Program

Antonín Dvořák: Stabat Mater, op. 58, B. 71

Ke svému desátému jubileu si Dvořákova Praha nadělila zahájení po všech stránkách dvořákovské, české a přitom světové. Mistrovo oratorium Stabat Mater zazní ve vzácné sestavě hvězd světových operních scén – sólového partu se ujmou Kristine Opolais, která se nedávno stala Rusalkou v novém nastudování Metropolitní opery, Jana Kurucová, Richard Samek a René Pape. Uvedení tohoto monumentálního a zároveň lidsky prostého díla plného pokory, těžícího ze spojení lidských hlasů s měkkými sytými orchestrálními barvami, slibuje hned v úvodu festivalu mimořádný posluchačský zážitek.

  • Dress code: black tie
  • Uzavření sálu: 19.45
  • Konec koncertu: 21.40

Interpreti

PKF – Prague Philharmonia

Orchestr PKF - Prague Philharmonia založil roku 1994 Jiří Bělohlávek pod názvem Pražská komorní filharmonie jako těleso složené z čerstvých absolventů hudebních škol. Bělohlávek stál v čele orchestru až do roku 2005, kdy jej na tři koncertní sezony vystřídal švýcarský dirigent Kaspar Zehnder. V letech 2008-2016 působil jako její šéfdirigent a umělecký ředitel Jakub Hrůša. Od sezony 2015/2016 stojí v čele orchestru francouzský dirigent Emmanuel Villaume. Stěžejní repertoárovou oblastí je od počátku existence souboru hudba vídeňského klasicismu, která je doplňována skladbami období romantismu a zvláštní koncertní řadou s hudbou 20. století. Za třiadvacet let svého působení se orchestr etabloval jako jedno z nejuznávanějších těles na domácí scéně a pravidelně vystupuje i na zahraničních pódiích. Natočil již více než 80 alb pro přední světová vydavatelství (Deutsche Grammophon, Harmonia Mundi, Decca) a obdržel za ně četná prestižní ocenění. Na počátku roku 2020 orchestr absolvoval třítýdenní evropské turné se světovým tenoristou Jonasem Kaufmannem.

Emmanuel Villaume

Francouzský dirigent Emmanuel Villaume se narodil ve Štrasburku, kde také vystudoval konzervatoř. Ve vzdělání dále pokračoval v Paříži, kde získal diplomy v oborech literatura, filozofie a muzikologie. Po několik sezón působil jako umělecký ředitel a šéfdirigent Slovinské filharmonie a šéfdirigent Slovenské filharmonie. Působí na řadě světových operních scén, např. v Metropolitní opeře v New Yorku, milánské La Scale, benátské La Fenice či v Královské opeře (Covent Garden) v Londýně. Diriguje prestižní světové orchestry jako Chicago Symphony, Boston Symphony, Orchestre de Paris, Orchestre Philharmonique de Radio France, Dánský národní symfonický orchestr a mnoho dalších. Po dobu devíti sezón zastával post hudebního ředitele pro operu a orchestr v rámci hudebního festivalu Spoleto v USA. Nahrává pro prestižní vydavatelství Deutsche Grammophon, Decca a EMI. Od sezóny 2015/2016 je šéfdirigentem a uměleckým ředitelem PKF - Prague Philharmonia.

Emmanuel Villaume - dirigent

Kristine Opolais

Lotyšská sopranistka Kristine Opolais patří k nejvyhledávanějším osobnostem současné mezinárodní operní scény. Do veřejného povědomí se poprvé výrazně zapsala roku 2010, kdy v Bavorské státní opeře v Mnichově ztvárnila titulní roli ve Dvořákově Rusalce. O tři roky později se poprvé představila v newyorské Metropolitní opeře, a to jako Magda v Pucciniho Vlaštovce. Na téže scéně také způsobila velkou senzaci, když zde během necelých čtyřiadvaceti hodin debutovala v hlavních rolích hned dvou pucciniovských titulů: jako Cio-Cio-San v opeře Madam Butterfly a následujícího dne jako záskok v roli Mimi v Bohémě. Kromě uvedených operních domů pravidelně vystupuje ve Vídeňské státní opeře, Státní opeře Berlín, milánské La Scale a londýnské Covent Garden. Kromě mimořádných hlasových dispozic je její interpretace ceněna rovněž pro oduševnělý projev a přesvědčivé herectví.

Kristine Opolais - soprán

Jana Kurucová

Vynikající slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová je hudebně všestrannou osobností – kromě operního zpěvu vystudovala také hru na klavír a varhany, sbormistrovství a pedagogiku zpěvu. Více než desetiletí pravidelně vystupuje na operních scénách zejména v německy mluvících zemích, kde je její doménou především mozartovský a vivaldiovský repertoár. Od sezóny 2009/2010 je členkou berlínské Deutsche Oper, kde již ztvárnila řadu rolí v operách Humperdincka, Verdiho, Mozarta, Janáčka a Pucciniho. V pražské Státní opeře se představila v titulní roli Bizetovy Carmen a jako Donna Elvíra v Mozartově Donu Giovannim. S oblibou se věnuje také koncertnímu repertoáru, s nímž vystupuje na mnoha významných pódiích doma i  v zahraničí. Zahrnuje mj. Beethovenovu Mši C dur, Mozartovu Korunovační mši či Pergolesiho Stabat mater.

