Pocta písním Antonína Dvořáka

Výročí Dvořákova narození si připomínáme dvěma z jeho nejkrásnějších písňových cyklů v podání zářící hvězdy Kateřiny Kněžíkové, kurátorky letošní Dvořák Collection.

Cena vstupenek:

390 – 2 890 Kč

Datum

8/9/2025

Čas

20.00

Uzavření sálu

19.55

Konec koncertu

21.50

Dress Code

dark suit

Programová řada

Program

Antonín Dvořák
Nokturno H dur, op. 40, B. 47
Antonín Dvořák
Písně milostné, op. 83, B. 160
Antonín Dvořák
Legendy, op. 59, B. 122 – č. 1, 2, 3, 4
Antonín Dvořák
Legendy, op. 59, B. 122 – č. 5, 6, 7, 8, 9, 10
Antonín Dvořák
Cigánské melodie, op. 55, B. 104

Účinkující

Kateřina Kněžíková
Kateřina Kněžíková
soprán

Sopranistka Kateřina Kněžíková je jednou z nejperspektivnějších pěvkyní své generace. Vedle opery se stále častěji věnuje koncertnímu repertoáru, ve kterém dosahuje úspěchů nejen doma, ale i v zahraničí. Stěžejním repertoárem jsou díla A. Dvořáka, B. Martinů či L. Janáčka a písňová literatura. Je držitelkou ceny Classic Prague Awards 2018 za nejlepší komorní výkon a Ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon v inscenaci Julietta aneb Snář (B. Martinů) na prknech Národního divadla moravskoslezského.

Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze. V roce 2006 se stala stálou členkou Opery Národního divadla. V současné době zde vystupuje například v inscenacích Rusalka, Cosí fan tutte, Carmen, Její pastorkyňa, Prodaná nevěsta či Příhody lišky Bystroušky.

Představila se publiku na řadě festivalů u nás i v zahraničí (Glyndebourne Opera Festival, MHF Pražské jaro, MHF Dvořákova Praha, NF Smetanova Litomyšl aj.). Má za sebou spolupráci s předními orchestrálními tělesy (BBC Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker, Camerata Salzburg, Česká filharmonie, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, London Philharmonic Orchestra, Mahler Chamber Orchestra, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Rotterdam Philharmonisch Orkest, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Tokyo Symphony Orchestra atd.) a celou plejádou skvělých dirigentů (J. Bělohlávek, S. Bychkov, S. Baudo, P. Domingo, A. Fisch, M. Honeck, D. Hindoyan, J. Hrůša, O. Lyniv, T. Netopil, J. Nelson, P. Popelka, R. Ticciati).

V roce 2021 vydala u Supraphonu své první profilové album „Phidylé“, které bylo označeno jako „Editor’s Choice“ a „The Best Classical Albums of 2021“ v časopisu Gramophone a získalo prestižní cenu BBC Music Magazine Awards v kategorii „Vocal“. U Radioservisu vydala tituly pod názvem „Fantasie“ a „K2“. V září 2024 vydala společně s Jakubem Hrůšou a Bamberger Symphoniker album „Tag und Nacht“ u vydavatelství Supraphon.

V prosinci 2024 úspěšně debutovala s Českou filharmonií v Carnegie Hall pod taktovkou Semjona Byčkova.

zdroj: Agentura Camerata

Robert Jindra
Robert Jindra
dirigent

Robert Jindra absolvoval Pražskou konzervatoř v oborech klasický zpěv a dirigování. 

Od roku 2001 působil v Národním divadle v Praze, kde nastudoval například Mozartovu operu Così fan tutte, Smetanovy Dvě vdovy nebo Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, Z mrtvého domu a dále řadu děl českého i světového operního repertoáru (Smetana – Tajemství a Libuše, Dvořák – Rusalka, Janáček – Káťa Kabanová a Její pastorkyňa, Mozart – Don Giovanni a Figarova svatba, Bizet – Carmen, Verdi – Falstaff, Wagner – Lohengrin ad.) nebo mimořádné koncerty Mozartovy narozeniny a České operní gala.

V sezoně 2013/2014 působil v Národním divadle rovněž na pozici hudebního ředitele opery. 

Od února 2010 do listopadu 2014 byl hudebním ředitelem opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde nastudoval řadu operních premiér (Smetana – Čertova stěna, Dvořák – Armida, Janáček – Její pastorkyňa, Věc Makropulos, Káťa Kabanová a Výlety páně Broučkovy, Wagner – Lohengrin, Verdi – Falstaff a La traviata, Massenet – Werther, Catalani – La Wally, Puccini – Bohéma, Hindemith – Cardillac) a rovněž mimořádné koncerty Verdi gala, České operní gala a Puccini gala.

