Večerní písně
Název koncertu napovídá, že atmosféra tohoto večera bude v tom nejlepším smyslu slova specifická. Pevně věříme, že závěrečný koncert letošní Dvořák Collection vám nedá spát.
Cena vstupenek:
590 – 2 190 Kč

Datum
21/9/2025
Místo
Anežský klášter
Čas
20.00
Uzavření sálu
19.55
Konec koncertu
21.30
Dress Code
dark suit
Doprovodný program
setkání po potlesku
Programová řada
Program
Bedřich Smetana
Zdeněk Fibich
Jaroslav Křička
Antonín Dvořák
Účinkující


Sopranistka Kateřina Kněžíková je jednou z nejperspektivnějších pěvkyní své generace. Vedle opery se stále častěji věnuje koncertnímu repertoáru, ve kterém dosahuje úspěchů nejen doma, ale i v zahraničí. Stěžejním repertoárem jsou díla A. Dvořáka, B. Martinů či L. Janáčka a písňová literatura. Je držitelkou ceny Classic Prague Awards 2018 za nejlepší komorní výkon a Ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon v inscenaci Julietta aneb Snář (B. Martinů) na prknech Národního divadla moravskoslezského.
Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze. V roce 2006 se stala stálou členkou Opery Národního divadla. V současné době zde vystupuje například v inscenacích Rusalka, Cosí fan tutte, Carmen, Její pastorkyňa, Prodaná nevěsta či Příhody lišky Bystroušky.
Představila se publiku na řadě festivalů u nás i v zahraničí (Glyndebourne Opera Festival, MHF Pražské jaro, MHF Dvořákova Praha, NF Smetanova Litomyšl aj.). Má za sebou spolupráci s předními orchestrálními tělesy (BBC Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker, Camerata Salzburg, Česká filharmonie, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, London Philharmonic Orchestra, Mahler Chamber Orchestra, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, ORF Radio-Symphonieorchester Wien, Rotterdam Philharmonisch Orkest, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Tokyo Symphony Orchestra atd.) a celou plejádou skvělých dirigentů (J. Bělohlávek, S. Bychkov, S. Baudo, P. Domingo, A. Fisch, M. Honeck, D. Hindoyan, J. Hrůša, O. Lyniv, T. Netopil, J. Nelson, P. Popelka, R. Ticciati).
V roce 2021 vydala u Supraphonu své první profilové album „Phidylé“, které bylo označeno jako „Editor’s Choice“ a „The Best Classical Albums of 2021“ v časopisu Gramophone a získalo prestižní cenu BBC Music Magazine Awards v kategorii „Vocal“. U Radioservisu vydala tituly pod názvem „Fantasie“ a „K2“. V září 2024 vydala společně s Jakubem Hrůšou a Bamberger Symphoniker album „Tag und Nacht“ u vydavatelství Supraphon.
V prosinci 2024 úspěšně debutovala s Českou filharmonií v Carnegie Hall pod taktovkou Semjona Byčkova.
zdroj: Agentura Camerata


Barytonista Roman Hoza studoval v Brně a ve Vídni. Je absolventem prestižního Young Singers Project při Salzburger Festspiele a operních studií Opera National de Lyon a Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu.
V roce 2015 debutoval v pražském Národním divadle jako Figaro ve Figarově svatbě a od té doby zde patří mezi pravidelné hosty (Don Giovanni, Dandini, Mamma Agata, Harlekin). Od září 2016 je členem sólistického ansámblu Národního divadla Brno, kde vytvořil řadu stěžejních rolí barytonového oboru (Don Giovanni, Guglielmo, Rossiniho Figaro, Belcore, Escamillo, Marcello, Danilo, …).
V sezoně 2019/20 se Roman Hoza vrátil do Deutsche Oper am Rhein, nejprve jako host (Dandini v Rossiniho Popelce) a o rok později už jako člen stálého ansámblu. Na místním jevišti jste jej mohli a stále můžete vidět jako Papagena, Hraběte ve Figarově svatbě, Taddea nebo Belcoreho. Na jaře 2025 také poprvé v titulní roli Mozartova Dona Giovanniho.
Roman Hoza je také vyhledávaným interpretem koncertního repertoáru. Carmina Burana, Dvořákovo Te Deum, Haydnovo Stvoření nebo Roční doby můžete pravidelně najít v jeho kalendáři. V říjnu 2023 vystoupil ve Dvořákových Svatebních košilích pod taktovkou Jakuba Hrůši s orchestrem Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě. Díky své bohaté spolupráci s Václavem Luksem a Collegiem 1704 a dalšími barokními soubory (Ensemble Inégal, Musica Florea, Czech Ensemble Baroque) se mohl mnohokrát uvést jako sólista v Händelově Mesiáši, jako Ježíš v Janových pašijích a dalších.
Speciální místo mají v Romanově pěvecké kariéře písně. Je laureátem písňové kategorie Mezinárodní soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech.
Cyklus Dichterliebe Roberta Schumanna provedl za doprovodu Ahmada Hedara ve Dvořákově síni Rudolfina, Mahlerovy Písně potulného tovaryše poté v roce 2022 pod taktovkou Roberta Kružíka s Brněnskou filharmonií. Francouzské písně (Ravel, Ibert, Poulenc) v jeho podání zazněly v Düsseldorfu v létě 2023.
Roman Hoza je pravidelným hostem českých i zahraničních operních domů, filharmonií a festivalů. Spolupracoval s dirigenty jako Jakub Hrůša, Axel Kober, Marc Piollet, David Crescenzi, Daniele Rustioni, Tomáš Netopil, Vassily Sinaisky, účinkoval v inscenacích Davida Radoka, Andriye Zholdaka, Tatjany Gürbaca, Michaela Hampeho, Jiřího Heřmana a mnoha dalších.
zdroj: Agentura Camerata


