Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
Pondělí 11. září 2023, 20.00
Světové orchestry Brahms 190

Ceny vstupenek

2990 — 1290 Kč   

Program

Johannes Brahms: Dvojkoncert pro housle a violoncello a moll, op. 102Johannes Brahms: Symfonie č. 1 c moll, op. 68

Pokud si chce člověk vybrat ze čtyř Brahmsových symfonií tu nejlepší, může jejich čísla naházet do klobouku a jedno z nich namátkou vybrat. Ať vytáhne kterékoliv, prostě se nemůže splést.

Druhá možnost je nezdržovat se s losováním a sáhnout hned po té první. Skladatel neponechal nic náhodě a věnoval její tvorbě celých jednadvacet let. Hned jeho první symfonické dílo bylo díky tomu tak zralé a detailně propracované, až posluchačům málem vyrazilo dech. Podle vzoru Hanse von Bülowa se symfonie dodnes občas označuje jako Beethovenova „desátá“. Brahms se ostatně podobnosti některých motivů se svým dávným kolegou nebál a posunul jeho styl zase o hodně dál.

Časovou řadu Brahmsových orchestrálních kompozic naopak uzavírá Dvojkoncert pro housle a violoncello a moll, v němž zvuk orchestru umocňují a podněcují sólisté – před Izraelskou filharmonii se postaví houslista Gil Shaham a violoncellista Kian Soltani. Oba se po čtyřech letech vracejí na Dvořákovu Prahu, kde už zanechali hluboké stopy nejen jako vynikající interpreti, ale získali si publikum i po lidské stránce. 

  • Dress code: dark suit
  • Konec koncertu: 21:50
  • Setkání po potlesku

Interpreti

Israel Philharmonic Orchestra

Izraelskou filharmonii založil v roce 1936 Bronislaw Huberman a její zahajovací koncert 26. prosince 1936 řídil Arturo Toscanini. Orchestr hraje v rámci abonentních řad v Tel Avivu, Jeruzalémě a Haifě a pořádá mimořádné koncerty a různé koncertní cykly po celém Izraeli. Pravidelně navštěvuje světová kulturní centra a prestižní festivaly.


Těleso často uvádí premiéry děl izraelských hudebních skladatelů, podporuje přijímání nových přistěhovalců a zve ke spolupráci nové hudebníky z jejich řad. Orchestr hostil nejvýznamnější světové dirigenty a sólisty stejně jako mladé talenty z Izraele i ze zahraničí. V rámci KeyNote, hudebního vzdělávacího a osvětového programu, vystupují hudebníci Izraelské filharmonie v mnoha školách a pořádají koncerty pro studenty v Sále Charlese Bronfmana v Tel Avivu.

V roce 1969 byl hudebním poradcem orchestru jmenován Zubin Mehta a v roce 1977 se stal jeho hudebním ředitelem. Maestro Mehta odešel do důchodu v říjnu 2019 a filharmonie jej jmenovala svým emeritním hudebním ředitelem. V sezoně 2020/2021 se hudebním ředitelem orchestru stal Lahav Shani.

Israel Philharmonic Orchestra

Lahav Shani

Lahav Shani je od roku 2018 šéfdirigentem Rotterdamské filharmonie a od sezony 2020/2021 zároveň působí jako hudební ředitel Izraelské filharmonie. Na tomto postu vystřídal Zubina Mehtu, který tuto funkci zastával 50 let. V minulosti byl Shani hlavním hostujícím dirigentem Vídeňských symfoniků.


S Rotterdamskou filharmonií debutoval jako dirigent a klavírista v červnu 2016. O necelé dva měsíce později bylo oznámeno jeho jmenování šéfdirigentem a stal se nejmladším dirigentem na této pozici v dějinách orchestru. Rotterdamská filharmonie spolu se Shanim uzavřela exkluzivní nahrávací smlouvu se společností Warner Classics.

Shaniho úzký vztah s Izraelskou filharmonií začal před více než deseti lety. S orchestrem debutoval jako šestnáctiletý a o dva roky později s ním pod taktovkou Zubina Mehty provedl Čajkovského Klavírní koncert. Poté s orchestrem pravidelně vystupoval jako kontrabasista. V roce 2013, po vítězství v Mezinárodní dirigentské soutěži Gustava Mahlera v Bamberku, jej orchestr pozval k dirigentskému vystoupení na zahajovacím koncertu sezony. Od té doby se k tělesu každoročně vrací jako dirigent i klavírista.

