Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
Pátek 20. září 2024, 20.00
Komorní řada Dvořák Collection

Vstupenky na tento koncert lze zakoupit on-line nebo od 30. srpna 2024 ve vstupenkovém centru v Rudolfinu. Vstupenky nelze zakoupit v Betlémské kapli.

Ceny vstupenek

690 – 590 Kč 

Program

Jessie Montgomery: „Strum“ pro smyčcové kvartetoPetr Iljič Čajkovskij: Smyčcový kvartet č. 1 D dur, op. 11Antonín Dvořák: Smyčcový sextet A dur, op. 48, B. 80

Hned na začátku koncertu Dover Quartetu se možná řady lidí zmocní dojem, že se ocitli na americkém folkovém festivalu. Strum – tedy brnkání – od skladatelky Jessie Montgomery se slyšitelně a s radostí hlásí ke kořenům lidové hudby Spojených států. A kde jinde by taková skladba měla znít než na události věnované Antonínu Dvořákovi, který z pobytu v Americe vytěžil své nejhranější skladby. Jeho Smyčcový sextet A dur, který zakončí celý program, se však s americkou současností propojí právě skrze lidovou hudbu. Dvořák svůj jediný sextet napsal bezprostředně po dokončení první řady Slovanských tanců a jeho hudba se nese ve velmi podobném duchu. Ke špičkovému Dover Quartetu se v závěrečném sextetu připojí viola a violoncello v rukou Josefa Špačka a Timothea Gavrilidis-Petrina. Prostřední příspěvek k ohlasům lidové zpěvnosti vnese do programu Petr Iljič Čajkovskij: první věta jeho Prvního kvartetu vychází z písně, kterou skladatel zaslechl u své sestry na Ukrajině. 

Ukázka skladby „Strum“ pro smyčcové kvarteto (J. Montgomery)Přehrát
  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19:55
  • Konec koncertu: 21:45

Interpreti

Dover Quartet

Dover Quartet, který časopis BBC Music Magazine označil za jedno z nejlepších smyčcových kvartet posledních sta let, se po „prakticky raketovém startu“ (Strings) stal jedním z nejžádanějších komorních souborů na světě. Dover Quartet je rezidenčním souborem Penelope P. Watkins na Curtisově hudebním institutu a má další rezidenční pobyty na Bienen School of Music na Northwestern University a na festivalu Artosphere ve Walton Arts Center. Mezi ocenění, která soubor dosud získal, patří ohromující výhra všech cen na soutěži Banff International String Quartet Competition roku 2013, hlavní a první ceny na Fischoff Chamber Music Competition a ceny na Wigmore Hall International String Quartet Competition. Mezi jeho další ocenění patří prestižní grant Avery Fisher Career Grant, cena Chamber Music America Cleveland Quartet Award a cena Lincoln Center Hunt Family Award.


V sezoně 2023/2024 čeká Dover Quartet severoamerické turné s Leifem Ove Andsnesem, vystoupení s Haochen Zhangem a Davidem Shifrinem. Mezi vyhledávané sólisty a soubory, s nimiž v poslední době spolupracoval, patří Emanuel Ax, Inon Barnaton, Ray Chen, Escher String Quartet, Bridget Kibbey, Anthony McGill, Edgar Meyer, Pavel Haas Quartet, Roomful of Teeth a Davóne Tines. V roce 2022 kvarteto premiérovalo hudebně scénické dílo Stevena Mackeyho Memoir, a to spolu s duem Arx a herečkou Natalií Christou. Nedávno také premiérovali díla Masona Batese, Marca Neikruga a Chrise Rogersona.

Vysoce ceněný komplet tří CD s Beethovenovými kvartety (Cedille Records) byl označen za „pečlivě vyvážený, technicky čistý a intonačně bezchybný“ (The Strad). Diskografie kvarteta zahrnuje také album Encores (Brooklyn Classical), nahrávku deseti populárních vět kvartetního repertoáru, Schumannovy kvartety (Azica Records), které byly nominovány na cenu GRAMMY za nejlepší komorní nahrávku, album Voices of Defiance: 1943, 1944, 1945 (Cedille Records) a debutovou nahrávku s výhradně Mozartovou hudbou (Cedille Records), na níž se podílel zesnulý Michael Tree, dlouholetý violista souboru Guarneri Quartet. Nahrávka Voices of Defiance, která zahrnuje díla Viktora Ullmana, Dmitrije Šostakoviče a Simona Lakse napsaná během druhé světové války, byla oceněna jako „nepochybně jeden z nejpoutavějších disků vydaných v tomto roce“ (The Wall Street Journal).