Jana Kurucová - mezzosoprán

Richard Samek

Richard Samek se narodil v Třebíči. Je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Po zakončení studia soukromě studoval u Natalie Romanové. V roce 2006 debutoval na jevišti Národního divadla v Brně. V současné době je stálým hostem operního souboru Národního divadla a vystupuje v rolích jako Rodolfo (La Bohéme), Ismael (Nabucco), Cassio (Otello) nebo Princ (Rusalka). Pravidelně vystupuje na českých i mezinárodních scénách, hostoval v Grand Théâtre de Reims, Opéra Théâtre de Limoges, Opéra de Rennes a Staatsoperette Dresden, kde je od sezony 2014/2015 ve stálém angažmá. Od roku 2014 hostuje rovněž v Theater Magdeburg jako Don Manuel v německé premiéře Fibichovy Nevěsty messinské, od roku 2016 též v roli Fausta v Gounodově stejnojmenné opeře. Od sezony 2015/16 působí také ve Staatsoper Hannover jako Princ ve Dvořákově Rusalce či jako Rodolfo v Pucciniho La Bohème. V roce 2015 se podílel na realizaci živé nahrávky Smetanovy opery Dalibor s BBC Symphony Orchestra pod taktovkou J. Bělohlávka a v roce 2016 vytvořil živou nahrávku Fibichovy Nevěsty messinské s Filharmonií Magdeburg. Spolupracuje s významnými dirigenty a komorními a symfonickými orchestry, jako je BBC Symphony Orchestra, Orchestra Accademia Nazionale di Santa Cecilia nebo Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.

Richard Samek - tenor

René Pape

Jeden z nejžádanějších světových basistů současnosti René Pape se narodil v Drážďanech, kde byl již v dětství členem tamějšího proslulého chlapeckého sboru Kreuzchor. V roce 1991 jej navzdory jeho nízkému věku obsadil Sir George Solti do role Sarastra v inscenaci Mozartovy Kouzelné flétny na Salcburském festivalu. Téhož roku ve stejné roli debutoval i v milánské La Scale. V následujících několika letech se postupně představil také v londýnské Covent Garden, na Hudebních slavnostech v Bayreuthu a v newyorské Metropolitní opeře, kde již k dnešnímu dni ztvárnil na dvě desítky operních rolí. Jeho repertoár je velmi široký, sahá od Mozarta a Beethovena přes Gounoda, Saint-Saënse a Musorgského až k Verdimu, Wagnerovi a Richardu Straussovi. Na svém kontě má také řadu nahrávek operního i koncertního repertoáru. V červnu 2014 se představil na sólovém recitálu v Praze.

René Pape - bas

Petr Fiala

Sbormistr Petr Fiala vystudoval hru na klavír, kompozici a dirigování na brněnské konzervatoři. Je autorem mnoha desítek hudebních děl z oblasti orchestrální vokální i komorní, řadu let působil jako profesor na brněnské konzervatoři. Kromě aktivit pedagogických a kompozičních je již 50 let známý především díky své činnosti sbormistrovské a dirigentské. V roce 1990 založil Český filharmonický sbor Brno, který se pod jeho vedením propracoval mezi nejlepší evropská sborová tělesa. Je laureátem řady domácích i mezinárodních soutěží, působí jako lektor dirigentských kurzů i jako člen mezinárodních porot. Je zván jako hostující dirigent k našim i zahraničním orchestrům a sborům při provádění vokálně-instrumentálních skladeb. V roce 2009 obdržel od České biskupské konference Řád Cyrila a Metoděje, o čtyři roky později byl vyznamenán Cenou města Brna.

Český filharmonický sbor Brno

Český filharmonický sbor Brno patří dnes ve svém oboru k evropské špičce. Jeho zakladatelem, hudebním ředitelem a sbormistrem je Petr Fiala, pod jehož vedením se sbor za relativně krátkou dobu své existence (založen 1990) vypracoval mezi nejvyhledávanější sborová tělesa. Spolupracuje s mnoha českými i zahraničními dirigenty (mj. Jiří Bělohlávek, Charles Dutoit, Roger Norrington, Zubin Mehta, Nikolaus Harnoncourt, Kurt Masur) a je častým hostem mnoha koncertních pódií Evropy (Vídeň, Londýn, Paříž, Mnichov, Frankfurt, Lucern, Basilej, Řím, Vatikán, Norimberk, Drážďany, Praha aj.). Sbor pořídil řadu oceňovaných nahrávek pro česká a zahraniční vydavatelství. Za nahrávku duchovních motet Antona Bucknera těleso získalo prestižní cenu Echo Klassik 2007 a snímek Lisztova oratoria Christus byl v Německu oceněn jako Nahrávka roku 2007.

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.