Český operní pěvec Jan Martiník (basista) získal za svou kariéru již několik ocenění včetně prestižní BBC Cardiff Singer of the World Song Prize v roce 2009.
Jan je téměř 10 let sólistou berlínské Staatsoper Under den Linden, nejstarší operní scény v Německu. Posluchači ho zde mohou slyšet v rolích, jako jsou např. Stárek/Kostelník (Pucciny: Tosca), Dr. Kolenatý (Janáček: Věc Makropulos), Zuniga (Bizet: Carmen), Hlas věštby (Mozart: Idomeneo), Daland (Wagner: Bludný Holanďan), Hostinský (Eötvös: Sleepless) a mnoho dalších. Spolupracuje také s Komische Oper Berlin, Národním divadlem v Praze, Vídeňskou lidovou operou a dalšími operními scénami.
Pravidelně hostuje s předními světovými orchestry, mezi něž patří např. Česká filharmonie, Bamberger Symphoniker, BBC Symphony Orchestra, London Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Luzerner Sinfonieorchester, Pittsburgh Symphony Orchestra, Rotterdam Philharmonic, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Staatskapelle Dresden a jiné.
Ke spolupráci ho rádi zvou nejvýznamnější dirigenti světa. Zpíval pod taktovkou Daniela Barenboima, Jiřího Bělohlávka, Semyona Bychkova, Manfreda Honecka, Michaela Sanderlinga, Jakuba Hrůši, Fabia Luisiho, Zubina Mehty, Sira Simona Rattlea, Sira Johna Eliota Gardinera aj.
Jan se věnuje i nahrávací činnosti a z posledních nahrávek můžeme jmenovat Winterreise od Franze Schuberta (Supraphon), která získala pět Diapasonů. S Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka nahrál Biblické písně Antonína Dvořáka (2020, Decca). S London Symphony Orchestra pod vedením Sira Simona Rattlea nahrál a nazpíval dvojroli Farář/Jezevec v Janáčkově Lišce Bystroušce. Tato nahrávka byla v roce 2020 nominována na Grammy.
zdroj: Arte Visio


David Mareček (1976) je vyhledávaným komorním hráčem, který pravidelně vystupuje s nejvýznamnějšími českými sólisty, jakými jsou houslisté Jiří Vodička a Jan Mráček, violoncellisté Michaela Fukačová a Václav Petr a pěvec Jan Martiník. Vystupoval s některými předními současnými hudebníky, včetně Alisy Weilerstein a Gautiera Capuçona (violoncello). Jako sólista spolupracoval mimo jiné s dirigentem Jakubem Hrůšou (Beethovenův Trojkoncert). Mezinárodní uznání získal David Mareček za interpretaci Dvořákova Klavírního kvintetu (The Strad), a to s Dover Quartet, Jerusalem Quartet a Zemlinského kvartetem. S Alisou Weilerstein vystoupil v přímém přenosu BBC Radio 3 (2018) a oba umělci natočili v roce 2021 recitál z Rudolfina pro Českou televizi.
Jeho nahrávka kompletního Dvořákova díla pro housle a klavír s Jiřím Vodičkou získala ocenění „Editor’s Choice“ v britském časopisu Gramophone, „Choc de Classica“ a 5 Diapasonů ve stejnojmenném francouzském magazínu. David Mareček pravidelně vystupuje jako komorní hráč v Evropě, USA a Asii.
Je absolventem brněnské konzervatoře v oborech klavír a dirigování (Ivana Stanovská, Evžen Holiš), ve studiu klavíru pokračoval na Janáčkově akademii múzických umění (Inessa Janíčková, Jaroslav Smýkal). Zúčastnil se mistrovských kurzů významných klavíristů a pedagogů, jakými jsou Karl-Heinz Kämmerling, Dominique Weber a Peter Lang.
zdroj: David Mareček


