Nacházíte se v archivu Přejít na aktuální program
Čtvrtek 12. září 2024, 20.00
Rok české hudby Komorní řada Dvořák Collection

Vstupenky na tento koncert lze zakoupit on-line nebo od 30. srpna 2024 ve vstupenkovém centru v Rudolfinu. Vstupenky nelze zakoupit v Anežském klášteře.

Ceny vstupenek

490 – 390 Kč 

Program

Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet č. 3 D dur, B. 18Leoš Janáček: Mládí, suita pro dechový sextet (úprava pro smyčcové kvarteto Kryštof Mařatka)Antonín Dvořák: Smyčcový kvintet č. 1 a moll, op. 1, B. 7

Mládí, mládí a zase jenom mládí. Zatímco Antonín Dvořák napsal třetí kvartet i první smyčcový kvintet ještě před třicítkou, Leoš Janáček si ke svému Mládí odskočil, když mu bylo sedmdesát let. Komponoval zrovna operu Věc Makropulos, v níž se dotkl blízkosti smrti, ale také nesmrtelnosti, kterou svým dílem nakonec sám získal. Odbočkou k menší komorní skladbě ale dokázal – jako už vícekrát –, že mládí skutečně není otázkou věku. Živelnou a místy až rozpustilou věc složil původně pro dechové nástroje – pro smyčcové kvarteto ji upravil současný česko-francouzský skladatel Kryštof Mařatka. Janáček si uměl přímo sáhnout do největších hlubin lidské duše, v Mládí si z ní však vybírá to nejpozitivnější. Jeho obdivovaný idol a později přítel Dvořák se už jako skladatel v prvním rozletu hlásí ke klasickým vzorům, z nichž ovšem vyrůstá svůdné bohatství nápadů a nálad, ale také rodícího se kompozičního mistrovství. Zemlinsky Quartet si k provedení jeho kvintetu přizval mladou norskou houslistku Eldbjørg Hemsing. 

Mládí, suita pro dechový sextet (L. Janáček)Přehrát
  • Dress code: dark suit
  • Uzavření sálu: 19:55
  • Konec koncertu: 21:45

Interpreti

Zemlinského kvarteto

Zemlinského kvarteto již od svého založení v roce 1994 navazuje na bohatou tradici české kvartetní školy. V roce 2010 se stalo vítězem mezinárodní soutěže smyčcových kvartet ve francouzském Bordeaux, je také laureátem mezinárodních soutěží smyčcových kvartet v kanadském Banffu (2007), v Praze (Pražské jaro 2005) a v Londýně (2006), kde zároveň získalo Cenu publika. Soubor též zvítězil na dalších soutěžích v Čechách i na Slovensku (1999 – Beethovenův Hradec, 2003 – New Talent Bratislava, 2004 – Cena hudobnej kritiky Žilina a Mezinárodní soutěž Nadace B. Martinů Praha). V roce 2005 byla kvartetu udělena Cena Českého spolku pro komorní hudbu a v roce 2009 cena Nadace Alexandra Zemlinského ve Vídni. V sezoně 2016/17 bylo Zemlinského kvarteto rezidenčním souborem Českého spolku pro komorní hudbu.


Zemlinského kvarteto pravidelně koncertuje v České republice i v zahraničí (Německo, Rakousko, Francie, Itálie, Švýcarsko, Belgie, Španělsko, Velká Británie, Irsko, Bulharsko, Maďarsko, Slovensko, Kanada, USA, Brazílie, Jižní Korea); vystoupilo např. ve Wigmore Hall v Londýně, v Cité de la Musique v Paříži, v Library of Congress ve Washingtonu, v Seoul Arts Center v Jižní Koreji nebo opakovaně na Pražském jaru. Jeho repertoár tvoří více než 350 děl předních českých i světových skladatelů a zahrnuje také nové kompozice současných autorů. Zemlinského kvarteto též opakovaně spolupracuje s vynikajícími českými a světovými umělci či soubory (N. Mndoyants, F. Klieser, J. Brown, M. Collins, K. Zehnder, M. Kasík, I. Kahánek, M. Kaňka, K. Untermüller, Pražákovo kvarteto, Pražský komorní balet a další). Soubor vytvořil množství nahrávek pro Český rozhlas včetně kompletního kvartetního díla F. X. Richtera. Jednotliví členové Zemlinského kvarteta jsou také držiteli cen z prestižních sólových mezinárodních soutěží (soutěž L. Spohra Weimar, Concertino Praga, soutěž Rotary Clubu Norimberk, Beethovenův Hradec, Kocianova houslová soutěž aj.).

