Zahajovací koncert

G. Capuçon se vrací na Dvořákovu Prahu, aby s RSO Frankfurt provedl Dvořákův Violoncellový koncert. Nemůže chybět ani Novosvětská symfonie, diriguje Alain Altinoglu.

Cena vstupenek:

790 – 5 090 Kč

Datum

5/9/2025

Čas

20.00

Uzavření sálu

19.50

Konec koncertu

22.00

Dress Code

black tie

Programová řada

Program

Antonín Dvořák
Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104, B. 191
Antonín Dvořák
Symfonie č. 9 e moll, op. 95, B. 178, „Z Nového světa“

Účinkující

Frankfurtský rozhlasový symfonický orchestr
Frankfurtský rozhlasový symfonický orchestr

Tento orchestr Hesenského rozhlasu (veřejnoprávního rozhlasu spolkové země Hesensko) se proslavil skvělou dechovou sekcí, působivými smyčci a dynamikou hudebního projevu. Šéfdirigentem orchestru je v současné době Alain Altinoglu a i pod jeho vedením je toto těleso spojováno nejen s dokonalým hudebním provedením, ale také zajímavým a rozmanitým repertoárem. Inovativními koncertními formáty, mezinárodně úspěšnými digitálními záznamy a CD i setrvalou přítomností na pódiích klíčových hudebních center Evropy i Asie potvrzuje Frankfurtský rozhlasový symfonický orchestr svou výraznou pozici na orchestrální mapě Evropy a udržuje si vynikající renomé po celém světě.

V povědomí zůstává jeho premiérová nahrávka původních verzí Brucknerových symfonií i první kompletní digitální nahrávka Mahlerových symfonií. Frankfurtský rozhlasový symfonický orchestr tak fakticky ustavil tradici interpretace romantické hudební literatury, jež vzešla od dlouhodobého hudebního ředitele a stávajícího čestného dirigenta orchestru Eliahu Inbala a ve které pokračovali i jeho následovníci Dmitrij Kitajenko a Hugh Wolff a do dnešních dnů ji dále nesou čestný dirigent Paavo Järvi a Andrés Orozco-Estrada, který byl po sedm let nesmírně úspěšným předchozím hudebním ředitelem orchestru.

Orchestr již od prvopočátku pod vedením svého prvního hudebního ředitele Hanse Rosbauda prokazoval neochvějné zaujetí pro tradiční i soudobou hudbu. Během rekonstrukce po 2. světové válce směrovali rozvoj Frankfurtského rozhlasového symfonického orchestru dirigenti Kurt Schröder, Winfried Zillig a Otto Matzerath, aby orchestr v 60. až 80. letech konečně dosáhl mezinárodního uznání pod vedením Deana Dixona a Eliahu Inbala a dočkal se celosvětového hostování i cenami ověnčených nahrávek.

zdroj: Künstleragentur Dr. Raab & Dr. Böhm

Alain Altinoglu
Alain Altinoglu
dirigent

Alain Altinoglu je hudebním ředitelem bruselského divadla Théâtre Royal de la Monnaie, šéfdirigentem Frankfurtského rozhlasového symfonického orchestru (hr-Sinfonieorchester Frankfurt) a uměleckým ředitelem Mezinárodního festivalu v Colmaru. Svou mimořádnou schopností vést i svými inspirativními, strhujícími a všemu se vymykajícími provedeními oper si v Bruselu od svých začátků v roce 2015 vydobyl všeobecné uznání. Na pozici u Frankfurtského rozhlasového symfonického orchestru působí od sezóny 2021/2022 a na festivalu v Colmaru se poprvé objevil v červenci 2023.

K vrcholům sezóny 2024/2025 patří mimo jiné inscenace Wagnerova Prstenu Nibelungova v režii Pierra Audiho uváděná již několik sezón v divadle La Monnaie. S Frankfurtským rozhlasovým symfonickým orchestrem se Altinoglu vydá na turné po Japonsku a Evropě, které bude zahrnovat i provedení Honnegerovy Jany z Arku na hranici ve Francii, Německu a Rakousku. V Paříži provedou premiéru Te Deum skladatele Thierryho Escaicha na slavnostním koncertě v katedrále Notre Dame u příležitosti jejího znovuotevření. V Evropě Altinoglu průběžně hostuje u Vídeňských filharmoniků, Mnichovských filharmoniků či České filharmonie.