V roce 2002 se stal vítězem mezinárodní soutěže J. Brahmse v rakouském Portschachu. Již předtím získal ocenění v mnoha významných soutěžích u nás i v zahraničí, jako například: 1. cenu v soutěži F. Chopina v Mariánských Lázních, 1. cenu v soutěži pořádané HAMU (Stipendium firmy YAMAHA), 2. cenu v mezinárodní soutěži v Gaillardu ve Francii. V roce 2016 obdržel cenu hudební společnosti „Salon de Virtuosi“ v New Yorku.
Sekera navštívil jako sólový i komorní hráč prestižní pódia, zejména ve Vídni (Wien Konzerthaus, Musikverein), ve Washingtonu (The Kennedy Center), v Tokiu (Opera City Concert Hall) a mnoha dalších městech po celém světě.
Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem, předními českými orchestry a festivaly. K jeho stálým uměleckým partnerům patří houslista Josef Špaček, se kterým nahrál CD pro firmu Supraphon, či hornista Radek Baborák. V roce 2016 debutoval ve Dvořákově síni pražského Rudolfina v rámci cyklu „Světová klavírní tvorba“. Vystoupil také na klavírním festivalu R. Firkušného. V roce 2019 koncertoval po Japonsku s legendárním cellistou Tsuyoshim Tsutsumi a v témže roce vystoupil jako sólista na mezinárodním festivalu v japonské Karuizawě, kde provedl 2. klavírní koncert J. Brahmse B dur, op. 83. V roce 2020 vydal Supraphon jeho sólové CD s díly F. Liszta a B. Smetany, které mj. získalo ocenění na pizzicato.lu. Spolu s dirigentem Marko Ivanovičem a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu obdržel cenu Anděl za nahrávku děl českého skladatele Miloslava Kabeláče. Pedagogicky působí HAMU v Praze a na Iwami Ginzan Music Academy v Japonsku.
zdroj: Agentura Makropulos
O programu
„Jen ve zpěvu, jen ve zpěvu jsme našli sladkou úlevu!“ svěřují se Bohuš a Julie po dlouhém putování cizinou. Jedinou útěchou jim byla česká píseň, které je zasvěcen komorní večer v Anežském klášteře. Navíc to bude večer milostných vyznání. Sbírka Večerní písně od Vítězslava Hálka si za svoji přímočarou upřímnost vysloužila okamžitou přízeň čtenářstva. Chladný k ní nezůstal Bedřich Smetana, Zdeněk Fibich ani Antonín Dvořák – všichni tři v ní našli inspiraci pro krásné písňové cykly. První z nich večer zahájí, druhý naváže, třetí zakončí. Zatímco literární kritika vytýkala Hálkovi monotónnost i naivitu, tři velmi rozdílní skladatelé našli v jeho básních podněty pro vyjádření pocitů hudbou. Dokázali při tom jít mnohem dál a hloub než slova. Oblíbený cyklus Severní noci od Jaroslava Křičky vpluje se svojí lyrickou náladou zcela přirozeně do písňového večera, který je oslavou české zpěvnosti bez ohledu na místo, kde našla zdroj inspirace.

Děkujeme našim partnerům, kteří podpořili tento koncert
Anežský klášter
Anežský klášter na Františku je považován za první gotickou stavbu nejen v Praze, ale v Čechách obecně. Byl založen králem Václavem I. v letech 1233–34 z podnětu jeho sestry, přemyslovské princezny Anežky pro řád klarisek, který Anežka uvedla do Čech a jehož byla první představenou. Předchůdcem kláštera byl špitál. Klarisky vznikly původně jako odnož řádu sv. Františka z Assisi, klášteru se kdysi také říkalo Pražské Assisi. Anežka byla mimořádnou duchovní osobností 13. století. Kromě tohoto kláštera klarisek, kde se stala abatyší, založila i jediný český církevní řád - špitální řád křižovníků s červenou hvězdou. Anežka Česká byla svatořečena v r. 1989.