Přemýšlivý klavír Paula Lewise
Jsou hudebníci, kterým hudba v životě slouží. A pak jsou ti, kteří slouží hudbě. To je Paul Lewis.
Cena vstupenek:
290 – 2 490 Kč

Datum
10/9/2025
Čas
20.00
Uzavření sálu
19.55
Konec koncertu
22.00
Dress Code
dark suit
Doprovodný program
setkání po potlesku
Programová řada
Program
Wolfgang Amadeus Mozart
Thomas Larcher
Johannes Brahms
Ludwig van Beethoven
Účinkující


Paul Lewis patří k předním interpretům středoevropského klavírního repertoáru, jeho beethovenovské a schubertovské koncerty a nahrávky sklízejí všeobecné uznání kritiky. Za své zásluhy o hudbu získal titul komandéra Řádu britského impéria (CBE) a upřímnost a hloubka jeho přístupu k hudbě mu získaly příznivce po celém světě.
„Lewisova interpretace těchto velkých děl je nádherně nekomplikovaná, přímočará a průzračná. Šetří rubatem a nikdy nenechá v hudbě převážit manýru, ve struktuře i charakteru zůstává důsledně střízlivý.“
— The Guardian
O jeho celosvětové popularitě svědčí světové orchestry, s nimiž spolupracuje. Patří mezi ně Berlínská filharmonie, Chicagský symfonický orchestr, Londýnský symfonický orchestr, londýnská Philharmonia, Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, tokijská NHK Symphony, Newyorská filharmonie, Losangeleská filharmonie, Královský orchestr Concertgebouw a lipský Gewandhausorchester. Jeho blízký vztah s Bostonským symfonickým orchestrem vedl k tomu, že byl zvolen Koussevitzkého umělcem v Tanglewoodu pro rok 2020.
Díky svému úzkému vztahu k Beethovenovi se podílel na natáčení třídílného dokumentu BBC Being Beethoven a v létě 2022 vystoupil v Tanglewoodu s cyklem jeho pěti klavírních koncertů. Cyklus představil po celém světě a v roce 2010 ho jako první klavírista vůbec zahrál v kompletním provedení během jedné sezóny na festivalu BBC Proms.
Vedle mnoha oceňovaných beethovenovských nahrávek svědčí jeho diskografie u labelu Harmonia Mundi o charakteristicky hlubokém přístupu také k romantickému repertoáru, který zahrnuje mimo jiné díla Schumanna, Musorgského, Brahmse a Liszta.
V letech 2022 až 2024 se Lewis pustil do schubertovské série koncertů, v jejichž rámci po celém světě představuje kompletní klavírní sonáty z posledních 12 let Schubertova života. Série bude pokračovat i v roce 2025, kdy zazní premiéra nové klavírní sonáty Thomase Larchera.
V oblasti komorní hudby úzce spolupracuje s tenoristou Markem Padmorem na písňových recitálech, které uvádějí po celém světě. Společně nahráli tři Schubertovy písňové cykly. Je jedním z uměleckých ředitelů festivalu komorní hudby Midsummer Music, který se každoročně koná v hrabství Buckinghamshire ve Spojeném království.
zdroj: Maestro Arts
O programu
Dovede o hudbě nejen přemýšlet, ale dokáže své myšlenky také přesvědčivě formulovat. Paul Lewis k tomu přitom nepotřebuje jediné slovo, vystačí si s klavírem, a to bez okázalých gest. Jako velký a pokorný umělec, pro kterého je příznačná maximální oddanost partituře, pozve publikum na svém recitálu na velký výlet do Vídně. Začne v 18. století a prolétne časem až do dneška. Jedna z nejoblíbenějších Mozartových sonát rozezvoní úvod v té nejlaskavější představě o klasikovi s pověstí nevycválaného děcka. Česká premiéra Klavírní sonáty od Thomase Larchera nechá zaznít výrazný hlas vídeňské současnosti a připomene, že rakouská metropole neukončila svůj velký hudební život v 19. století. K nestárnoucím pokladům se vrátí ukolébavka „Spi sladce, mé dítě“, a po ní další dvě intermezza. Romantik Brahms v nich ukazuje tu nejněžnější stránku své duše. Univerzální završení obstará Beethovenova Sonáta č. 32 energickým úvodem a táhle rozehranou ariettou, jejíž rychlý střed stále znovu vzbuzuje dojem, že vídeňský klasik a revolucionář vynalezl také jazz.

Děkujeme našim partnerům, kteří podpořili tento koncert
Rudolfinum, Dvořákova síň
Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.