Spolupracoval s Deutsche Oper am Rhein, dirigoval v Norské opeře v Oslu (Strauss – Ariadna na Naxu), ve Slovenském národním divadle v Bratislavě (Halévy – Židovka, Smetana – Prodaná nevěsta). Vystupoval na významných festivalech, jako je Pražské jaro (Recitál Adama Plachetky), Smetanova Litomyšl, Viva musica (Koncert Pavola Breslika a Adriany Kučerové, West side story / Candide), Janáčkův máj (Galakoncert Adama Plachetky) či Festival Leoše Janáčka v Ostravě a Košická hudobná jar. 

Spolupracoval také s řadou orchestrů – Pražská komorní filharmonie, Český národní symfonický orchestr, Plzeňská filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Janáčkova filharmonie Ostrava, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Slovenská filharmonie nebo Státní filharmonie Košice, Essen Philharmonie nebo Anhaltische Filharmonie v Dessau. 

V letech 2019–2021 zastával post 1. Kapellmeister v Aalto Musiktheater und Philharmonie Essen, kde nastudoval operu Medea (A. Reimann), Ring an einem Abend (R. Wagner), obnovené nastudování opery Tosca (G. Puccini), Carmen (G. Bizet) a další představení a koncerty.

V roce 2021 s mimořádným úspěchem debutoval na festivalu Bayerische Staatsoper v Mnichově s Dvořákovou Rusalkou. 

Dirigoval galakoncert k životnímu jubileu Evy Urbanové v Národním divadle moravskoslezském nebo koncertní uvedení Dvořákovy Rusalky na festivalu Jarmily Novotné v Litni.

Od září 2021 do srpna 2024 zastával post šéfdirigenta Státní filharmonie Košice. 

Z dalších projektů jmenujme nastudování Verdiho La traviaty ve Slovenském národním divadle, Weinbergerovy opery Švanda dudák v Grazu nebo Janáčkovy Jenůfy v Norské opeře v Oslo, Příhody Lišky Bystroušky v Bayerische Staatsoper a v roce 2023 jeden z výročních koncertů orchestru Bayerische Staatsoper. 

Od září 2022 zastává pozici hudebního ředitele Národního divadla v Praze a hlavního hostujícího dirigenta v Symfonickém orchestru Českého rozhlasu.

V sezoně 2024/2025 debutoval například ve Staatsoper Berlin Unter den Linden (Janáček – Věc Makropulos), v Semperoper Dresden (Gounod – Romeo et Juliette) a v Oper Frankfurt (Janáček – Z mrtvého domu). V následujících sezonách bude vystupovat např. ve Wiener Staatsoper, Bregenzer Festspiele nebo Theater an der Wien.

Spolupracoval s významnými umělci jako Cornelia Beskow, Susan Bullock, Lise Davidsen, Ermonela Jaho, Jana Kurucová, Elena Maximova, Olga Peretyatko, Rosalind Plowright, Štěpánka Pučálková, Nadine Secunde, Elena Tsallagova, Eva-Maria Westbroek, Slávka Zámečníková, Arnold Bezuyen, Pavol Breslik, Pavel Černoch, Ferruccio Furlanetto, Peter Kellner, Tomasz Konieczny, Marek Kozák, Ambrogio Maestri, Štefan Margita, Adam Plachetka, Gustavo Porta, Roberto Saccà, Jiří Vodička, Lukáš Vondráček a další.

zdroj: www.robertjindra.com

Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Symfonický orchestr Českého rozhlasu patří k nejvýznamnějším českým orchestrům současnosti. Od sezony 2022/2023 zastává post šéfdirigenta a uměleckého ředitele český dirigent Petr Popelka. Na pozici hlavního hostujícího dirigenta působí již druhým rokem Robert Jindra.

V koncertní sezoně 2024/2025 přivítá SOČR řadu zvučných jmen. Mezi nimi vynikající houslistku Isabelle Faust či dirigenta a houslistu Renauda Capuçona. Pozvání dále přijali klavíristé Lucas a Arthur Jussenovi, bratři pocházející z Nizozemí, dirigentka Han-na Chang a dirigent Wayne Marshall. Unikátní projekt představuje koncertní provedení třetího jednání Wagnerovy opery Tristan a Isolda, jemuž v minulých sezonách předcházelo provedení dějství prvního a druhého. Hlavních rolí se zhostí Michael Weinius a Elisabeth Teige. Z domácích interpretů SOČR uvede například sopranistku Kateřinu Kněžíkovou, barytonistu Adama Plachetku či houslistu Josefa Špačka.  

