Závěrečný koncert
Takřka třítýdenní festivalový maraton se uzavře v podání jednoho z nejlepších francouzských orchestrů. Ale bez Dvořáka ani ránu, natož tu konečnou.
Cena vstupenek:
690 – 4 390 Kč

Datum
23/9/2025
Čas
20.00
Uzavření sálu
19.55
Konec koncertu
21.40
Dress Code
black tie
Programová řada
Program
George Enescu
George Gershwin
Antonín Dvořák
Maurice Ravel
Účinkující


Francouzský národní orchestr je uznávaným specialistou na francouzský repertoár a zároveň i hlavní hybnou silou v jeho propagaci. Díky svým mezinárodním turné se stal vlajkovou lodí francouzské kultury po celém světě. Jeho aktivity po celé Francii, posílené vzdělávacími programy, pak upevňují jeho vztah k různým skupinám domácího publika.
Orchestr byl založen roku 1934 jako první plně profesionální symfonické těleso v zemi. Jeho poslání sloužit symfonickému repertoáru bylo podpořeno rozhlasovým vysíláním jeho koncertů a brzy si získal značné renomé.
Po druhé světové válce obohatili tradici tělesa, umocněnou střídáním hudebních ředitelů (Lorin Maazel, Charles Dutoit, Kurt Masur, Daniele Gatti, Emmanuel Krivine) a pravidelných hostů (Leonard Bernstein, Pierre Boulez, Bernard Haitink, Riccardo Muti, Seiji Ozawa), mimo jiné Manuel Rosenthal, André Cluytens a Jean Martinon. Od 1. září 2020 převzal funkci hudebního ředitele Francouzského národního orchestru Cristian Măcelaru.
V průběhu 20. století orchestr uvedl v premiéře řadu významných děl, mimo jiné Boulezovu Le Soleil des eaux, Varèseho Déserts, Messiaenovu symfonii Turangalîla (francouzská premiéra), Xenakisovy Jonchaies a většinu Dutilleuxových významných děl.
Na trhu je k dispozici řada znamenitých nahrávek: pod vedením Louise Langréeho nahrál orchestr oba Ravelovy klavírní koncerty se sólistou Alexandrem Tharaudem a u příležitosti stého výročí úmrtí Camilla Saint-Saënse komplet jeho symfonií pod vedením Cristiana Măcelaru pro Warner Classics. U Deutsche Grammophon právě v nedávné době vyšlo album symfonií George Enescu, rovněž pod taktovkou Cristiana Măcelaru.
zdroj: Künstleragentur Dr. Raab & Dr. Böhm


Cristian Măcelaru je od 1. září 2020 hudebním ředitelem Orchestre National de France. Narodil se v rumunském městě Temešvár v roce 1980. Po studiích houslové hry v Rumunsku odešel do Spojených států amerických. Zde se vzdělával na Interlochen Arts Academy v Michiganu a na univerzitách v Miami a Houstonu, kde studoval dirigování u Larryho Rachleffa. Poté se zúčastnil mistrovských kurzů u Davida Zinmana, Rafaela Frühbecka de Burgos, Olivera Knussena a Stefana Asburyho v Tanglewoodském hudebním centru a na Hudebním festivalu v Aspenu. V pouhých devatenácti letech se v newyorské Carnegie Hall poprvé představil jako koncertní mistr Miami Symphony Orchestra, a stal se tak nejmladším koncertním mistrem v historii tohoto tělesa. V současné době je hudebním ředitelem Symfonického orchestru WDR v Kolíně nad Rýnem a od roku 2017 také Festivalu soudobé hudby v Kalifornii. Od sezony 2024/2025 je rovněž hudebním ředitelem Cincinnati Symphony Orchestra.
Cristian Măcelaru na sebe poprvé v mezinárodním měřítku upozornil v roce 2012, kdy zastoupil Pierra Bouleze jako dirigent Chicagského symfonického orchestru. V témže roce získal Soltiho cenu pro začínající dirigenty, kterou o dva roky později následovala Soltiho cena za dirigování. Od té doby diriguje přední americká tělesa, k nimž patří Chicagský symfonický orchestr, Newyorská filharmonie, Losangeleská filharmonie a Clevelandský orchestr. Obzvlášť blízký vztah má k Filadelfskému orchestru, který dirigoval již více než stopadesátkrát.
V Evropě Cristian Măcelaru pravidelně hostuje u Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, Royal Concertgebouw, Drážďanské filharmonie, Orchestru Gewandhausu v Lipsku, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin a Symfonického orchestru BBC. V říjnu 2021 přijal nabídku rumunského ministra kultury, aby se stal uměleckým ředitelem Festivalu George Enescu v Bukurešti.
zdroj: Künstleragentur Dr. Raab & Dr. Böhm


