Mistrovské kurzy komorní hudby s Vídeňskými filharmoniky
Jen ten, kdo nemá otevřenou mysl, nedokáže naslouchat radám těch nejzkušenějších pedagogů a interpretů. Členové Vídeňských filharmoniků jsou opět mentory kurzů komorní hudby.
Cena vstupenek:
Vstup volný

Datum
15/9/25
Čas
15.00
Konec mistrovského kurzu
18.00
Dress code
casual
Lektoři


Edison Pashko se narodil v Korči, v Albánii. Právě tam, ve svém rodném městě, začal ve věku 6 let studovat violoncello pod vedením Kostiky Tanta. Od roku 1992 studoval violoncello pod vedením Gëzima Laro na Kunstakademii v Tiraně. Po roce přešel do třídy profesora Floriana Kitta na Kunstuniversität v Grazu, kde v roce 1998 absolvoval s vyznamenáním. V roce 1996 se stal laureátem Mezinárodní violoncellové soutěže v Liezenu.
Od roku 1999 do roku 2000 pokračoval Edison ve studiu u Valentina Erbena na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. V roce 2009 byl angažován v Bühnenorchestru Vídeňské státní opery, v roce 2010 jej po úspěšném konkurzu přijali do orchestru Vídeňské státní opery a v roce 2013 se stal členem Vídeňských filharmoniků.
Jako sólista vystupoval s řadou evropských a asijských orchestrů. Edison je vášnivým a vyhledávaným komorním hudebníkem. Mimo jiné byl koncertním mistrem violoncellové skupiny ve Wiener Kammerphilharmonie a působil v ansámblech „Wiener Collage“ a „Die Reihe“. Je také pravidelným hostem v Küchl Quartett a Steude Quartett.
zdroj: Edison Pashko / Milan Šetena


Martin Kubik se narodil v roce 1967 v Düsseldorfu. Vyrůstal ve Vídni a od roku 1974 dostával soukromé hodiny u legendárního profesora Alfreda Staara, který byl členem orchestru Vídeňské státní opery, Vídeňských filharmoniků a Wellerova kvarteta. Od roku 1981 také studoval u profesora Clemense Hellsberga, rovněž člena Vídeňských filharmoniků.
Martin Kubik navštěvoval Vídeňské hudební gymnázium a kromě houslí se věnoval také studiu trombonu a kompozice.
V roce 1985 vyhrál konkurz na pozici druhého houslisty ve Vídeňské státní opeře a stal se tak nejmladším členem tohoto orchestru, o tři roky později i členem Vídeňských filharmoniků.
V roce 1986 úspěšně absolvoval maturitu na hudebním gymnáziu s vyznamenáním.
V roce 1992 přešel po úspěšném konkurzu do skupiny prvních houslistů Vídeňských filharmoniků.
Jako vášnivý komorní hudebník byl Martin Kubik v letech 1990 až 2010 členem a později i vedoucím hudebního tělesa Philharmonia Schrammeln Wien. Vystupoval s komorními tělesy jako Otto-Nicolai-Quartett, Straka-Ensemble, Wiener Streichersolisten, Wiener Geigenquartett a Ensemble Kontrapunkte na národních i mezinárodních pódiích.
Se členy orchestrů Mozarteum Salzburg založil Ansámbl Salzburg-Wien, který pravidelně vystupuje na festivalu na hradě Golling, který Martin Kubik spoluzakládal.
Kromě jeho působení ve Vídeňských filharmonících a komorních tělesech je Martin Kubik vyhledávaným lektorem pro přípravu konkurzů a komorní hudbu. Pravidelně vyučuje mimo jiné na letní akademii Angeliky Prokop Stiftung v Salcburku, kterou řídí členové Vídeňských filharmoniků. V květnu 2019 mu rakouský prezident Alexander Van der Bellen udělil titul profesora.
zdroj: Martin Kubik