V letech 2007–2018 natáčelo Zemlinského kvarteto exkluzivně pro francouzskou firmu Praga Digitals, připravilo pro ni celkem devatenáct titulů. Hned první společný projekt – soubor čtyř CD s ranou kvartetní tvorbou A. Dvořáka – získal prestižní francouzské ocenění „Diapason d´Or“ za březen 2007. Následoval komplet raných kvartetů F. Schuberta a dále pak postupně spatřily světlo světa mnohé další nahrávky, které byly často oceňovány v mnoha hudebních médiích (The Strad, Diapason, Gramophone, Fanfare atd.) – zmiňme alespoň CD s díly všech tří hlavních představitelů první vídeňské školy, pět kvartetů Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, unikátní CD se španělskou hudbou nebo klavírní kvintet M. Weinberga. Na několika CD kvarteto spolupracovalo s Pražákovým kvartetem (F. Mendelssohn-Bartholdy, B. Martinů, J. Brahms, R. Strauss), kompletní dílo V. Kalabise bylo natočeno společně s Kocianovým kvartetem. Soubor též natočil kompletní komorní dílo A. Zemlinského. V letech 2012–2014 Zemlinského kvarteto představilo čtyři CD se smyčcovými kvartety Antonína Dvořáka, čímž jako čtvrtý soubor v historii dokončilo kompletní nahrávku Dvořákovy kvartetní tvorby. V roce 2019 pak Zemlinského kvarteto natočilo CD věnované tvorbě L. Janáčka.

Během studií na pražské konzervatoři a později i na Akademii múzických umění v Praze soubor vedli členové renomovaných českých komorních těles – Kvarteta hl. m. Prahy, Talichova, Kocianova a Pražákova kvarteta. Kvarteto se rovněž účastnilo mistrovských kursů u nás i v zahraničí, mj. také ProQuartet (Francie) nebo Sommerakademie Reichenau (Rakousko – 1. cena za nejlepší interpretaci díla L. Janáčka). V letech 2005–2008 soubor studoval kvartetní hru u legendárního pedagoga a primária LaSalle Quartet Waltera Levina.

V letech 2006–2011 vyučovali členové Zemlinského kvarteta jako asistenti na Musikakademie Basel (Švýcarsko). Pedagogicky i organizačně se také podíleli na Mezinárodní hudební akademii v Plzni (2005–2010) a v rámci svých turné vedou mistrovské kursy pro studenty všech věkových kategorií. František Souček a Petr Holman též působí jako profesoři Pražské konzervatoře.

Zemlinského kvarteto nese jméno rakouského skladatele, dirigenta a pedagoga Alexandera Zemlinského (1871–1942), jehož významný přínos české, německé a židovské kultuře během jeho šestnáctiletého pobytu v Praze byl po dlouhá desetiletí podceňován. Jeho čtyři smyčcové kvartety (druhý z nich je věnován jeho studentovi a pozdějšímu švagrovi Arnoldu Schönbergovi) patří samozřejmě do základního repertoáru souboru. Od roku 2005 kvarteto úzce spolupracuje s Nadací A. Zemlinského ve Vídni.

zdroj: Zemlinského kvarteto

Zemlinského kvarteto

Eldbjørg Hemsing

Eldbjørg Hemsing patří k nejvýraznějším mladým houslistkám na současné mezinárodní scéně. Je oceňována pro svou „oslnivou a promyšlenou interpretaci“ (BBC Music Magazine) stejně jako pro svou snahu přiblížit hudební umění mladému publiku po celém světě. Její strmě stoupající mezinárodní dráha je lemována čtyřmi oceněnými alby a premiérami řady skladeb v těch nejvýznamnějších světových sálech.


V sezoně 2023/2024 vystoupí s Islandským symfonickým orchestrem pod vedením Yana Pascala Torteliera a vrátí se ke spolupráci s Trondheim Symfoniorkester. Dále ji čekají vystoupení pro Den Norske Opera a Xi'an Symphony Orchestra. Kromě klasického repertoáru se Eldbjørg Hemsing výrazně věnuje současné severské hudbě: se Symfonickým orchestrem Švédského rozhlasu a Esou-Pekkou Salonenem provede Houslový koncert č. 2 Anderse Hillborga. Tento projekt navazuje na loňskou nahrávku Houslového koncertu „Whirld“ Rolfa Wallina se Stavangerským symfonickým orchestrem pod vedením Andrise Pogy. Recitály a komorní programy v triu s Danielem Müllerem-Schottem a Martinem Stadtfeldem ji zavedou do Německa na Drážďanský hudební festival a festival Heidelberger Frühling, do norského Bærumu a do Spojených států.