Mezi jeho současné dirigentské úspěchy patří hostování u Vídeňských a Berlínských filharmoniků, Orchestru lipského Gewandhausu, Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, Londýnského symfonického orchestru, Filarmonica della Scala, Bostonských a Chicagských symfoniků, u Royal Concertgebouw Orchestra, Filadelfského orchestru, Budapešťského festivalového orchestru, Orchestre de Paris a Philharmonia Orchestra. V sezoně 2022/2023 zahájí tříleté rezidenční působení v Konzerthaus Dortmund.

Shani se narodil v Tel Avivu v roce 1989, studium klavíru zahájil v šesti letech u Hannah Shalgi a poté pokračoval u profesora Arie Vardiho na Buchmann-Mehta School of Music. Dirigování dále studoval u profesora Christiana Ehwalda a klavír u profesora Fabia Bidiniho na Hudební akademii Hannse Eislera v Berlíně. Jeho mentorem byl rovněž Daniel Barenboim.

Jako klavírista absolvoval vystoupení s Danielem Barenboimem, Zubinem Mehtou a Gianandreou Nosedou. Jako sólista i dirigent provedl různé klavírní koncerty s mnoha orchestry včetně Vídeňské filharmonie, Philharmonia Orchestra, Filarmonica della Scala, Staatskapelle Berlin a Royal Concertgebouw Orchestra. Má rovněž bohaté zkušenosti s komorní hudbou a recitály, pravidelně vystupuje na festivalu ve Verbieru a účinkoval také na Velikonočním festivalu v Aix-en-Provence a na Jeruzalémském festivalu komorní hudby.

Lahav Shani - dirigent

Gil Shaham

Gil Shaham je jedním z nejvýznamnějších houslistů současnosti: jeho dokonalá technika v kombinaci s nenapodobitelnou vřelostí a ušlechtilým projevem jej proslavila jako amerického virtuózního mistra. Po celém světě jsou žádána jeho vystoupení s předními orchestry a dirigenty, na recitálech i s komorními soubory. Pravidelně vystupuje na velkých světových koncertních pódiích a nejprestižnějších festivalech.


K vrcholům jeho umělecké dráhy posledních let patří souborná nahrávka a veřejné provedení sonát a partit J. S. Bacha pro sólové housle, stejně jako recitály s jeho dlouholetým koncertním partnerem, klavíristou Akirou Eguchim. Pravidelně vystupuje s Berlínskou filharmonií, Bostonským, Chicagským a Sanfranciským symfonickým orchestrem, Izraelskou filharmonií, Losangeleskou filharmonií, Newyorskou filharmonií a Orchestre de Paris. Během několikaletých rezidenčních pobytů spolupracoval s orchestry v Montrealu, Stuttgartu a Singapuru. 

Shaham má na svém kontě více než dvě desítky koncertních a sólových CD, za které obdržel řadu cen Grammy, Grand Prix du Disque, Diapason d'Or a Gramophone Editor's Choice. Jeho poslední nahrávka z řady „1930s Violin Concertos“ (Vol. 2) byla nominována na cenu Grammy. Jeho nejnovější nahrávka Beethovenových a Brahmsových koncertů s orchestrem The Knights vyšla v roce 2021.

Gil Shaham získal v roce 1990 profesní stipendium Averyho Fishera a v roce 2008 prestižní cenu Averyho Fishera. V roce 2012 jej časopis Musical America vyhlásil Instrumentalistou roku. Hraje na Stradivariho housle Countess Polignac z roku 1699 a díky podpoře nadace Rare Violins In Consortium rovněž na Stradivariho nástroj Cremona c1719. Žije v New Yorku se svou ženou, houslistkou Adele Anthony, a třemi dětmi.

Gil Shaham - housle

Kian Soltani

Kian Soltani, kterého deník The Times označil za „výjimečného violoncellistu“ a časopis Gramophone za „naprosto dokonalého“ hudebníka, se vyznačuje smyslem pro osobitost, technickým mistrovstvím a hloubkou výrazu stejně jako charismatickým vystupováním na pódiu a schopností navázat bezprostřední emocionální kontakt s publikem. Ke spoluúčinkování ho v současnosti zvou přední světové orchestry, dirigenti a pořadatelé recitálů, čímž se z kategorie vycházejících hvězd přesunul mezi violoncellisty, o nichž se dnes mluví nejčastěji.


