Cello Duello: Cello na druhou

Oba mentoři letošních violoncellových kurzů jsou fenomenálními sólisty. Ale proč hrát to nejtěžší na jedno violoncello, když to jde na dvě. A s radostí.

Cena vstupenek:

690 – 2 390 Kč

Datum

17/9/2025

Čas

20.00

Uzavření sálu

19.55

Konec koncertu

21.45

Dress Code

casual

Programová řada

Program

Joseph Haydn
Duet pro dva barytony D dur, Hob. X:11
Niccolò Paganini
Cantabile D dur, op. 17 (úprava pro dvě violoncella W. E. Schmidt)
Carl Maria von Weber
Adagio a rondo pro harmonichord a orchestr, J. 115 (úprava pro dvě violoncella W. E. Schmidt)
Adrien-François Servais
Caprice na motivy z Rossiniho opery Le Comte Ory
Jacques Offenbach
Duet pro dvě violoncella E dur, op. 54/2
Niccolò Paganini
Mosè-fantasia

Účinkující

Cello Duello – W. E. Schmidt, J. P. Maintz
Cello Duello – W. E. Schmidt, J. P. Maintz
„Slunce stálo nízko na blankytné obloze, oslnivé paprsky zalévaly zámek Liebenberg, po čele stékal pot a slaně pálil v očích. To nebyly dobré podmínky pro duel...“
— Tagesspiegel

Ne, nejedná se o film Sergia Leoneho Tenkrát na Západě, nýbrž o jeden z mnoha koncertů Cello Duello, které vyvolaly nadšení u diváků i kritiků.

„Salto mortale na strunách.“ (Berliner Zeitung)
„Do střehu!“ (Tagesspiegel)
„Skutečný ohňostroj virtuózního muzicírování.“ (Wiesbadener Tageblatt)
„Čím obtížnější, tím vášnivější.“ (Wiesbadener Kurier)
„Cello Duello bylo ve skvělé formě.“ (Kölner Rundschau)
„Duet místo duelu.“ (Berliner Morgenpost)
„Když se po strunách honí čmeláci.“ (Celloakademie Rutesheim)

Cello Duello není jen název, ale i podstata jejich vystoupení – hudební „souboj“, který tito dva mistři vedou na pódiu. „Cello Duello – to zní opravdu bojovně. Ve skutečnosti je to ale jinak. Pánové Jens Peter Maintz a Wolfgang Emanuel Schmidt sice ovládají těžké ‚zbraně’ a virtuózní smyčec, ale spíš než proti sobě hrají spolu. Oba hlasy jsou si naprosto rovnocenné, dynamicky se střídají v ohromující rychlosti, což vytváří strhující hudební podívanou.“ (Rhein-Neckar-Zeitung)

Cello Duello vystupuje už více než třicet let. Jeho členové Jens Peter Maintz a Wolfgang Emanuel Schmidt studovali ve třídě profesora Davida Geringase v Lübecku. Jejich duo vzniklo vlastně z nutnosti – na závěrečný koncert mistrovských kurzů svého pedagoga potřebovali připravit skladbu, a tak si upravili Paganiniho Variaci Mojžíš. A právě tehdy se zrodilo Cello Duello!

Od té doby Cello Duello koncertuje po celém světě a je pravidelným hostem nejvýznamnějších violoncellových festivalů. Navštívili Kronberg Cello Festival, Cello Academy Rutesheim, Viva Cello v Moskvě, Cello Biennale v Amsterdamu a v roce 2016 Piatigorsky Festival v Los Angeles. Jejich koncerty zazněly na prestižních pódiích, jako jsou berlínský Konzerthaus nebo Labská filharmonie v Hamburku.

Cello Duello nabízí koncertní program, který je nejen zábavný, ale i umělecky náročný. Zahrnuje původní skladby z období baroka a raného klasicismu, díla vrcholného romantismu, ale i hudbu violoncellových virtuózů a skladatelů, kteří sami na tento nástroj hráli – například Davida Poppera či Jacquese Offenbacha. Repertoár obohacují i skladby napsané na objednávku, například od Jana Müllera-Wielanda, a vlastní úpravy. Cello Duello tak pro dvě violoncella upravilo například Paganiniho Variaci Mojžíš nebo slavnou Passacaglii Händela/Halvorsena.

zdroj: www.jenspetermaintz.com

O programu

Pokud nějaký hudební nástroj nutně patří na dvořákovský festival, je to violoncello. Podle souboru Cello Duello jsou ovšem dva nástroje lepší než jeden a vůbec ze všeho nejlepší je, když si spolu trochu zasoutěží. Duel dvou nástrojů nevede ke krvavým koncům ani jiným zraněním, ale vzájemnému popichování dvou skvělých hudebníků ke stále lepším výkonům. Vynikající violoncellisté Jens Peter Maintz a Wolfgang Emanuel Schmidt studovali u Davida Geringase. Jens Peter bývá rezidenčním umělcem festivalu v Lucernu, oba jsou zřejmě nejvyhledávanějšími a nejúspěšnějšími violoncellovými pedagogy na světě a povedou na festivalu mistrovské kurzy. Představí se však i jako fenomenální hráči i baviči v jednom. V úpravách pro jejich nástroje se objeví Haydnova klasika, Paganiniho virtuózní kousek, motivy z Rossiniho oper a také původní duet od Jacquesa Offenbacha, který byl původně rovněž violoncellistou.

Děkujeme našim partnerům, kteří podpořili tento koncert

No items found.

Anežský klášter

Anežský klášter na Františku je považován za první gotickou stavbu nejen v Praze, ale v Čechách obecně. Byl založen králem Václavem I. v letech 1233–34 z podnětu jeho sestry, přemyslovské princezny Anežky pro řád klarisek, který Anežka uvedla do Čech a jehož byla první představenou. Předchůdcem kláštera byl špitál. Klarisky vznikly původně jako odnož řádu sv. Františka z Assisi, klášteru se kdysi také říkalo Pražské Assisi. Anežka byla mimořádnou duchovní osobností 13. století. Kromě tohoto kláštera klarisek, kde se stala abatyší, založila i jediný český církevní řád - špitální řád křižovníků s červenou hvězdou. Anežka Česká byla svatořečena v r. 1989.

Ukázat na mapě

Galerie

No items found.