Mistrovské kurzy komorní hudby s Vídeňskými filharmoniky

Jen ten, kdo nemá otevřenou mysl, nedokáže naslouchat radám těch nejzkušenějších pedagogů a interpretů. Členové Vídeňských filharmoniků jsou opět mentory kurzů komorní hudby.

Cena vstupenek:

Vstup volný

Datum

15/9/25

Čas

15.00

Konec mistrovského kurzu

18.00

Dress code

casual

Lektoři

Edison Pashko
Edison Pashko
violoncello

Edison Pashko se narodil v Korči, v Albánii. Právě tam, ve svém rodném městě, začal ve věku 6 let studovat violoncello pod vedením Kostiky Tanta. Od roku 1992 studoval violoncello pod vedením Gëzima Laro na Kunstakademii v Tiraně. Po roce přešel do třídy profesora Floriana Kitta na Kunstuniversität v Grazu, kde v roce 1998 absolvoval s vyznamenáním. V roce 1996 se stal laureátem Mezinárodní violoncellové soutěže v Liezenu.

Od roku 1999 do roku 2000 pokračoval Edison ve studiu u Valentina Erbena na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. V roce 2009 byl angažován v Bühnenorchestru Vídeňské státní opery, v roce 2010 jej po úspěšném konkurzu přijali do orchestru Vídeňské státní opery a v roce 2013 se stal členem Vídeňských filharmoniků.

Jako sólista vystupoval s řadou evropských a asijských orchestrů. Edison je vášnivým a vyhledávaným komorním hudebníkem. Mimo jiné byl koncertním mistrem violoncellové skupiny ve Wiener Kammerphilharmonie a působil v ansámblech „Wiener Collage“ a „Die Reihe“. Je také pravidelným hostem v Küchl Quartett a Steude Quartett.

zdroj: Edison Pashko / Milan Šetena

Martin Kubik
Martin Kubik
housle

Martin Kubik se narodil v roce 1967 v Düsseldorfu. Vyrůstal ve Vídni a od roku 1974 dostával soukromé hodiny u legendárního profesora Alfreda Staara, který byl členem orchestru Vídeňské státní opery, Vídeňských filharmoniků a Wellerova kvarteta. Od roku 1981 také studoval u profesora Clemense Hellsberga, rovněž člena Vídeňských filharmoniků.  

Martin Kubik navštěvoval Vídeňské hudební gymnázium a kromě houslí se věnoval také studiu trombonu a kompozice. 

V roce 1985 vyhrál konkurz na pozici druhého houslisty ve Vídeňské státní opeře a stal se tak nejmladším členem tohoto orchestru, o tři roky později i členem Vídeňských filharmoniků.  

V roce 1986 úspěšně absolvoval maturitu na hudebním gymnáziu s vyznamenáním.  

V roce 1992 přešel po úspěšném konkurzu do skupiny prvních houslistů Vídeňských filharmoniků.

Jako vášnivý komorní hudebník byl Martin Kubik v letech 1990 až 2010 členem a později i vedoucím hudebního tělesa Philharmonia Schrammeln Wien. Vystupoval s komorními  tělesy  jako Otto-Nicolai-Quartett, Straka-Ensemble, Wiener Streichersolisten, Wiener Geigenquartett a Ensemble Kontrapunkte na národních i mezinárodních pódiích. 

Se členy orchestrů Mozarteum Salzburg založil Ansámbl Salzburg-Wien, který pravidelně vystupuje na festivalu na hradě Golling, který Martin Kubik spoluzakládal.

Kromě jeho působení ve Vídeňských filharmonících a komorních tělesech je Martin Kubik vyhledávaným lektorem pro přípravu konkurzů a komorní hudbu. Pravidelně vyučuje mimo jiné na letní akademii Angeliky Prokop Stiftung v Salcburku, kterou řídí členové Vídeňských filharmoniků. V květnu 2019 mu rakouský prezident Alexander Van der Bellen udělil titul profesora. 

zdroj: Martin Kubik

Milan Šetena
Milan Šetena
housle

Houslista Milan Šetena se narodil v Praze, kde se už v útlém věku začal učit hrát na housle u Dr. Bedřicha Čapka v lidové škole umění v Lounských, kde také získal své první orchestrální zkušenosti v Pražském studentském orchestru pod vedením Vlasty a Mirko Škampových. 

