Klavírní podvečer s Janem Jiraským
Klavírní talenty rostou v celé zemi. V Brně o ně se svými kolegy pečuje Jan Jiraský. A pečují o ně opravdu skvěle.
Cena vstupenek:
200 Kč

Datum
18/9/2025
Čas
18.00
Uzavření sálu
Konec koncertu
19.10
Dress Code
casual
Programová řada
Program
Účinkující


Jan Jiraský se během studia na JAMU stal laureátem mnoha vícekolových mezinárodních klavírních soutěží v Česku i zahraničí. Jako dvacetiletý natočil pro vydavatelství Musica Vienna album se Smetanovými skladbami a byl pozván k debutovému recitálu v rámci České filharmonie. Poté se stal pravidelným hostem festivalových pódií (Moravský podzim, Pražské jaro, Mladá Praha, Smetanova Litomyšl, Janáčkův máj, Janáček Brno aj.) a koncertoval po celém světě.
Při interpretaci 29 klavírních koncertů spolupracoval s mnoha předními dirigenty (Arming, Bělohlávek, Bostock, Ceccato, Emilsson, Hrůša aj.). Jeho recitál v lisabonském Teatro Nacional São Carlos vysílalo dvanáct evropských rádií. V roce 2000 získal prestižní Cenu Classic Českého hudebního fondu.
Dvakrát natočil kompletní Janáčkovo klavírní dílo (též na autorově historickém klavíru Ehrbar z roku 1876) s pozitivním ohlasem kritiků (Musicweb International, Record Geijutsu, Asahi Shimbun, Opus musicum, Harmonie, Hudební rozhledy). Podobně zaujal i provedením kompletního cyklu 18 Mozartových sonát, které přednesl ve čtyřech recitálech s využitím historického nástroje. Věnoval se také interpretaci Bachova temperovaného klavíru, který uvedl v rámci koncertních sérií – 2007 Dvořákova síň Rudolfina (Světová klavírní tvorba), 2015 Filharmonie Brno, 2017 Beijing National Orchestra Hall aj.
V posledních dvou letech vystoupil s recitály v Brně, Bratislavě, Calgary, Edmontonu, Fukuyamě, Hirošimě a Tokiu a provedl klavírní koncerty s českými i zahraničními orchestry pod taktovkou J. Kleckera, F. Merze, R. Kružíka a M. Ivanoviće. V roce 2024 obdržel medaili Nadace Leoše Janáčka za mimořádný přínos interpretaci jeho díla. Je členem mezinárodních soutěžních porot.
Působí jako řádný profesor JAMU, kde vede Katedru klavírní interpretace a Akademický senát Hudební fakulty.
zdroj: Jan Jiraský


Jan Kmenta (*2007) absolvoval Základní uměleckou školu v Hodoníně pod pedagogickým vedením MgA. Marie Jakabové. V současnosti je studentem druhého ročníku Konzervatoře Brno v klavírní třídě MgA. Dominika Gála, Ph.D. Pravidelně se účastní Mezinárodních interpretačních kurzů Janáčkovy akademie múzických umění v Brně pod vedením prof. Aleny Vlasákové a prof. Jana Jiraského, Ph.D. Dosáhl řady úspěchů v sólové i komorní hře, získal například 1. cenu v ústředním kole soutěže MŠMT, 1. cenu v soutěži Antonín Dvořák mladým či 2. cenu v soutěži Pro Bohemia.
zdroj: Jan Jiraský


Matej Šabík (*2002) získal klavírní základy na ZUŠ Sereď (SR) u MgA. Daniely Belancové, ArtD. K dalšímu studiu si zvolil brněnskou konzervatoř (MgA. Eva Horáková) a aktuálně je posluchačem 1. ročníku JAMU v klavírních třídách prof. Aleny Vlasákové a prof. Jana Jiraského. Matej je laureátem řady klavírních soutěží, v posledních letech například dvoukolové mezinárodní Brněnské klavírní soutěže či tříkolové Smetanovské klavírní soutěže 2023, kde ve finálovém kole provedl 3. Beethovenův klavírní koncert za doprovodu Plzeňské filharmonie. V roce 2024 opakovaně provedl se symfonickým orchestrem Čajkovského Klavírní koncert b moll.
zdroj: Jan Jiraský