Za posledních několik let orchestr spolupracoval s předními českými i zahraničními dirigenty, jakými jsou například Tomáš Netopil, Petr Altrichter, Jakub Hrůša, Cornelius Meister, Alexander Liebreich, Stephan Asbury, Ion Marin, Michał Nesterowicz, Anu Tali, Wayne Marshall, Omer Meir Wellber, Ilan Volkov nebo Eva Ollikainen.  

Mezi sólisty, které SOČR doprovázel, nechyběli klavírista Krystian Zimerman, houslisté Pierre Amoyal, Frank Peter Zimmermann, Patricia Kopatchinskaja, Gidon Kremer a María Dueňas, violoncellisté Gautier Capuçon, Daniel Müller-Schott, István Várdai a Steven Isserlis, trombonista Christian Lindberg, ale i jazzman Avishai Cohen. Ze zpěváků například Renée Fleming, Elīna Garanča, José Cura, Juan Diego Flórez, Dmitrij Chvorostovskij nebo Jonas Kaufmann. Z Čechů jmenujme Lukáše Vondráčka, Iva Kahánka, Jana Bartoše, Josefa Špačka, Jana Mráčka, Tomáše Jamníka, Adama Plachetku, Simonu Šaturovou, Kateřinu Kněžíkovou, Petra Nekorance nebo Viléma Veverku. Orchestr objednává a pravidelně uvádí skladby předních českých skladatelů současnosti, jakými jsou např. Miroslav Srnka, Ondřej Adámek, Pavel Zemek Novák, Jan Ryant Dřízal, Šimon Voseček nebo Jana Vöröšová.

Bohatá je rovněž nahrávací činnost SOČRu. Připomeňme u Hyperionu vydanou nahrávku s cembalistou Mahanem Esfahanim a dirigentem Alexanderem Liebreichem s hudbou Viktora Kalabise, Hanse Krásy a Bohuslava Martinů. Album bylo magazínem Gramophone vybráno jako Editor´s Choice. Jedinečným počinem je CD Mysterium času s hudbou Miloslava Kabeláče, které doplňuje úspěšný komplet Kabeláčových symfonií, jež v roce 2016 vydal Supraphon.  

V roce 2023 orchestr nahrál s houslovým virtuosem Josefem Špačkem a klavíristou Miroslavem Sekerou album představující komorní a koncertantní díla Bohuslava Martinů. Dále vzniklo CD Koncerty Jana Nováka, které SOČR nahrál pod vedením Tomáše Netopila se skladatelovými dcerami – Dorou a Clarou Novákovými. Obě alba z roku 2023 vydal Supraphon. Ke dvoustému výročí narození Bedřicha Smetany orchestr nahrál Smetanovu operu Dvě vdovy, která byla ve vysílání Českého rozhlasu Vltava a bude vydána také na CD. Za dirigentským pultem stál Robert Jindra a účinkovali Kateřina Kněžíková, Pavol Breslik, Adam Plachetka, Jana Sibera, Petr Nekoranec a sbor Národního divadla.  

SOČR svým posluchačům nabízí koncerty v rámci abonentních cyklů ve Dvořákově síni Rudolfina, Smetanově síni Obecního domu, Betlémské kapli i jednotlivě v DOX+ či ve Studiu 1 Českého rozhlasu. Je častým hostem významných festivalů jako Pražské jaro, Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl, MHF Leoše Janáčka nebo MHF Český Krumlov. SOČR pravidelně hostuje na zahraničních podiích v Evropě a v Japonsku.

zdroj: Symfonický orchestr Českého rozhlasu

O programu

Hypnotická nálada a malá vyprávění o velkých věcech zahájí exkluzivní řadu Dvořák Collection. Z Dvořákových písní, jimž je letos zasvěcena, zazní dva nádherné cykly: Písně milostné a Cigánské melodie. Do prvního z nich nechal autor proniknout prudkou zamilovanost svého mládí, ale vrátil se k ní se skladatelským mistrovstvím zralého muže. Jako by se díval sám na sebe, jak se kdysi potácel kolem domu, kde bydlívala jeho milá a sladká moc jejích očí. V Cigánských melodiích se skrývá stejně romantický a vášnivý náboj exotiky. Představa svobodných a nezávislých lidí se do nich promítla podobně jako do Bizetovy Carmen. Navíc obsahují jednu z nejproslulejších Dvořákových melodií Když mne stará matka – její anglický název Songs My Mother Taught Me použil jako titul svých pamětí i herec Marlon Brando. Písňová vyprávění o lásce a životě se spojí s příběhy beze slov v orchestrální verzi proslulých Legend. Úvodní Nokturno uvede publikum spíše než do spánku do omamného transu, z nějž se nevysvobodí až do konce večera.

Děkujeme našim partnerům, kteří podpořili tento koncert

No items found.

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.

Ukázat na mapě

Galerie

No items found.