Mozart y Mambo
Hornistka Berlínské filharmonie Sarah Willis je globální popularizátorka klasické hudby. Její nespoutaná energie a odvaha jí umožňují překračovat hranice žánrů i kontinentů.
Cena vstupenek:
390 – 2 990 Kč

Datum
18/9/2025
Čas
20.00
Uzavření sálu
19.55
Konec koncertu
21.50
Dress Code
casual
Programová řada
Program
Richard Egües
Wolfgang Amadeus Mozart
Wolfgang Amadeus Mozart
Joshua Davis / Yuniet Lombida
Jenny Pena
Georges Bizet
Isolina Carrillo
Moisés Simons
Účinkující


„Lesní roh je pro kluky,“ sdělil Sarah Willis její učitel a navrhl jí, aby se raději učila na flétnu nebo na hoboj. Tuto informaci přijala dívka jako výzvu a ve svých čtrnácti letech absolvovala první lekce hry na lesní roh. Britka narozená ve Spojených státech vyrůstala v Tokiu, Bostonu, Moskvě a Londýně. Po třech letech studia interpretačních kurzů v rámci londýnské Guildhall School of Music and Drama pokračovala ve vzdělávání u Ferguse McWilliama v Berlíně.
V letech 1991–2001 byla členkou Staatskapelle Berlin a v roce 2001 se stala první hráčkou na dechový nástroj, která získala místo v Berlínské filharmonii. Sarah Willis vystupuje s mnoha dalšími předními orchestry a jako sólistka a komorní hráčka koncertuje po celém světě. Nahrála řadu ceněných alb, z nichž nejnovější, Mozart y Mambo, představuje spojení klasické hudby a kubánských rytmů.
Sarah se intenzivně věnuje hudebnímu vzdělávání. K oslovení publika po celém světě plně využívá digitálních technologií a sociálních sítí. Vyučuje na Karajanově akademii Berlínské filharmonie a s nadšením organizuje rodinné koncerty Berlínské filharmonie. Pravidelně vystupuje v televizi i na internetu a několik let vedla pořad o klasické hudbě Sarah´s Music pro televizi Deutsche Welle.
Přínos Sarah pro klasickou hudbu byl oceněn na nejvyšší úrovni ve Spojeném království, když jí královna Alžběta II. roku 2021 udělila v rámci královniny čestné listiny k narozeninám titul MBE (Member of the Order of the British Empire) za zásluhy o dobročinnost a propagaci klasické hudby.
zdroj: Andreas Richter Cultural Consulting


Roku 2007 byl v Havaně u příležitosti 250. výročí Mozartova narození odhalen jeho pomník a dirigent Pepe José Méndez při této příležitosti řídil soubor složený ze svých spolužáků. Prezident Nadace Mozarteum v Salcburku Johannes Honsig-Erlenburg, který se koncertu zúčastnil, byl vystoupením natolik ohromen, že Méndezovi nabídl finanční podporu. Méndez tak mohl následně založit Havana Lyceum Orchestra, tvořený přáteli a spolužáky ze dvou uměleckých institucí: Instituto Superior de Artes a Escuelas Nacionales de Arte.
V téže době založilo salcburské Mozarteum ve spolupráci s kubánským historikem Eusebiem Lealem kulturní centrum klasické hudby Lyceum Mozartiano de La Habana. Orchestr a Pepe José Méndez si mezitím vybudovali mezinárodní renomé. Absolvují zahraniční koncertní turné a pořizují nahrávky. Jejich láska k hudbě i životu jsou přímo nakažlivé.
V roce 2016 se orchestr za pomoci německého souboru Balthasar Neumann Ensemble zprofesionalizoval. Po vydání prvního alba Mozart y Mambo těleso získalo celosvětové uznání a od různých donátorů se mu podařilo získat mnoho štědrých darů do fondu „Nástroje pro Kubu“.
Od roku 2016 nahrál Havana Lyceum Orchestra několik alb a vystoupil na renomovaných pódiích po celém světě včetně turné po Evropě, Spojených státech a Latinské Americe. K nejvýznamnějším vystoupením patří koncerty na Salcburském festivalu, v Elbphilharmonii v Hamburku a v Kennedyho centru ve Washingtonu. V jejich repertoáru se mísí klasická díla s kubánskými hudebními tradicemi. Publikum uchvacují svými vystoupeními nabitými energií, která se vyznačují jedinečným hudebním stylem. Jejich všestrannost a vášeň pro hudební dokonalost dokazuje také úzká spolupráce s různými mezinárodními sólisty a soubory.
zdroj: Andreas Richter Cultural Consulting


