záběrem spolupracuje s předními světovými orchestry, ale hraje také se svým bratrem a manželem, rovněž klarinetisty, v Triu di Clarone. Vyučuje studenty na Hochschule für Musik v Lübecku. 

Sabine Meyer - klarinet

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.