Kento Satsuma (*2002) se začal věnovat klavíru ve třech letech, v osmi přidal housle. V letech 2017–2020 studoval dirigování, klavír a housle na Kyoto Horikawa Conservatory a získal první významné příležitosti – dirigoval Kyoto Civic Philharmonic a Kjótský komorní orchestr. V klavírní hře se stal laureátem soutěží Japan Classical Music Competition a Takarazuka Vega Piano Competition, koncertoval na festivalu v Kobe.
Od roku 2020 studuje na JAMU hru na klavír u prof. Jana Jiraského a dirigování u prof. Rostislava Hališky a doc. Jakuba Kleckera. V roce 2022 dirigoval Moravskou filharmonii Olomouc (Mozart, Schumann, Janáček, Kubín) a v Mendelssohnově Klavírním koncertu g moll se představil jako klavírista i dirigent v jedné osobě. Velký ohlas vzbudilo jeho pražské provedení Beethovenova 5. klavírního koncertu s Pražskou komorní filharmonií, kterou opět dirigoval od klavíru.
Ve stejném roce získal 3. cenu v tříkolové Mezinárodní klavírní soutěži Leoše Janáčka. V roce 2023 provedl Dvořákův klavírní kvintet č. 2 se Stamicovým kvartetem a v rámci MHF Mladá Praha vystoupil jak s klavírním programem, tak jako dirigent se Severočeskou filharmonií ve Dvořákově síni Rudolfina. V roce 2024 se představil v cyklu Mladá krev Filharmonie Brno, pozitivní ohlasy vzbudil jeho klavírní recitál z málo známých Smetanových skladeb v rámci plzeňské Smetanománie.
Aktuálně ho čekají klavírní vystoupení s filharmoniemi v Ostravě a Olomouci, zároveň dirigentsky spolupracuje na inscenaci Mozartovy Figarovy svatby jako asistent Václava Lukse.
zdroj: Jan Jiraský
O programu
Janáčkova akademie múzických umění je vzdělávací institucí s dlouholetou tradicí. Leoš Janáček není jen součástí názvu školy. Jeho jedinečná umělecká osobnost se stala základem tvůrčí a vzdělávací filozofie JAMU. Hovoříme o originalitě dané tradicí, jejíž důležitou součástí je inovace – hledání nových cest a nalézání umělecké pravdivosti.
Janáček prošel fundovaným školením v Brně, Praze, Lipsku a ve Vídni, které jej přivedlo k přesvědčení, že se musí postavit na vlastní nohy. Součástí jeho tvůrčí filozofie se stala od r. 1889 analýza tzv. nápěvků mluvy, které si zaznamenával nejen pomocí notového zápisu, ale využíval také Hippova chronoskopu a Edisonova fonografu, historicky prvního zařízení pro záznam a přehrávání zvuku. Tradice a inovace nebyly u Janáčka nikdy v rozporu, naopak šly takříkajíc ruku v ruce.
Proč dnes psát o nahrávání starých moravských hudců na Edisonův fonograf? Učebny Katedry klavírní interpretace jsou od roku 2023 vybaveny k pokročilému vícekamerovému streamování. Katedra se od roku 2024 podílí také na projektu vývoje technologie, speciálního hardware a software pro nízkolatenční audiovizuální internetové přenosy ve spolupráci se sdružením CESNET a firmou Disk Multimedia. Po proběhlých mezikontinentálních zkouškách JAMU aktuálně připravuje projekt představení této technologie na EXPO 2025 v Ósace.
Ale vraťme se k samotnému Janu Jiraskému a studentům jeho i dalších pedagogů, kteří působí na Brněnské konzervatoři a JAMU. Jsou vedeni přesvědčením, že jedině komplexní uchopení hudebního vzdělávání může připravit mladého hudebníka na jeho dráhu. A k tomu je třeba nejen talentu, píle, ale i mentální zralosti, která utváří profil osobnosti. Možná, že nejvýmluvnější bude citát C. P. E. Bacha: „Posluchač bude pohnut jedině tehdy, když bude pohnut hráč. Vnitřní gesto musí být vždy silnější než vnější, pak lze dělat vnější gesta. Jsou jen odrazem vnitřních pohnutek, jinak jsou směšná.“
Tento koncert je benefiční. Výtěžek ze vstupného bude věnován na podporu mimořádně talentovaných mladých hudebníků.

Děkujeme našim partnerům, kteří podpořili tento koncert
Artium by KKCG, Bořislavka Centrum
Artium by KKCG je netradiční, volně přístupný umělecký prostor, který spojuje odlišné světy, otevírá nové horizonty a vzájemně propojuje mnohdy izolované kulturní oblasti v nezapomenutelných setkáních. Ve spolupráci s předními kurátory pro širokou veřejnost připravuje více žánrový umělecký program, koncepčně ukotvený na čtyřech dramaturgických pilířích: vizuálním umění, hudbě, performativním umění a vzdělávání. Artium se nachází v sídle investiční a investiční a inovační skupiny KKCG. Umělecký prostor zde vznikl na podnět a díky finanční podpoře manželů Štěpánky a Karla Komárkových, kteří věří, že umění nám připomíná naše kořeny a představuje realitu netradičními způsoby. Podporují proto umělce a přibližují jejich tvorbu široké veřejnosti.