V roce 1982  byl přijat  na pražskou konzervatoř  do třídy  prof. Františka Pospíšila. 

V době studií se  stal držitelem několika cen  houslových soutěží. V roce 1987  se stal koncertním mistrem v  Gustav Mahler Jugendorchesteru pod vedením Claudia Abbada. V roce 1988 odešel do Vídně, kde po dvouletém studiu u prof. Alfreda Staara  vyhrál konkurz  do orchestru Vídeňské státní opery a v roce 1994 se stal členem Vídeňských filharmoniků. 

Vedle orchestrální činnosti je členem Komorního orchestru Wien–Berlin, Schulhoffova kvarteta, byl členem komorního orchestru Wiener Streichersolisten a Wiener Geigen kvarteta s nimiž vystupoval  po celém světě  a účinkoval na hudebních festivalech, jako festival Salzburger Festspiele, Schubertiade  ve Schwarzenbergu, Stars of the White Nights v Sankt Petersburgu atd. Jako sólista má za sebou řadu koncertů jak v Rakousku tak v zahraničí, společně s koncertním mistrem Vídeňských filharmoniků Rainerem Honeckem se v roce 2009 podílel na nahrávce CD Wertvolle Klänge.  

O rok později natočil s svou dlouholetou klavírní partnerkou  Marii Pospíšilovou Vigilante CD Wiener Romanzen a v roce 2012 následovala nahrávka slavných houslových romancí s orchestrem Vienna Clasical Players. Vedle orchestrální , komorní a sólove činnosti je Milan Šetena pravidelně zván na kurzy komorní hudby v Salzburgu a na mezinárodní hudební fórum ve slovinské Trentě. V roce 2012 byl členem poroty  mezinárodní soutěže Concertino Praga a v roce  2014 mezinárodní soutěže komorní hudby Antonína Dvořáka v Praze. 

V květnu 2019 obdržel Milan Šetena od rakouského prezidenta Alexandra Van der Bellena titul profesora. 

V létě 2020, 2022 a 2023 inicioval velmi úspěšné Mezinárodní hudební mistrovské kurzy ve Slavonicích (www.immcslavonice.com), kde působil rovněž jako umělecký vedoucí. 

V roce 2010 byly Milanu Šetenovi zapůjčeny rakouskou národní bankou mistrovské housle Sanctus Seraphin, Venedig 1733. 

zdroj: Milan Šetena

O programu

Komorní hudba je nazývána královskou interpretační disciplínou. Schopnost naslouchat svým hudebním kolegům, reagovat na jejich dech, vnímání času a zvuku a zároveň konsensuálně vnutit i svou vlastní hudební představu, jsou hudební disciplíny nadmíru těžké a vyžadují dlouhodobé sžívání členů komorních souborů. Říká se, že kdo si neprošel „komořinou“, není celým muzikantem.

Dokladem toho budou i mistrovské kurzy komorní hry pod vedením 3 členů Vídeňských filharmoniků, houslistů Milana Šeteny a Martina Kubika společně s violoncellistou Edisonem Pashkem.

Forma veřejného mistrovského kurzu je dalším příspěvkem Akademie klasické hudby v rámci Dvořákovy Prahy v úsilí o prohlubování uměleckého vzdělávání. Jako doprovodný program programové řady Pro budoucnost dává příležitost mladým umělcům setkat se u nástroje s mimořádnou uměleckou osobností a konzultovat vlastní pohled na interpretované dílo s umělci, jejichž zkušenosti z velkých mezinárodních pódií jsou neocenitelné. Mistrovský kurz je i jedinečnou příležitostí pro publikum nahlédnout do finální fáze přípravy interpretace. Není klasickou výukou, ale výměnou uměleckých názorů. Je vzrušujícím obrazem poslední přípravné fáze mladého interpreta před okamžikem, než s připraveným interpretačním tvarem vstoupí do koncertní arény, aby svůj umělecký názor sdělil publiku.

Děkujeme našim partnerům, kteří podpořili tento koncert

No items found.

Představení

No items found.

Workshopy

No items found.

Koncerty

No items found.

Galerie

No items found.