- Celkem položek:
- 0
- Celková cena:
- 0
Cena studentského speciálu se Vám při nákupu objeví až po přihlášení k Vašemu zákaznickému účtu. Pokud ještě nejste členem Klubu mladých a chcete čerpat členské výhody, registrujte se!
Koncert nahrává Český rozhlas.
Při druhé větě Klavírního tria Es dur od Franze Schuberta pravděpodobně zvýší pozornost milovníci filmu, kteří si vzpomenou na její použití v historické fresce Barry Lyndon od Stanleyho Kubricka nebo v intimním dramatu Pianistka podle románu držitelky Nobelovy ceny Elfriede Jelinek. Jedno z posledních Schubertových děl ovšem představuje mnohem více než příležitost k filmovému flashbacku. Jedná se o velkorysé hudební gesto, které posílá hudbu na cestu od Beethovena k pravému romantismu. Jeho radostnou i zamyšlenou podobu pak zprostředkuje první a druhé klavírní trio Antonína Dvořáka. Obě skladby jsou až neuvěřitelně kontrastní vzhledem k tomu, že vznikly v rozmezí jednoho roku. Klavírní trio č. 1 B dur je vedené bojovným duchem autora v rozletu až k extatickému finále. Klavírní trio č. 2 g moll představuje Dvořáka zamyšleného, snad ještě ovlivněného smutkem nad smrtí jeho dcery.
K provedení všech tří skladeb se v Anežském klášteře sejde kurátor Komorní řady, vynikající klavírista Boris Giltburg, se členy Pavel Haas Quartetu houslistkou Veronikou Jarůškovou a violoncellistou Peterem Jarůškem. V jejich podání zazní v průběhu festivalu všechna Dvořákova klavírní tria a naplní tím programový záměr řady Dvořák Collection, uvedený v život již v loňském festivalovém ročníku, totiž souborně provést všechna Dvořákova komorní díla s klavírem.
Violoncellista Peter Jarůšek je od roku 2004 členem souboru Pavel Haas Quartet, založeného o dva roky dříve jeho manželkou Veronikou Jarůškovou. Těleso, patřící mezi nejuznávanější světové komorní ansámbly současnosti, roku 2005 zvítězilo na prestižní soutěži Premio Paolo Borciani v italském Reggio Emilia a na Mezinárodní soutěži Pražské jaro. O rok později se soubor stal součástí projektu rádia BBC v Londýně „BBC New Generation Artists“ a Organizace evropských koncertních síní jej zárovneň jmenovala jednou z “Rising Stars”. Kvartet dosud natočil osm CD pro společnost Supraphon. Všechna tato alba jsou ověnčená významnými mezinárodními cenami: Diapason d´Or de l’année, dvakrát BBC Music Magazine Award a šestkrát Gramophone Award. Kromě svého působení v kvartetu Peter Jarůšek rovněž pravidelně vystupuje v nejprestižnějších koncertních sálech a festivalech a je vyhledávaným lektorem mistrovských kurzů komorní hry po celém světě.
Izraelský klavírista narozený v Moskvě je po celém světě oceňován jako hluboce vnímavý, zasvěcený a podmanivý interpret. Kritika oceňuje jeho „zpěvnou kantilénu, rozmanitost úhozu a širokou dynamickou škálu schopnou velkých přívalů energie“ (Washington Post) i jeho vášnivý, vypravěčský přístup k interpretaci.
V posledních letech se Giltburg několikrát ponořil do intenzivního studia tvorby významných skladatelů. U příležitosti Beethovenova výročí v roce 2020 se pustil do unikátního projektu, v jehož rámci během jednoho roku pořídil audio a video nahrávky všech dvaatřiceti Beethovenových klavírních sonát. S Vasilijem Petrenkem a Královským liverpoolským filharmonickým orchestrem nahrál pro firmu Naxos rovněž všechny jeho klavírní koncerty.
V letech 2021–2023 se Giltburg věnuje klavírnímu odkazu Maurice Ravela, přičemž jeho sólové skladby provádí na bruselských pódiích Bozar a Flagey a v amsterdamském sále Muziekgebouw. Souborný cyklus pak představuje v londýnské Wigmore Hall, a to včetně houslových sonát ve spolupráci s Alinou Ibragimovou. Ravelovy klavírní koncerty interpretuje s Orchestre National de France a dirigentem Cristianem Măcelaru (v Bozaru), s Bruselskou filharmonií pod taktovkou Carlose Miguela Prieta (ve Flagey) a s orchestrem Residentie Orkest pod vedením dirigentky Anji Bihlmaier (v Concertgebouw).