Houslista Milan Šetena se narodil v Praze, kde se už v útlém věku začal učit hrát na housle u Dr. Bedřicha Čapka v lidové škole umění v Lounských, kde také získal své první orchestrální zkušenosti v Pražském studentském orchestru pod vedením Vlasty a Mirko Škampových.
V roce 1982 byl přijat na pražskou konzervatoř do třídy prof. Františka Pospíšila.
V době studií se stal držitelem několika cen houslových soutěží. V roce 1987 se stal koncertním mistrem v Gustav Mahler Jugendorchesteru pod vedením Claudia Abbada. V roce 1988 odešel do Vídně, kde po dvouletém studiu u prof. Alfreda Staara vyhrál konkurz do orchestru Vídeňské státní opery a v roce 1994 se stal členem Vídeňských filharmoniků.
Vedle orchestrální činnosti je členem Komorního orchestru Wien–Berlin, Schulhoffova kvarteta, byl členem komorního orchestru Wiener Streichersolisten a Wiener Geigen kvarteta s nimiž vystupoval po celém světě a účinkoval na hudebních festivalech, jako festival Salzburger Festspiele, Schubertiade ve Schwarzenbergu, Stars of the White Nights v Sankt Petersburgu atd. Jako sólista má za sebou řadu koncertů jak v Rakousku tak v zahraničí, společně s koncertním mistrem Vídeňských filharmoniků Rainerem Honeckem se v roce 2009 podílel na nahrávce CD Wertvolle Klänge.
O rok později natočil s svou dlouholetou klavírní partnerkou Marii Pospíšilovou Vigilante CD Wiener Romanzen a v roce 2012 následovala nahrávka slavných houslových romancí s orchestrem Vienna Clasical Players. Vedle orchestrální , komorní a sólove činnosti je Milan Šetena pravidelně zván na kurzy komorní hudby v Salzburgu a na mezinárodní hudební fórum ve slovinské Trentě. V roce 2012 byl členem poroty mezinárodní soutěže Concertino Praga a v roce 2014 mezinárodní soutěže komorní hudby Antonína Dvořáka v Praze.
V květnu 2019 obdržel Milan Šetena od rakouského prezidenta Alexandra Van der Bellena titul profesora.
V létě 2020, 2022 a 2023 inicioval velmi úspěšné Mezinárodní hudební mistrovské kurzy ve Slavonicích (www.immcslavonice.com), kde působil rovněž jako umělecký vedoucí.
V roce 2010 byly Milanu Šetenovi zapůjčeny rakouskou národní bankou mistrovské housle Sanctus Seraphin, Venedig 1733.
zdroj: Milan Šetena
O programu
Komorní hudba je nazývána královskou interpretační disciplínou. Schopnost naslouchat svým hudebním kolegům, reagovat na jejich dech, vnímání času a zvuku a zároveň konsensuálně vnutit i svou vlastní hudební představu, jsou hudební disciplíny nadmíru těžké a vyžadují dlouhodobé sžívání členů komorních souborů. Říká se, že kdo si neprošel „komořinou“, není celým muzikantem.
Dokladem toho budou i mistrovské kurzy komorní hry pod vedením 3 členů Vídeňských filharmoniků, houslistů Milana Šeteny a Martina Kubika společně s violoncellistou Edisonem Pashkem.
Forma veřejného mistrovského kurzu je dalším příspěvkem Akademie klasické hudby v rámci Dvořákovy Prahy v úsilí o prohlubování uměleckého vzdělávání. Jako doprovodný program programové řady Pro budoucnost dává příležitost mladým umělcům setkat se u nástroje s mimořádnou uměleckou osobností a konzultovat vlastní pohled na interpretované dílo s umělci, jejichž zkušenosti z velkých mezinárodních pódií jsou neocenitelné. Mistrovský kurz je i jedinečnou příležitostí pro publikum nahlédnout do finální fáze přípravy interpretace. Není klasickou výukou, ale výměnou uměleckých názorů. Je vzrušujícím obrazem poslední přípravné fáze mladého interpreta před okamžikem, než s připraveným interpretačním tvarem vstoupí do koncertní arény, aby svůj umělecký názor sdělil publiku.