Dover Quartet čerpá z odkazu vynikajících souborů Guarneri, Cleveland a Vermeer. Jeho členové studovali na Curtisově hudebním ústavu, na Rice University’s Shepherd School of Music, na New England Conservatory a na pařížské Conservatoire Supérieur de Musique et de Danse. Jejich pedagogy byli Shmuel Ashkenasi, James Dunham, Norman Fischer, Kenneth Goldsmith, Joseph Silverstein, Arnold Steinhardt, Michael Tree a Peter Wiley. Dover Quartet vznikl na Curtisově ústavu v roce 2008; jeho název je poctou skladbě Dover Beach, kterou zkomponoval absolvent této školy Samuel Barber.

Rezidenční pobyt Dover Quartetu na Curtisově ústavu představuje spojení výuky a mentorství, silné mezinárodní interpretační kariéry a špičkové digitální prezentace. Toto inovativní pojetí rezidenčního pobytu umožňuje škole oživit tradici angažování špičkového profesionálního smyčcového kvarteta v rámci instituce a zároveň poskytuje souboru prostředky pro experimentování s novými technologiemi a zapojení publika pomocí digitálních technologií. Dover Quartet úzce spolupracuje se studenty v rámci programu Nina von Maltzahn String Quartet Program, pedagogicky dohlíží na nejslibnější studentská smyčcová kvarteta, a vychovává tak novou generaci předních profesionálních komorních hráčů.

Dover Quartet hraje na tyto nástroje a s využitím strun značky Thomastik-Infeld:

• Joel Link: vysoce kvalitní nástroj Peter Guarneri z Mantovy, 1710–15, velkorysá zápůjčka od Irene R. Miller prostřednictvím společnosti Beare's International Violin Society

• Bryan Lee: Riccardo Antoniazzi, Milán, 1904; Samuel Zygmuntowicz, Brooklyn, 2020

• Julianne Lee: Robert Brode, 2005

• Camden Shaw: Joseph Hill, Londýn, 1770

zdroj: Konzertdirektion Andrea Hampl

Dover Quartet

Josef Špaček

Josef Špaček je houslista, který si svou hrou podmaňuje publikum celého světa a řadí se mezi nejvýraznější talenty své generace. Jeho hra vyniká technickou jistotou, virtuozitou, osobitým výrazem a širokým rozsahem barevnosti zvuku. 


Josef vystupuje s významnými orchestry po celém světě. V posledních letech se na světových pódiích objevil například s Českou filharmonií, Orchestre de Paris, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Bamberger Symphoniker, Konzerthausorchester Berlin, Tonhalle-Orchester Zürich, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Japan Philharmonic Orchestra, Netherlands Philharmonic Orchestra, hr-Sinfonieorchester nebo Stavanger Symphony Orchestra.

Stejnou pozornost jako sólové dráze věnuje Josef i komorní hudbě a je pravidelným hostem festivalů i koncertních sálů v Evropě. S cellistou Timotheem Gavriilidis-Petrinem a pianistou George Xiaoyuan Fu tvoří mezinárodní Trio Zimbalist, jež každoročně absolvuje turné po USA a Evropě.

K vrcholům Josefovy sezony 2023–24 patří debut s Chicagským symfonickým orchestrem a Jakubem Hrůšou, s Atlantským symfonickým orchestrem a dirigentkou Nathalie Stutzmann nebo opětovné hostování na prestižním festivalu ve švýcarském Verbier. Je rezidenčním umělcem Residentie Orchestra v Haagu s dirigenty Anjou Bihlmaier a Junem Märklem. 

V České republice jej uslyšíme s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, s Moravskou filharmonií Olomouc, Orchestrem Národního divadla Brno či Karlovarským symfonickým orchestrem. Bude opět také hostem našich nejvýznamnějších festivalů Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Lípa Música a SHF. 

Diskografie Josefa Špačka zahrnuje nejnověji (2023, Supraphon) kritikou vysoce ceněné album s díly B. Martinů. Dvojkoncert pro housle a klavír v interpretaci s Miroslavem Sekerou a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod taktovkou Petra Popelky na nahrávce doplňují komorní skladby – Sonáta č. 3 a Pět krátkých kusů. Unikátní komorní repertoár představuje album Cesty s violoncellistou Tomášem Jamníkem (Supraphon, 2022). S Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem nahrál Josef Špaček Dvořákovy a Janáčkovy houslové koncerty a Sukovu Fantazii.

Josef Špaček studoval pod vedením renomovaných pedagogů Idy Kavafian a Jaime Lareda na Curtisově hudebním institutu ve Filadelfii nebo Itzhaka Perlmana na newyorské Juilliard School. Studium na Pražské konzervatoři absolvoval pod vedením Jaroslava Foltýna. Je laureátem světově proslulé mezinárodní soutěže královny Alžběty v Bruselu a vítězem mezinárodní houslové soutěže Michaela Hilla na Novém Zélandu. Po devět sezon působil jako nejmladší koncertní mistr České filharmonie a od roku 2016 je jejím rezidentním umělcem.