„Divadlo La Monnai nalezlo svého mesiáše – je jím Alain Altinoglu."
— Le Figaro

Alain Altinoglu se pravidelně objevuje před nejprestižnějšími orchestry, jako jsou Berlínští filharmonikové, Vídeňští filharmonikové, Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Londýnský symfonický orchestr, Chicagský symfonický orchestr, Clevelandský orchestr, Bostonský symfonický orchestr, Filadelfský orchestr, Ruský národní orchestr, londýnská Philharmonia, Královský orchestr Concertgebouw, Královský stockholmský filharmonický orchestr, Dánský národní symfonický orchestr, Mnichovská filharmonie, Staatskapelle Dresden, Rozhlasový symfonický orchestr Berlín, Německý symfonický orchestr Berlín, Tonhalle-Orchester Zürich nebo všechny významné pařížské orchestry.

Pravidelně rovněž hostuje na předních světových operních scénách, jako je Metropolitní opera v New Yorku, londýnská Královská opera Covent Garden, Teatro alla Scala, Vídeňská státní opera, Curyšská opera, Teatro Colón v Buenos Aires, Deutsche Oper Berlin, berlínská Staatsoper Unter den Linden, Bavorská státní opera v Mnichově či všechny tři pařížské operní domy. Vystupoval také na festivalech v Bayreuthu, Salcburku, Orange nebo Aix-en-Provence.

Vedle dirigování je mu velmi blízký také písňový repertoár, který pravidelně uvádí s mezzosopranistkou Norou Gubisch. Alain Altinoglu nahrává pro vydavatelství Deutsche Grammophon, Naïve, Pentatone a Cascavelle. Všeobecné uznání kritiky si rovněž vysloužila DVD se záznamy inscenací Honeggerovy Jany z Arku na hranici (Accord), Wagnerova Bludného Holanďana (DG), Zlatého kohoutka, Jolanty, Louskáčka či Pelléa a Mélisandy (BelAirClassiques).

Rodilý Pařížan Alain Altinoglu studoval na pařížské Conservatoire National Supérieur de Musique, kde nyní sám vede třídu dirigování.

zdroj: Künstleragentur Dr. Raab & Dr. Böhm

Gautier Capuçon
Gautier Capuçon
violoncello

Gautier Capuçon je v pravém smyslu velvyslancem violoncella 21. století. Vystupuje na mezinárodní scéně s mnoha předními světovými dirigenty a instrumentalisty a zároveň se intenzivně věnuje vzdělávání a podpoře mladých hudebníků z různých prostředí. V létě 2020 během svého koncertního turné „Un été en France“ (Francouzské léto) přinesl hudbu přímo do života rodin po celé Francii. Pátý ročník tohoto projektu, v němž se představili mladí hudebníci a tanečníci, se uskutečnil v červenci 2024. V lednu 2022 Capuçon založil vlastní nadaci s cílem podporovat mladé talentované hudebníky na počátku jejich kariéry. Je rovněž nadšeným vyslancem sdružení Orchestre à l'École, které přináší klasickou hudbu více než dvaačtyřiceti tisícům školáků po celé Francii.

Capuçon je držitelem mnoha ocenění. Je uznáván za své oslnivé muzikantství, strhující virtuozitu i intenzivní zvuk violoncella „L'Ambassadeur“ z dílny Mattea Goffrillera z roku 1701. Každou sezonu vystupuje s předními světovými orchestry a spolupracuje s dirigenty, jako jsou Semyon Bychkov, Gustavo Dudamel, Charles Dutoit, Christoph Eschenbach, Andrès Orozco-Estrada, Pablo Heras-Casado, Paavo Järvi, Klaus Mäkelä, Andris Nelsons a Christian Thielemann. Spolupráce se současnými skladateli zahrnuje jména jako Lera Auerbach, Karol Beffa, Esteban Benzecry, Nicola Campogrande, Qigang Chen, Guillaume Connesson, Bryce Dessner, Richard Dubugnon, Henry Dutilleux, Danny Elfman, Thierry Escaich, Philippe Manoury, Bruno Mantovani, Krzysztof Penderecki, Wolfgang Rihm a Jörg Widmann.

Ke Capuçonovým vrcholným počinům v uplynulé sezoně patřila mimo jiné vystoupení s orchestry DSO Berlin (dirigent Robin Ticciati), Gewandhaus Orchester Leipzig (dirigent Andris Nelsons), HR Sinfonieorchester Frankfurt (dirigent Alain Altinoglu), Oslo Philharmonic (dirigent Klaus Mäkelä), Orchestre de Paris (dirigent Petr Popelka), Philadelphia Orchestra (dirigent Stéphane Denève) a Wiener Philharmoniker (dirigent Christian Thielemann). Kromě toho absolvoval celoevropské turné s Orchestrem della Scala a dirigentem Richardem Chaillym. V říjnu 2024 se připojil k Jeanu-Yvesu Thibaudetovi na recitálovém turné po Asii, během něhož vystoupil v Soulu a Hongkongu. Na hudebním festivalu v Pej-ťingu uvedl dvojkoncert Richarda Dubugnona Eros Athanatos. V roce 2025 absolvuje turné s Jevgenijem Kissinem, Gidonem Kremerem a Maximem Rysanovem v rámci koncertů komorní hudby u příležitosti 50. výročí úmrtí Dmitrije Šostakoviče.