Mezi její nedávné úspěchy patří provedení Mozartova Houslového koncertu č. 3 s Orchestre National d'Île de France, Čajkovského Houslového koncertu s Filharmonií Oslo a Bruchova Houslového koncertu s Philharmonia Orchestra pod vedením Santtu-Mathiase Rouvaliho. Eldbjørg Hemsing pravidelně spolupracuje s orchestry jako Bergen Philharmonic, Belgický národní orchestr, MDR Sinfonieorchester Leipzig, Šanghajská a Hongkongská filharmonie a je vítaným hostem na prestižních pódiích, k nimž se řadí Lincolnovo centrum v New Yorku, Kennedyho centrum ve Washingtonu, Wigmore Hall, Verbier Festival a National Center for the Performing Arts v Pekingu.

Hemsing rovněž vystoupila při mnoha významných světových příležitostech, například na slavnostním předávání Nobelovy ceny míru v Oslu, v sídle OSN, na výstavě Expo v Šanghaji a v Radě bezpečnosti OSN. Navázala úzkou spolupráci se skladatelem Tan Dunem, jehož skladby provedla v premiéře a absolvovala s nimi koncertní turné. Se zápalem se zasazuje o klasickou hudbu přesahující její tradiční hranice.

Její první album, na němž spolupracovala s orchestrem Arctic Philharmonic a dirigentem Christianem Kluxenem, vyšlo u Sony Classical v únoru 2023 a je inspirováno přírodními zvuky Arktidy. Po překvapivých pěti nominacích nahrávka získala cenu Opus Klassik v kategorii Klasika bez hranic. Diskografie kritikou oceňovaných nahrávek dále zahrnuje album Griegových houslových sonát na značce BIS, které získalo v Norsku Spellemannovu cenu jako nahrávka roku 2020. Ústřední skladbou jejího druhého alba, nazvaného Fire Ritual, je Houslový koncert, který pro ni zkomponoval Tan Dun a houslistka jej provedla v premiéře. Její debutové album z roku 2018 zahrnuje Houslový koncert Hjalmara Borgströma a Šostakovičův Houslový koncert č. 1, nahrané s Vídeňskými symfoniky a Olarim Eltsem.

Hemsing se aktivně podílí na mnoha projektech, které pramení z jejího vášnivého zájmu přiblížit klasickou hudbu širšímu publiku. Jako hlavní umělecká poradkyně prestižní globální výzkumné společnosti Advisory Board for the Arts stojí v čele projektů, které přinášejí uměleckým organizacím a interpretům nové myšlenkové podněty. Je spoluzakladatelkou festivalu Hemsing a uměleckou ředitelkou každoroční soutěže SPIRE, která podporuje mladé hudebníky v jejich uměleckém a osobním rozvoji. 

Eldbjørg Hemsing se narodila v norském regionu Valdres a studovala na prestižním Barratt Due Institute of Music v Oslu a u profesora Borise Kuschnira ve Vídni. Hraje na Stradivariho housle Rivaz, baron Gutmann z roku 1707, které ji zapůjčila nadace Dextra Musica.

zdroj: Harrison Parrot

Eldbjørg Hemsing - housle

Anežský klášter

Anežský klášter na Františku je považován za první gotickou stavbu nejen v Praze, ale v Čechách obecně. Byl založen králem Václavem I. v letech 1233–34 z podnětu jeho sestry, přemyslovské princezny Anežky pro řád klarisek, který Anežka uvedla do Čech a jehož byla první představenou. Předchůdcem kláštera byl špitál. Klarisky vznikly původně jako odnož řádu sv. Františka z Assisi, klášteru se kdysi také říkalo Pražské Assisi. Anežka byla mimořádnou duchovní osobností 13. století. Kromě tohoto kláštera klarisek, kde se stala abatyší, založila i jediný český církevní řád - špitální řád křižovníků s červenou hvězdou. Anežka Česká byla svatořečena v r. 1989.