Giltburg jako všeobecně uznávaný přední interpret hudby Sergeje Rachmaninova dokončí v roce 2023 soubornou nahrávku jeho sólových skladeb a vydá poslední disk ze svého vysoce ceněného cyklu nahrávek jeho klavírních koncertů. Rachmaninovovy koncerty provedl rovněž se Sakarim Oramo a BBC Symphony v londýnském Centru Barbican, s Tomášem Netopilem a Českou filharmonií, s Nicholasem Collonem a Symfonickým orchestrem Finského rozhlasu a s Bruselskou filharmonií a Giancarlem Guerrerem ve Flagey.
Pravidelně vystupuje na recitálech v nejprestižnějších světových sálech včetně amsterdamského Concertgebouw, newyorské Carnegie Hall, hamburské Elbphilharmonie, vídeňského Konzerthausu a londýnského Southbank Centre. Spolupracuje s Philharmonia Orchestra, Londýnskou filharmonií, Českou filharmonií, Filharmonií Oslo, Drážďanskou filharmonií, NHK Symphony a vystoupil rovněž na BBC Proms. Na přelomu let 2021/2022 debutoval s orchestrem Santa Cecilia di Roma s Kirillem Petrenkem.
Giltburgova spolupráce s vydavatelstvím Naxos se datuje od roku 2015, kdy získal cenu Opus Klassik za nejlepší sólovou nahrávku (Rachmaninovovy koncerty a Etudes Tableaux) a cenu Diapason d'Or (Šostakovičovy koncerty a vlastní úprava Šostakovičova 8. smyčcového kvartetu). Získal rovněž cenu Gramophone Award, a to za nahrávku Dvořákova Klavírní kvintetu na CD Supraphonu s Pavel Haas Quartetem a Diapason d'Or za jejich poslední společný počin, snímek Brahmsova Klavírního kvintetu.
Giltburg považuje za neobyčejně důležité oslovovat publikum i mimo koncertní sál. Svým blogem „Classical Music for All“ se zaměřuje na laickou veřejnost a články publikuje rovněž v periodikách jako Gramophone, BBC Music Magazine, Guardian, Times a Fono Forum. Během lockdownu na jaře 2020 ze svého domova pravidelně živě vysílal vystoupení a mistrovské kurzy, které zaznamenaly více než milion zhlédnutí.
Houslistka Veronika Jarůšková založila roku 2001 soubor Pavel Haas Quartet. Těleso od začátku spolupracovalo s violistou Smetanova kvarteta prof. Milanem Škampou. V roce 2005 zvítězilo na Mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro a na prestižním klání Premio Paolo Borciani v italském Reggio Emilia. V roce 2006 jej organizace evropských koncertních síní jmenovala jednou z „Rising stars“ a také se stalo součástí projektu radia BBC v Londýně „BBC New Generation Artists“, což souboru otevřelo dveře na světová podia. PHQ exkluzivně nahrává pro společnost Supraphon. Na svém kontě má osm alb, všechna CD získala významná mezinárodní ocenění - Diapason d´Or de l’année, dvakrát BBC Music Magazine Award a šestkrát Gramophone Award. Veronika Jarůšková se souborem PHQ pravidelně vystupuje v nejprestižnějších koncertních sálech a festivalech po celém světě.
Anežský klášter na Františku je považován za první gotickou stavbu nejen v Praze, ale v Čechách obecně. Byl založen králem Václavem I. v letech 1233–34 z podnětu jeho sestry, přemyslovské princezny Anežky pro řád klarisek, který Anežka uvedla do Čech a jehož byla první představenou. Předchůdcem kláštera byl špitál. Klarisky vznikly původně jako odnož řádu sv. Františka z Assisi, klášteru se kdysi také říkalo Pražské Assisi. Anežka byla mimořádnou duchovní osobností 13. století. Kromě tohoto kláštera klarisek, kde se stala abatyší, založila i jediný český církevní řád - špitální řád křižovníků s červenou hvězdou. Anežka Česká byla svatořečena v r. 1989.