Koncertní sezonu 2022/2023 Soltani zahajuje mnoha festivalovými vystoupeními včetně BBC Proms, Bregenz Festspiele, Rheingau Musik Festival, Vaduz Classic Festival, Tsinandali Festival a Kronberg Festival. V průběhu roku pokračuje na dalších festivalech v Samoboru v Chorvatsku a na Cello Biennale v Amsterdamu. Mezidobí mezi festivaly vyplní debutem s Detroit Symphony Orchestra pod taktovkou Jadera Bignaminiho, turné s Amsterdam Sinfonietta a jarním návratem k Vídeňským symfonikům a na Festival Strings Lucern.

Mezi jeho poslední úspěchy patří vystoupení s orchestry jako Tonhalle-Orchester Zurich, Symfonický orchestr WDR, Orchestre Philharmonique de Radio France, Izraelská filharmonie, Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya. V červenci 2021 byl Soltani rezidenčním umělcem na Šlesvicko-holštýnském hudebním festivalu, kde působil jako kurátor koncertů včetně „perského večera“ se souborem Shiraz Ensemble. Na podzim 2018 zahájil několikaletou rezidenci s Junge Wilde v Konzerthaus Dortmund. S recitály nedávno vystoupil v Carnegie Hall, na festivalech v Salcburku a Lucernu, ve Wigmore Hall a v Sále Pierra Bouleze, kam byl pozván jako kurátor večera violoncellového repertoáru.

V roce 2017 podepsal exkluzivní nahrávací smlouvu s Deutsche Grammophon. Jeho první album „Home“, obsahující skladby pro violoncello a klavír od Schuberta, Schumanna a Rezy Valiho, vyšlo s mezinárodním ohlasem v roce 2018. Časopis Gramophone označil nahrávku za „výsostnou“. Od té doby Soltani nahrál další snímky včetně klavírních trií Dvořáka a Čajkovského (s Lahavem Shanim a Renaudem Capuçonem), nahraných živě roku 2018 na Velikonočním festivalu v Aix, které vydala společnost Warner Classics. V srpnu 2020 nahrál se Staatskapelle Berlin a Danielem Barenboimem Dvořákův Violoncellový koncert.

Za album „Cello Unlimited“, vydané v říjnu 2021, získal v prestižní soutěži Opus Klassic Awards 2022 cenu Innovative Listening Experience Award. Jedná se o nejprestižnější německou cenu za klasickou hudbu, která oceňuje vynikající umělce a nahrávky. Na tomto nejnovějším CD, které je oslavou violoncella a filmové hudby, pracoval s vydavatelstvím Deutsche Grammophon po celý rok 2020. O nahrávce Soltani napsal: „Vše, co na tomto albu uslyšíte, hraji pouze já na své violoncello. Možnosti tohoto nástroje jsou neomezené a nekonečné. Toto album je oslavou nejen tohoto nástroje, ale také velkolepé filmové hudby.“

Soltani na sebe v dubnu 2013 upozornil po celém světě jako vítěz Mezinárodní violoncellové soutěže Paulo v Helsinkách. V únoru 2017 získal v Německu proslulou Cenu Leonarda Bernsteina a v prosinci 2017 mu byla udělena prestižní cena Credit Suisse Young Artist Award.

Soltani se narodil roku 1992 v rakouském Bregenzu v rodině perského hudebníka. Na violoncello začal hrát ve čtyřech letech a jako teprve dvanáctiletý nastoupil do třídy Ivana Monighettiho na Basilejské hudební akademii. V roce 2014 byl vybrán jako stipendista Nadace Anne-Sophie Mutter a další studium absolvoval jako člen programu pro mladé sólisty na německé Kronberg Academy. Významné hudební vzdělání získal rovněž na Mezinárodní hudební akademii v Lichtenštejnsku. 

Kian Soltani hraje na violoncello The London, ex Boccherini z dílny Antonia Stradivariho, které mu laskavě zapůjčil štědrý sponzor prostřednictvím společnosti Beares International Violin Society.

Kian Soltani - violoncello

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.