José Antonio Méndez Padrón se narodil a studoval na Kubě a svůj život zasvětil propagaci klasické hudby ve své zemi. Nikdy neztratil přesvědčení, že klasická hudba má na Kubě své místo. Říká, že slavná kubánská lidová hudba, kterou všichni známe, jako je salsa, son, mambo, bolero apod., má kořeny v klasické hudbě a že na Kubě v 19. století existovala výrazná tradice klasické hudby. Díky Josému Antoniu Mendezi Padrónovi se Sarah Willis dozvěděla, že havanskou filharmonii dirigovaly takové osobnosti jako Stravinskij, Karajan a Kleiner. A představte si, že když právě nediriguje, je José Antonio Méndez Padrón v Havaně známý také jako pekař chleba a tanečník salsy!
zdroj: Andreas Richter Cultural Consulting
O programu
„Mozart by byl dobrý Kubánec,“ řekl hornistce Sarah Willis na Kubě jeden z místních hudebníků. Hráčka Berlínské filharmonie v tom okamžiku pochopila, že je na začátku projektu, který může změnit životy mnoha muzikantů na Kubě a oslovit tisíce lidí na celém světě. Její mistrovské kurzy lesního rohu měly v Havaně fantastický úspěch a rozšířily povědomí o evropské klasice. Zároveň ji ale přiměly ke studiu místní hudební kultury. Brzy pochopila, že může vdechnout nový život Mozartově soše ve staré Havaně.
Projekt Mozart y Mambo už má dnes za sebou čtyři studiová alba, tři dokumentární filmy a vyprodává sály po celém světě. Oblíbené sólové skladby pro lesní roh od Wolfganga Amadea Mozarta se na koncertech potkávají s tradiční kubánskou hudbou. Ke slovu přicházejí také Cuban Dances – první koncert pro lesní roh od kubánského autora.
Havana Lyceum Orchestra je komorní orchestr složený z mladých talentovaných kubánských hudebníků a jejich dirigenta José Antonia Méndeze Padróna zvaného Pepe. Sarah Willis se bez okolků vyznává, že Mozart y Mambo je pro ni životním projektem: „Nemohla jsem si přát inspirativnější a pracovitější tým hudebníků, se kterými bych celý záměr realizovala. Stali se ‚mi familia cubana‘. A kde je velká láska, tam je skvělá hudba.“

Děkujeme našim partnerům, kteří podpořili tento koncert
Výstaviště Praha, Nová Spirála
Legendární Spirála, původně kruhové kino Moskva z roku 1960, prošla v roce 1991 během Všeobecné československé výstavy proměnou na novou divadelní scénu. U zrodu přeměny stál architektonický tým v čele s Jindřichem Smetanou, Janem Loudou, Tomášem Kulíkem a Zdeňkem Stýblem. Rekonstrukce v roce 2022 a s ní spojené rozšíření proměnily původní divadlo na multifunkční prostor připravený navázat na své historické úspěchy a sloužit dalším generacím. Jedinečná variabilita prostoru Nové Spirály přináší návštěvníkům nezapomenutelný zážitek během představení i mimo něj. Dominantou prostorného velkého sálu s kruhovým půdorysem je otáčivé a vertikálně pohyblivé jeviště. Kruhové hlediště díky 360° dispozici nabízí skvělý výhled z každého místa v sále a bezprostřední kontakt s umělci, kteří mohou z jeviště vstupovat přímo mezi diváky.