Rudolf Buchbinder patří mezi legendární interprety současnosti. Ve svém klavírním projevu jedinečným způsobem propojuje více než šedesát let zkušeností s espritem a spontánností. V jeho interpretaci velké klavírní literatury se snoubí tradice a inovace, věrnost předloze a svoboda, autentičnost a otevřenost světu.
Buchbinder je čestným členem Vídeňských filharmoniků, Společnosti přátel hudby ve Vídni, vídeňské Konzerthausgesellschaft, Vídeňských symfoniků a Izraelské filharmonie. Je prvním sólistou v historii, kterému Staatskapelle Dresden udělila Zlatý čestný odznak.
Buchbinder je uznávaný jako jeden z nejvýznamnějších interpretů děl Ludwiga van Beethovena. Po celém světě si získává nadšené publikum prováděním všech 32 klavírních sonát. Na jaře 2023 se stal vůbec prvním klavíristou v historii ikonického Národního centra múzických umění v Pekingu, který je provedl během sedmi večerů v průběhu deseti dnů, Stejný obdiv vzbudil i před vyprodaným hledištěm v Seoul Arts Center. Na jaře 2024 následoval jeho první kompletní cyklus Beethovenových sonát v Japonsku, kde vystoupil na prestižním Tokyo Spring Festival. Celkem Buchbinder odehrál kompletní cyklus Beethovenových 32 sonát více než šedesátkrát a po desetiletí se podílí na utváření historie jejich interpretace.
V edici BUCHBINDER:BEETHOVEN vydala Deutsche Grammophon kompletní nahrávku 32 klavírních sonát a pěti klavírních koncertů, čímž vytvořila hudební pomník dvěma výjimečným buchbinderovsko-beethovenovským cyklům posledních let.
Buchbinder se stal prvním klavíristou, který na Salcburském festivalu v roce 2014 provedl všech 32 Beethovenových klavírních sonát v průběhu jednoho festivalového léta.
Pozoruhodný cyklus pěti klavírních koncertů Ludwiga van Beethovena vznikl v koncertní sezóně 2019/20 ve vídeňském Musikvereinu, který u příležitosti 150. výročí svého založení poprvé v historii umožnil jedinému klavíristovi uvést všech pět Beethovenových koncertů ve speciálním koncertním cyklu. Buchbinderovými partnery na pódiu byli lipský Gewandhausorchester pod taktovkou Andrise Nelsonse, Vídeňští filharmonikové s Riccardem Mutim a Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Mnichovská filharmonie a Staatskapelle Dresden pod vedením Marisse Jansonse, Valerije Gergieva a Christiana Thielemanna. Všechna vystoupení byla nahrána živě a vydána v září 2021 ve formě tří CD, čímž vznikl historický dokument těchto jedinečných uměleckých setkání.
U příležitosti 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena inicioval Rudolf Buchbinder projekt Nových Diabelliho variací, který navazuje na vznik jednoho z Beethovenových vrcholných děl, Diabelliho variací. Ve spolupráci s předními koncertními domy po celém světě a s podporou Hudební nadace Ernsta von Siemense byly Nové Diabelliho variace zadány jedenácti významným skladatelům současnosti, mezi nimiž byli Lera Auerbach, Brett Dean, Toshio Hosokawa, Tan Dun a Jörg Widmann. Světová premiéra nahrávky vyšla u Deutsche Grammophon pod názvem „The Diabelli Project“ a znamenala začátek Buchbinderovy exkluzivní spolupráce s tímto vydavatelstvím.
Album „Soirée de Vienne“, vydané v listopadu 2022, zachycuje atmosféru vídeňských večírků a spojuje hudbu skladatelů, kteří jsou – stejně jako Buchbinder – s Vídní úzce spjati. „Kouzlo přirozenosti, hravost a otevřenost přítomnému okamžiku – to vše dává hudbě život,“ říká Rudolf Buchbinder. Album je hudebním vyjádřením životního stylu a přenáší ducha vytříbené společnosti – inspirující, zábavné, ale vždy hluboké.
Nedávno vydal další sólovou nahrávku s písněmi Johannesa Brahmse, upravenými pro klavír Maxem Regerem.
Buchbinder klade mimořádný důraz na zkoumání hudebních pramenů. Jeho soukromá sbírka obsahuje 39 kompletních vydání Beethovenových klavírních sonát, rozsáhlý archiv prvotisků, původních vydání a kopií autografních klavírních partů obou klavírních koncertů Johannesa Brahmse.
Jako umělecký ředitel stojí v čele festivalu v Grafeneggu, který se od svého založení v roce 2007 řadí mezi nejvýznamnější orchestrální festivaly v Evropě.
Rudolf Buchbinder je také autorem autobiografie „Da Capo“ a knihy „Mein Beethoven – Leben mit dem Meister“ (Můj Beethoven – život s mistrem). Jeho nejnovější kniha „Der letzte Walzer“ (Poslední valčík) vyšla u příležitosti premiéry „Nových Diabelliho variací“ v březnu 2020 a vypráví 33 příběhů o Beethovenovi, Diabellim a hře na klavír.
zdroj: Künstleragentur Dr. Raab & Dr. Böhm
O programu
Slavnostní večer sestavený z nejslavnějších kompozic svých autorů. Vášnivá Rumunská rapsodie od George Enescu, Gershwinův svižný Klavírní koncert či lehce zasněný La Valse od Maurice Ravela patří k erbovním počinům svých autorů, které orámují jen vzácně hranou Rapsodii a moll Antonína Dvořáka s podtitulem Symfonická báseň. Čas bývá v umění mnohdy pokládán za spravedlivého soudce – aspoň do té doby, dokud není potřeba nějakou skladbu označit za neprávem opomíjenou. V případě Dvořákovy Rapsodie zřejmě neplatí ani jedno, je to krásná a dramatická hudba, kterou sám její autor na čas odložil. Teprve později se ukázalo, jak vizionářská je volná návaznost kontrastních úseků a jak předpověděla styl pozdějších skladatelů – například George Gershwina. Ten se v Klavírním koncertu snažil být co nejklasičtější, ale uvolněnou a invenční pozici amerického hitmakera přece jen nezapřel. Rumunská rapsodie zahájí koncert lehkou exotikou, zatímco Ravelův La Valse uzavře večer i celý festival éterickým i vřelým příslibem příštích ročníků.

Děkujeme našim partnerům, kteří podpořili tento koncert
Rudolfinum, Dvořákova síň
Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.