Mezi jeho pravidelné partnery při provádění komorní hudby patří Frank Braley, Jérôme Ducros, Nikolaj Lugansky, Gabriela Montero, Martha Argerich, Daniel Barenboim, Renaud Capuçon, Leonidas Kavakos, Andreas Ottensamer, Yuja Wang, sestry Labèque a kvarteta Ébène, Hagen a Modigliani. Capuçon pravidelně vystupuje na festivalech po celém světě včetně Edinburghu, Salcburku, Grafeneggu a Verbieru. V sezoně 2022/2023 se uskutečnilo debutové turné Capuçonova violoncellového souboru Capucelli, sestaveného z jeho bývalých studentů, který vystoupil na prestižních pódiích po celé Evropě včetně Paříže, Vídně a Ženevy.

Capuçon nahrává exkluzivně pro společnost Erato (Warner Classics). Jeho rozsáhlá diskografie s koncertantním i komorním repertoárem mu vynesla řadu prestižních ocenění. Album Destination Paris, vydané v listopadu 2023, je oslavou francouzské hudby od klasického repertoáru až po hudbu filmovou. Album Emotions (Warner Classics, 2020) s hudbou Debussyho, Schuberta a Elgara ve Francii získalo ocenění za padesát tisíc prodaných nahrávek. Další alba včetně Sensations (2022), obsahující krátké populární skladby z různých žánrů, zaznamenala desítky milionů stažení. K vrcholům jeho diskografie patří souborná nahrávka Beethovenových sonát s Frankem Braleyem, živý záznam Schumannových děl s Marthou Argerich, Renaudem Capuçonem a Chamber Orchestra of Europe pod taktovkou Bernarda Haitinka, Chopinovy a Franckovy sonáty s Yujou Wang a sólové album s díly Bacha, Dutilleuxe a Kodályho, nahrané u příležitosti jeho 40. narozenin. Na DVD byla vydána Capuçonova živá vystoupení s Vídeňskými filharmoniky a Andrisem Nelsonsem (Saint-Saensův Violoncellový koncert č. 1), s Berlínskými filharmoniky a Gustavem Dudamelem (Haydnův Violoncellový koncert č. 1) a s Lisou Batiashvili, Staatskapelle Dresden a Christianem Thielemannem (Brahmsův Dvojkoncert pro housle a violoncello).

Capuçon se narodil v Chambéry a na violoncello začal hrát v pěti letech. Studoval na Conservatoire National Supérieur v Paříži u Philippa Mullera a Annie Cochet-Zakine a později u Heinricha Schiffa ve Vídni. Capuçon se objevuje na televizní obrazovce i na internetu v pořadech jako Prodiges, Now Hear This, Symphony Pour La Vie a The Artist Academy a hostuje jako moderátor na rádiu Classique v pořadu Les Carnets de Gautier.

zdroj: Künstleragentur Dr. Raab & Dr. Böhm

O programu

Při každém setkání je důležité udělat první dojem – a velký festival je potřeba náležitě odstartovat. Violoncellový koncert a Novosvětská symfonie patří k nejhranějším skladbám vůbec. Na začátku Dvořákovy Prahy se každoročně vracejí jako hudba milovaná publikem, jako připomínka autorovy světové slávy, ale také jako příležitost pro špičkové orchestry, dirigenty a sólisty. Nic menšího si důstojný začátek festivalu nemůže a nechce dovolit. Francouzský dirigent Alain Altinoglu hostuje ve Vídeňské státní i Metropolitní opeře stejně jako v belgickém Královském divadle La Monnaie. Do Prahy zavítá s Frankfurtským rozhlasovým symfonickým orchestrem jako jeho šéfdirigent. Jako sólista se na Dvořákovu Prahu vrátí šéfdirigentův krajan, violoncellista Gautier Capuçon. Pověstná preciznost německého orchestru se propojí s francouzským šarmem již v úvodní fanfáře festivalu.

Děkujeme našim partnerům, kteří podpořili tento koncert

No items found.

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.

Ukázat na mapě

Galerie

No items found.