Josef Špaček hraje na housle „LeBrun; Bouthillard“ Guarneri del Gesù cca. 1732, zapůjčené od společnosti Ingles & Hayday. 

zdroj: Agentura MAKROPULOS

Josef Špaček - viola

Timotheos Gavriilidis-Petrin

Řecký violoncellista Timotheos Gavriilidis-Petrin se nachází na úspěšné umělecké dráze interpreta, který prostřednictvím hudby soustavně usiluje o předávání silných emocionálních prožitků svým posluchačům. Pravidelně vystupuje jako sólista a komorní hráč po celé Severní Americe a Evropě, naposledy jako sólista s dirigentem a violoncellistou Leonidasem Kavakosem a Aténským státním orchestrem. Své první významné sólové vystoupení v USA absolvoval v roce 2016 s Kansas City Symphony Orchestra pod vedením Roberta Spana. Mezinárodního uznání se mu pak dostalo jako laureátovi prestižní Mezinárodní violoncellové soutěže Paulo ve Finsku, kde ho místní tisk vyzdvihl pro jeho „vášnivý sólistický výraz, expresivní, živý a kantabilní styl hry, jiskřivý rytmus“, stejně jako pro jeho „neobyčejnou, originální osobnost“.


Jako sólista vystoupil rovněž s Helsinskou filharmonií a Susannou Mälkki ve zřídka uváděném Šostakovičově 2. violoncellovém koncertu.  Mezi další významná sólová vystoupení patří vystoupení se Symfonickým orchestrem Lahti, Tapiola Sinfonietta, Israel Camerata, NEC Philharmonia Orchestra, Thessaloniki State Symphony Orchestra a Symphony in C Orchestra. Je vítězem národního konkurzu Astral Artists 2015.

Timotheos je zakládajícím členem souboru Trio Zimbalist, složeného z absolventů Curtisova institutu, který navazuje na odkaz legendárního houslisty a ředitele této školy Efrema Zimbalisty. Trio debutovalo v létě 2021 v Evropě a pokračuje zde, stejně jako v Severní Americe, i v řadě dalších turné. Jejich první album vyšlo s velkým úspěchem v lednu 2024 pod značkou Curtis Studio.

V roce 2019 Timotheos debutoval na recitálu v Carnegie Hall, kde přednesl violoncellové a komorní skladby současného renomovaného skladatele Leonida Desjatnikova.

V roce 2017 byl jmenován rezidenčním umělcem Performance Today, nejposlouchanějšího rozhlasového pořadu o klasické hudbě v USA. V průběhu roku bylo odvysíláno několik jeho nahrávek, které byly přijaty s velkým ohlasem. V roce 2023 byl Timotheos jmenován uměleckým ředitelem festivalu mladých umělců v Samosu.

Timotheos je nadšeným komorním hráčem a spolupracoval s významnými hudebními osobnostmi, jako jsou houslisté Leonidas Kavakos, Noah-Bendix Balgley, Miriam Fried, Pamela Frank, violisté Roberto Diaz a Kim Kashkashian a klavíristé Meng-Chieh Liu a Ignat Solzhenitsyn. Zúčastnil se hudebního festivalu v Marlboro, kde vystoupil s Jonathanem Bissem, Josephem Linem, Samuelem Rhodesem a Peterem Wileym. Mezi další významná festivalová vystoupení patří Chamberfest Cleveland, Steans Music Institute Ravinia, Evnin Rising Stars Caramoor, Molyvos Festival, Moritzburg Festival a Dimitria Festival.

Timotheos získal bakalářský titul na Curtis Institute of Music, kde studoval u Petera Wileyho a Cartera Breye. Poté nastoupil do třídy Laurence Lessera na New England Conservatory a absolvoval s titulem Master of Music a Artist Diploma. Byl stipendistou Onassisovy nadace. 

zdroj: Timotheos Gavriilidis-Petrin

Timotheos Gavriilidis-Petrin - violoncello

Betlémská kaple – aula ČVUT

Betlémská kaple byla založena roku 1391 pro česká kázání. Založení kaple byl významný čin, o čemž svědčí účast pražského arcibiskupa Jana z Jenštejna i zájem krále Václava IV. V letech 1402–1413, kdy zde kázal mistr Jan Hus, získalo místo značnou oblibu. V roce 1786 byla stavba z větší části zbourána, v 50. letech 20. století však byla postavena replika původní podoby s použitím zachovaných fragmentů zdiva. Od roku 1962 je Betlémská kaple národní kulturní památkou, její prostory dnes slouží jako slavnostní aula ČVUT a místo pro konání kulturních a jiných akcí.

Zdroj informací z oficiálního turistického portálu města Praha.